Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Vet faktiskt inte var man köper det... Har hört att det går att köpa på Hööks, men vet inte om det stämmer.

Har du provat en Globus nån gång innan?

Tycker det ser bra ut, möjligtvis att den kan behöva breddas lite, men jag vet inte hur mycket du har ridit i sadeln ännu. Om du inte hunnit rida så mkt innan korten togs så är det förmodligen bara stoppningen som behöver plattas till ytterligare.

Har inte fått något mail....

Vet inte hur mycket det skiljer sig bland nya Globus, men hos gamla gäller detta:
34=105, 36=110-115, 38=120.

Nästa gång jag är hos en ÅF av Globus ska jag försöka ta reda på hur mkt det skiljer sig mellan de nya bomvidderna...

Har du ngn aning om hur man skruvar ut järnen i en Bates? Har insett att jag inte kan skriva "jag tror att den har wintecs blå järn i" om jag ska sätta ut gamla sadeln på annons. ;)

Har inte fått något mail....

Vet inte hur mycket det skiljer sig bland nya Globus, men hos gamla gäller detta:
34=105, 36=110-115, 38=120.

Nästa gång jag är hos en ÅF av Globus ska jag försöka ta reda på hur mkt det skiljer sig mellan de nya bomvidderna...

men då måste jag bara få fråga angående M&N hur ligger graderna på dom :confused:

Nej jag har inte provat den innan men hört att den är mjuk å djup. Den har oxå stora knästöd som jag kan behöva eftersom jag har en förmåga att dra upp mina knän i dressyren :angel:
Jag kan ju alltid ta lite foton men måste låna en kamera hur vill du ha bilderna isåfall...:banana:

ja, antagligen är det de som spökar..har "bara" ridit i sadeln i knappt en timme av de tre som den skulle skrittas in. Har redan sjunkt ner ett "finger", från 4 till 3fingrar mellan sadel och manke.

har du måtbeställt en eller köpt färdig från lager?

En fråga till alla.
Jag letar efter en dressyrsadel som är lik wintec flatback i anläggningsytan/modellen. Alltså : något svängd, tyngdpunkt/djupaste punkt i sadel långt fram :confused:.
Hästen trivs väldigt bra i wintec men jag vill ju ha en dressyrsadel, inte wintec. Nu har vi röda järnet i, på gränsen till att byta till vitt.
Hur är prestige, amerigo ? Sadeln ska helst runda av uppåt baktill eftersom han har ganska kort sadelläge så trots att han är relativt rak i ryggen behöver han "svängrum" för länden.

prestige, amerigo, dominus ?

Varför får inte jag någon hjälp? Har skrivit typ 10 ggr :confused:
Snälla?

Exmoorserien måttbeställs inte som de dyrare modellerna, utan de har ett standardutförande och tillverkas i vissa sitsstorlekar och sedan ändrar Jensen dom till rätt bomvidd och anpassar stoppningen.
Dock så KAN man ju specialbeställa vissa saker, men då blir ju levtiden längre. Men köper du en dyrare modell (Classic, Amiral osv) så får du precis allt hur du vill direkt, t.ex. andra knästöd, annat läder, annan färg, annan skärning på kåpan, du väljer vilken typ av bossa du vill ha osv osv.

Har du ngn aning om hur man skruvar ut järnen i en Bates? Har insett att jag inte kan skriva "jag tror att den har wintecs blå järn i" om jag ska sätta ut gamla sadeln på annons. ;)

Brukar man inte få en bruksanvisning när man köper Wintec/Bates? De nya jag har provat har haft det. (med garantipapprena)

Jag upplever nyare M&N som smalare än dom gamla. Min 33:a jag hade var ca 115 grader (2002 års modell), men en nyare (2006) 33 jag provade var smalare. Kontakta generalagenten om du vill få ett exakt svar, så får du reda på hur dom nya modellerna är.

Men om du inte har provat den på din häst, eller ens har provsuttit själv tycker jag du ska göra det först. Åk till en ÅF av Globus och provsitt och låna hem några Globus och prova på din häst innan du börjar kolla på begagnade sadlar.

Prestige, Equipe, Jaguar, H Dabbs och Amerigo borde du absolut prova. De har tyngdpunkten längre fram och har rundbossor.

Har bara läst på första sidan, men hittar inte riktigt det jag undrar där och har inte tid att läsa igenom hela tråden just nu.

Gör det någon skillnad i passformen för hästen om man byter ner sig en sitsstorlek ? Det är så att en wintec i 17,5" har vi lånat och provade till min häst och det funkade väldigt bra. Men jag känner att 17" hade passat mej lite bättre om det inte gör någon skillnad i passformen för hästen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
505
Senast: warg
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
971
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 227
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka