Sadelskrället e för liten!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare teammalmgren
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 711
T

teammalmgren

ja har det tagit knappt två månader så har unghästens sadel blivit för liten.. lika bra det kanske då den inte låg helt hundra...

Men nu till problemet gick igår och köpte mig en nya griffin hoppsadel med ,fish system.. För trång i stl V. ':confused:

Roligt värre när han inte kan ha stl wide i någon annan sadel..

sadel låg väldigt bra längs med ryggen förutom just sista 2 cm på bossorna då de lättade kanske en halv mm.. men den var förtrång i fram vid skulderbladen och jag fick in ca 3- 5 fingar innan sadelgjorden spändes (precis som det står i foldern att det ska vara)

men med sadelgjorden på kan jag ta tag i bak under sadeln och lyfta ca 15 cm rakt upp... :crazy: varför kan jag det??
Vad är det som är för fel?

Kan tillägga att ja nu testat en kingston allround som ligger bra men är för vid så den vill lägga sig på manken.. och jag vägrar rida i en allroundsadel.

Sv: Sadelskrället e för liten!!

Jag har inte heller kunnat ha Griffinsadlar på mina hästar, de är för trånga i bommen.....

det jag vill veta är alltså varför jag kan ta tag i bakvalvet och dra det uppåt.. ska man kunna det? är den för rak el svängd el blir det bara så för att bomvidden är för liten?

Den kan vara för rak och vid, för smal och för böjd osv. Finns mkt som kan vara fel ;) (dock verkar det inte som att den är för vid för din häst, men är den för rak och för vid kan man också lyfta upp bakvalvet)

Bara för att en sadel lägger sig på manken betyder inte att den är för vid, ibland (ofta) är det mankfriheten som är för dålig helt enkelt.

Liknande trådar

Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
1 002
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 282
Senast: Lavinia
·
Utrustning Ja, i dag var vi och provade sadlar som en sadelutprovare tog med sig. Jag är intresserad av en ny dressyrsadel, men utprovaren gjorde...
Svar
11
· Visningar
2 215
Senast: Luzzan
·
Utrustning Efter många om och men hos sadelmakaren idag så fick jag med mig en wintec wide 17" dressyrsadel hem till min lätt svängda, runda och... 2
Svar
23
· Visningar
6 310
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Tillbaka