Sadelproblem här också!

Kieffern har en plastbom så det GÅR att värma om dem. MEN det är inget som är gjort på en kvart och av alla sadelmakare (seriösa) som jag talat med har ingen rek det. De måste då ta isär hela sadeln och slutresultatet behöver inte alls bli särskilt bra.
Gick inte Urban med en Amerigo innan? Funderar inte på att byta in mot en sådan?
Någon som har koll på vad Kieffer kostar nu för tiden? (Nyfiken)
 
Jag tycker du ska ta ut en sadelmakare igen.
Har ni testat sadlarna från Wintec, där går det ju att byta bom om det händer grejor med bomvidden. Har haft precis samma problem som du. Var tvungen att köpa Isabell Werth dressyrsadel, det blev ju inte billigt. Det var den enda som passade min häst. Men vad glad jag blev att jag hade en sån när jag var tvungen att byta bomvidd.
Nu är jag på jakt efter en Wintec allround, det är ju inte så kul att hoppa i en dressyrsadel. Isabellen och Wintec kommer ju från samma tillverkare så de är byggda på ungefär samma sätt.
Det finns också en speciell sadelgjord som hindrar att sadeln glider fram. Den har de på Hästbiten.
Det finns en dyr och en billigare.
Jag skulle också vara tvungen att ha en sadelkappa ibörjan, men det funkade inte på Isabellen, men han musklade sig så pass ändå att sadeln nu för tiden inte glider fram. Vilken sadelmakare har du haft?? Peter W? Han jobbar lite åt Hästbiten, och kan ta med sig en Wintec om du skulle vilja testa en sån. PM:a mig om du vill ha nummret till honom.
 
Jo, han hade en alldeles underbar Amerigo, den absolut skönaste sadeln jag har suttit i, benen kom på rätt plats o allt. Vi fick ett erbjudande att få köpa med den, begagnad - för 20´500;- och det var lite magstarkt för oss, den var exemplariskt skött och så men vi har inte råd med en sådan sadel just nu, men det är en sån som jag sparar till.
Min Kieffer Ulla Salzgeber kostade i juni 14´000;-
 
Vi har en Wintec sadel när vi rider ut på Urban men den får jag så jätte ont i ryggen av :( Tyvärr måste ju sadeln passa både häst och ryttare, och wintecsadlarna är en av de få sadlarna jag får ont i ryggen av.
Vi har haft ute Peter men nu har vi kört med Jeanette som är utbildad av Peter och det fungerar ju lika bra, tack vare henne så hittade vi den sadeln som han kunde röra sig bäst i och som låg bäst på honom - just då. Nu får vi köpa en sadel som han kan växa i för det här kan ju inte fortsätta. Men tack för tipset :)
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 729
Senast: Mogge
·
Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 458
Senast: Robina
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 320
Senast: Lixiigirl
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 470
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp