Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Jag har en Masterback dressyr, och har äntligen hittat en sadel som passar mitt ena arabsto! Den ligger väldigt stadigt och bra, och eftersom panelerna sitter fast på insidan av sadeln behövs ingen specialpad. Det räcker med ett kraftigt shabrak eller får/rennskinn.

Ang MB dressyr...

Intressant! :idea:
Hur är den att rida i, djup, stöd? Och hur lång är anläggningsytan?
Hur är lädrerkvalitén osv. Berätta gärna mera!

Såg precis att det stod ganska mycket under Fakta! :o
Anläggningsytan var 50 cm i 18" därmed gick den bort...

Jag fick min Jensensadel igår :banana::bump::banana:

Har bara hunnit skritta i den i en halvtimme men så mjuk och skön den var! Det känns som att den ligger rätt, blev inga avtryck förutom längst bak (?) på det vita schabraket. Kan ta foto imorgon då jag bara har foto när den precis har pakats upp ur kartongen. Men den ligger mer i jämvikt nu

Grattis!! Jag njuter med dig! :banana: Ut och provrid och berätta mer! :)

Rundbossor och Kilbossor
Finns det någon "regel" att det ena passar rakare ryggar, eller mer takformade tex. ? Eller är det helt olika mellan märken?

Finns ingen regel att alla kilbossor bara passa raka ryggar osv.
Finns rundbossor och kilbossor för både takformade och platta ryggar. Och det finns kilbossor för spikraka ryggar och även för mer svängda ryggar, likaså finns det rundbossor för lite rakare ryggar och även hangmatteryggar...
Dock har jag aldrig träffat på en sadel med rundbossor som är spikrak.

Sadlar med latexpaneler däremot brukar vara åt det mer böjda hållet och passa mer takformade ryggar, men har man tillräckligt med pengar så borde det såklart gå att få dom formgjutna efter hästen.

ja, jag tycker det verkar som att hon trivs med den. Eftersom det inte fanns så mycket tid och sadeln endast var riden i en halvtimme fick det bli lite "offroad" i skogen bakom stallet. Hon skrittade på väldigt bra, inte "aj, jag måste iväg" utan mer "tjoho, nu går vi ut på en tur!"

Gjorde inga krumbukter eller ens bak med öronen.

Det enda märket på schabraket är längst bak. Märket är lite ovalt typ 1x2cm, kanske är för att sadeln inte ligget imot där? Svårt att förklara men i övrigt fanns det inget avtryck på det vita schabraket.

Slänger in bilder på sadeln

Sadel på häst
Närmare sadeln
Snett framifrån (får in 3fingrar mellan sadel och manke
Ny sadel från sidan
Ny sadel bakifrån
Bonusbild

ALLA KOMMENTARER ÄR VÄLKOMMNA!

Edit: Glömde berätta att det fanns ett instruktionsblad med sadeln :D

Senast ändrad:

Hjälp!!! Någon som vet???

Jag funderar på en Griffin, helst hopp - Whitaker, annars allround.

Är det någon som vet hur många grader deras äldre sadlar utan fish eller utbytbara järn är i storlek vid?

Snälla någon...? :bump::bump::bump:

Jag är 160lång. Hästen är bara 137cm hög och har ett sadelläge på runt 40cm.

Sadeln är väldigt mjuk i sittsen och upplevs inte som bred trots att ponnyn är 114grader :eek:

Gamla Globus hade mkt bredare bomvidder än vad många andra märken hade. Men dom nya verkar vara rätt så normala. 34 är normal mot vid, 36 är vid bom och 38 är xvid bom.

Jag kan inte svara på om 34 blir för trångt med pad, du får prova med en pad under och se hur det blir. Blir det för trångt kan du prova en 36a med pad istället.

Tack för svaret.
Sände ett mail till dig, men du kanske inte hunnit läsa det:)
Har ingen möjlighet att prova genom att åka iväg som läget är nu eftersom jag inte har körkort.
Vet du ungefär hur många grader el cm det skiljer mellan 34", 36" o 38" ? El vet någon annan det ?

Tog lite snabba bilder på skrutt, för att nån kanske kan se o tipsa lte.. Hade lite bråtton så vinkeln kanske inte är den bästa o hästen är inte borstad.
Lägger in de bästa..
16281543.jpg

16281542.jpg

16281541.jpg

16281540.jpg

16205623.jpg

hej jag undrar var man kan få tag på en flexicurve??
Tänkte köpa mig en globus clic men måste ju se om den passar å så.... Hade tänkt köpa en begagnad men är rädd att få fel tänk om den inte passar, då har man kanske slängt ut 6-7000:- i onödan...:confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
505
Senast: warg
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
971
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 226
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka