Sadeln ligger illa!

Sv: Sadeln ligger illa!

Tja, med tanke på att du känner att du måste padda upp med både kraftig kilpad och teddy/ull (?)pad för att den ska ligga överhuvudtaget något sånär bra på hästen så tror jag att du besvarat din egen fråga... :smirk:
 
Sv: Sadeln ligger illa!

Tack =)
Är bommen för smal eftersomden är i bakåtvikt? Är lite fundersam över om man ska prova ut en ny sadel nu elr inte, han har bara varit igång 2 månader ochkommr väl säkert ändra ryggen rätt mycket närmaste månaderna. Men frågan är ju hur mycket skada sadeln gör...
 
Sv: Sadeln ligger illa!

Jag tycker det ser ut som om sadeln är för svängd för din häst, men du gissar på för smal. Om den är för smal så hjälper det inte att padda upp utan det blir bara värre. Om den är för smal OCH för svängd :eek: .
Om du ridit i den sadeln i två månader så är det verkligen dags att byta!!! Visst kommer han ändra ryggen, men inte till det bättre, Med tiden kommer du tycka att sadeln ligger jätte bra, men det är pga att hästens rygg format sig efter sadeln med stora muskelspänningar som följd. Muskelspänningar ger snedbelastning, som ger förslitningar, hälta, kotledsinflammationer mm mm.
 
Sv: Sadeln ligger illa!

Något helt annat!
Vilka fina benskydd du har (de fram). Vad är det för märke?
 
Sv: Sadeln ligger illa!

Jag hade provat ut en sadel som ligger BRA, ev nååågot vid för det kommer han förmodlöigen att bredda i ganmka fort när han får en sadel som ligger bra... Köp begagnat så slipper du gå miste om massa pengar i varje sadelbyte...
 
Sv: Sadeln ligger illa!

Katastrofalt :crazy:
Ta en trip till en utprovare - och jag lovar dig - det ÄR nödvändigt att byta sadel även om hästen ändrar sig. Med en sån sadel kommer hästen ändra sig till det sämre!
 
Sv: Sadeln ligger illa!

Bra att et inte bara är jag som fått för mej då! Jag har haft honom två månader, innan han kom till mej har han haft den här sadeln i många år... jag prata med hans ägare idag (jag är fodervärd) och hon sa att han älskade att ha westrnsadel för att hon satt bätte... Tror nog att han älskade det för att han inte fick ont i ryggen av den.... Nej det blir nog till at köpa en begagnad. Någon som ha förslag på bra dressyrsadlar?
 
Sv: Sadeln ligger illa!

pomelo skrev:
Något helt annat!
Vilka fina benskydd du har (de fram). Vad är det för märke?

equigard är det, dom är billiga oxå! tror dm finn på hööks men dom har nog bara i svart
 
Sv: Sadeln ligger illa!

Här kommer en bild på gamla sadeln. Jag tcker den helt klart ligger bättre. Men jag är urkass på sånt här så frågan är om den ligger bra? (måste i vilket fall köpa ny då 1/4 av min rumpa får plats i denna :angel: )

http://http://s57.photobucket.com/albums/g228/Salasolen/th_7e7e1d50.jpg
 
Sv: Sadeln ligger illa!

Morr fattar verkligen inte det här med att länka bilder... :confused: men om ni tittar på på översta inlägget, 3:e bilden så visas alla bilder!
 
Sv: Sadeln ligger illa!

Det är svårt att se hur sadeln ligger egentligen när man har pad under. Den nuvarande sadeln du hade låg ju riktigt illa. Den såg ut att vara på tok för svängd.
 
Sv: Sadeln ligger illa!

Mmmm. Nu använder jag den gamla.. Det är bättre att min rumpa lider än att han får ont i ryggen!
 

Liknande trådar

Utrustning Funderar på det här med att köpa sadel när man inte har tillgång till utprovare... hur gör man? Sadelutprovning verkar inte förekomma i...
Svar
14
· Visningar
2 134
Senast: Luem
·
Utrustning Vad är detta för sadelmärke. Graveringen på sadeln var utsliten så där såg man inte vad det var för sadel. Ledsen för stor bild. Kunde...
Svar
1
· Visningar
586
Senast: Nevermind
·
Utrustning hej! Tänkte bara å det ödmjukaste be om en liten kommentar på hur denna (en wintecsadel) ligger på min ungponny? Har bara lånat sadeln...
2
Svar
27
· Visningar
1 472
Senast: Krokus
·
Utrustning Min mor har fått hem en ny häst som behöver sadel. Dock har hon en rygg som vi inte har en aning om vilka märken kan passa. Tanken är...
Svar
0
· Visningar
576
Senast: Wonderwoman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp