sadlar 113-118 grader?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare fjordinghanna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 92
  • Visningar Visningar 7 186
Sv: sadlar 113-118 grader?

Jag har två tinkrar, breda med raka ryggar utan sadelläge. Mitt tips är att kolla på wintec wide! Dels har den y-system på stropparna vilket gör att sadeln ligger still på "tunnor" sen kan man byta järnen. Följer med tre bredare järn än det vidaste vita järnet i en traditionell wintec. Skulle hästen smalna kan man sätta både vitt och rött kopparjärn i från vanlig wintec. Detta innebär att du har fem olika bomvidder att laborera med då kallblod gärna lägger på sig mycket under sommaren.Finns bara i alllroundmodell, men kommer en dressyrmodell nu i vår. Kostar runt 6000 ny, så den är billig!

Varmt lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Problemet med Wintec är att de är svängda i bommen (och desto mer desto vidare järn du sätter i) och väldigt långa, och därmed inte passande på fjordingar med korta ryggar. Speciellt inte på den ena som desutom har spikrak rygg.

Snackade med en tjej som jobbar på sh*rpman förut o hon rekomenderade att komma till dem eller låna hem några kieffer sadlar. De går ju att värma om o det kan sh*rpman göra utan att behöva skicka iväg sadeln.. så det kan finnas möjlighet att kanske slippa byta sadel igen om vi ska ta föl igen eller om hon skulle muskla om sig mkt. Dessutom har de sänkt priset på kieffer sadlarna så de kostar typ lika mkt som globusarna. Fick rekomendationer att ge en chans till allrund mot dressyren kieffer har också för att den kanske skulle passa bättre än dressyr modellerna.

Hon sa att det inte var helt omöjligt att en bates skulle passa, fast de är mer svängda så ligger de bra på många hästar. Annars va ju ockås globus just,problemet då är ju att hästen troligtvis måste ha ny sadel då efter ett tag. Albion sa hon inget om, ja tycker nypriset på dem är rätt högt så jag är glad om det finns något annat som passar. Men om det inte går så är det ju bara o gilla läget. Måste ju ha en sadel som hästen o jag trivs med!

Diabolical_Kitten skrev:
Problemet med Wintec är att de är svängda i bommen (och desto mer desto vidare järn du sätter i) och väldigt långa, och därmed inte passande på fjordingar med korta ryggar. Speciellt inte på den ena som desutom har spikrak rygg.
Tro du att morsans häst med mer svängd rygg skulle va någon ide att prova wintec på?hur är det med prestige sadlarna de är väl också rätt så svängda o de går ju ändra storleken på också, men de är rätt dyra va?

Men Bates ligger inte bra på en så rak rygg! Bates finns inte heller i så breda bomvidder som du nog behöver.

Problemet med Kieffer är att de inte är så breda i den bredaste bomvidden. Den bredaste bomvidden hade min häst inte kunnat ha när han var runt 108 grader. När man breddar sadeln bredare än Kieffers bredaste slutar garantierna att gälla.
Dessutom är inte Kieffer så raka som Albion.

Jag ahr pratat med folket på Sharpman många ggr, och har fått höra mkt gott om dom när folk har varit där och provat ut, men i telefon tycker jag dom är värdelösa med att ge tips och råd. De har rekommenderat alla möjliga sadlar till min häst även om jag ahr sagt att han har en spikrak rygg, och de har rekommenderat märken som jag vet inte passar, men de verkade inte riktigt förstå att de märkena inte hade passat, även om det var Sharpmans utprovare som la sadlarna på ryggen.

Frågan är väl om Prestige blir breda nog...

Jag tror inte Wintec är något bra alternativ, då de är så långa. Men det skadar ju aldrig att prova!

Diabolical_Kitten skrev:
Men Bates ligger inte bra på en så rak rygg! Bates finns inte heller i så breda bomvidder som du nog behöver.

Problemet med Kieffer är att de inte är så breda i den bredaste bomvidden. Den bredaste bomvidden hade min häst inte kunnat ha när han var runt 108 grader. När man breddar sadeln bredare än Kieffers bredaste slutar garantierna att gälla.
Dessutom är inte Kieffer så raka som Albion.

Jag ahr pratat med folket på Sharpman många ggr, och har fått höra mkt gott om dom när folk har varit där och provat ut, men i telefon tycker jag dom är värdelösa med att ge tips och råd. De har rekommenderat alla möjliga sadlar till min häst även om jag ahr sagt att han har en spikrak rygg, och de har rekommenderat märken som jag vet inte passar, men de verkade inte riktigt förstå att de märkena inte hade passat, även om det var Sharpmans utprovare som la sadlarna på ryggen.

min häst:
okey jo över 108 grader borde ju min häst vara hur mycket fel jag än mätt ! var det xw du mena som din häst inte kunde ha när han var 108 grader? Fanns något märke som hette spirit också som också va lite mer för raka ryggar, vet du nåt om d? Lite tråkigt o utesluta allt utan albion,borde ju finnas nåt mer som är ide o prova?kommer troligtvis ävne ta föl på henne i framtiden, så vet inte riktigt om jag antingen köper en rätt stor sadel som hon även kan ha när hon är dräktig o sen lägga pad under om hon tappar efter fölningarna? hur fan gör folk som rider o tar föl med sina hästar?blir man tvingad till en ful bomlös..

till morsans: hur stor är en prestige 36?(finns de i 38?), Bates finns i 6 olika koppjärn, den största är xxw tror jag,fast vet inte om jag är så förtjust i det där med cair.Känns inte så akut med sadel till morsans häst eftersom han körs mest just nu.

Den bredaste Bates är typ 105 grader.
Prestige 37 är bredast, men 36:an på min häst (provade den häromveckan) avr hur smal som helst. Albion MW är betydligt bredare än så.

Det var den bredaste bommen, men den kallades för vid bom. Stubben 33,5 är bredare.

Spirit... hm.. jag känner igen det, men den jag tänker på kostar typ 24 000... Den som fanns på Sharpmans rea kostade ju inte så mycket...

Du behöver inte utesluta allt utom Albion, men det är väldigt få sadlar som passar en så rak rygg. Och den enda som jag tycker verkligen ligger bra på så raka ryggar är just Albion k2. Alla andra är något böjda, Albionen är spikrak på alla sätt och vis.

Du kan ju inte planera att du ska köpa en stor sadel som hon kan ha när hon är dräktig. Ska du ta många föl på henne tycker jag du ska köpa bomlöst eller rida barbacka, med tanke på att hon kan bli väldigt svankig i ryggen efter några föl.

Ja, men nu är det här en speciell modell kallad wintec wide som är utformad för just dessa ryggar....en vanlig wintec passar inte mina hästar heller. Därmed inte sagt att den passar fjording_hanna....men finns ändock med som ett alternativ

jo vet att de kan bli väldigt svankiga mitt stos mamma har fått totalt 11 föl har jag för mig o det syns kan jag lova, hon är så gammal också o har svårt att hålla hullet o bukmagen ja den hänger där.:smirk:

nej så vill jag inte att min häst blir ,kanske tar föl högst varannat år, detta blir hennes andra föl. Får se hur det blir, har ju funderat lite på bomlöst också men vill ju ha en sadel jag ävemn kan tävla i om jag skulle vilja. så det skulle väl va en st dressyr cc isf, det största framvalvet va visst xw undrar om hon skulle kunna ha det?Annars kan man kanske ta ur framvalvet? kollade kaupres sida o såg inte så starkt ut med stropparna fast sätta på inner kåpan, brukar det va så på bomlösa?:confused:

har funderat länge på o låna hem en bomlös sadel från grannstallet. Får seom jag ska ringa dem, de har cheyenne och en nevada har jag för mig..

Jag vet mycket väl vad Wintec Wide är... Den är PRECIS som Wintec på alla sätt och vis, bara att den är vidare. Den är inte rak på något vis och den är väldigt lång!

Det finns många sadlar som ska vara gjorda för typiska cob ryggar, men ärligt talat tycker jag aldrig att de passar. För att ta Griffin som ett exempel. Deras COB är väldigt smal i XW och är alldeles för takformad för ett vanligt hbl. Finns inte en chans att den passar platta ryggar. Wintec Wide ska vara utformad för breda och ofta kortryggade hästar, men likväl är de alldeles för långa för att passa "typiska" breda raser, så som haflinger, arab, fjording, tinker, osv.

Nog tror jag att stropparna sitter fast bra, annars tror jag Kaupre hade reagerat på det när de har fått hem testsadlar.

ST cc är det lång väntetid på, så om du vill ha en sadel nu kanske det inte är något alternativ....

Vid ST ska man inte rida utan framvalv vad jag har förstått, dock skulle det gå att måttbeställa. (kollade det med dom när jag beställde min, dock avbokade jag den sen)
Alla bomlösa har inte stroppar fastsatta på det viset...

Jag har ju provat Barefooten, och jag gillade inte den. Den var fruktansvärt bred. Men min kompis hoppade upp i den men hon tyckte inte det kändes så konstig, men jag kunde inte sitta i den till slut. Fick ont bara jag vinklade ut fötterna.

jo också hört att de är breda o sitta i, men eftersom jag ändå har så nära till o prova en skulle jag tycka det va skoj o prova, aldrig suttit i en bomlös överhuvudtaget.

vet inte hur bråttom jag har med mitt sadelprojekt, men funderar på o meka ihop en baracka gjord nu någon dag o bygga upp med lite vojlockar o så o får seom det blir något vettigt. Har en pig o glad häst som är lite fjantig o det kan bli tvärnit i galopp så jag känner att jag vill ha mer stöd en vad jag få av o rida barbacka. Lite därför jag vill ha dressyrsadel eller liknande.Annars får jag ställa av henne tills hon fått fölet men det har jag inte lust med. Det som skulle va praktiskt med bomlöst skulle ju va att jag kunde ha den till vilken häst som nästan, så om vi skulle vilja rida på morsans är det bara o slänga på en bomlös. Men som sagt vill ha en sadel av läder o med bra stöd, o då är det många bomlösa som går bort.

De enda bomlösa sadlarna med stöd om jag känner till är ST CC/Gaiter, Flexion/Fhoenix och den svindyra från Mondial Industries. Men varken Barefoot, Freeform eller Torsion har knästöd. Eller tja, FFn hade små, men då den är skuren som en allroundsadel och knästöden är väldigt korta märkte inte jag av dom iaf.

Diabolical_Kitten skrev:
De enda bomlösa sadlarna med stöd om jag känner till är ST CC/Gaiter, Flexion/Fhoenix och den svindyra från Mondial Industries. Men varken Barefoot, Freeform eller Torsion har knästöd. Eller tja, FFn hade små, men då den är skuren som en allroundsadel och knästöden är väldigt korta märkte inte jag av dom iaf.
ja så om jag ska köra på bomlöst får det kanske bli st cc eller möjligtvis gaitern(vet inte riktigt om jag tycker om den där skärningen) Flexion är ja nog inte intresserad av. Men vet att det finns en till bomlös sadel i engelskt utförande, vad sjutton heter de? eqipige eller nåt sånt konstigt? Men som sagt ska försöka prova cheyenne iaf så jag inte dömmer ut dem helt utan att prova..

hittat sidan http://www.equicomfort.com/ men de sadlaena hade inte mkt till stöd men de ser ju ut som engelska, o priset är ju super. Men undrar hur länge jag kan hålla mig kvar i en sån sadel när hästen tar en liten tvärnit'?

Jag är ju lite skeptisk mot den från Equicomfort med tanke på att jag har sett bilder på den med ryttare i (var en tråd uppe om den för längesen. Tror det var användaren joneya som hade en eller nåt sånt) och det verkade inte vara något för dressyrryttaren iaf.

Men jag tycker inte att man behöver ha stöd på en bomlös. Torsion sadeln är för stor för mig (18" men stoooooor) och man tror att man kommer glida runt, men det gör man inte. Samma var det med Barefooten. Man satt helt still och bara hängde med hästen. Min häst gjorde några bockpiruetter och skenade runt ibland första gången jag provred Torsionsadeln, men jag satt kvar.

Skillnaden med Freeformen var att sätet fjädrar en del, och om man själv studsade så studsade man dubbelt så högt pga att sätet är så fjädrande. Men man satt stabilt där med. Dock kände jag att hästen lätt kunde dra mig ur sadeln om han drog ner huvudet, vilket jag känner i Barefooten och Torsionsadeln också, men mer i FF. Men det är ju en vanesak.

okey. Hittade tråden du skrev om, verkar va stor skillnad på sadel o sadel av dem, vissa va ju värsta negativa o nån som provat ett flertal andra bomlösa va nöjd med equicomforten. Fattar inte riktigt men deras äldre sadlar va tydligen inte särskilt bra o de skulle skaffa nån annan tillverkare fattar inte om sadlarna på sidan nu är de gamla de hade kvar eller om de va nån ny modell.

Liknande trådar

Utrustning Ute i sadeldjungeln igen. Den här gången med en nyinköpt häst med nya förutsättningar. Han kan inte ha min andra hästs sadlar trots att...
Svar
12
· Visningar
2 011
Senast: Amaryllis
·
Utrustning Hej alla sadelkunniga! Hoppas ni kan ge mig några synpunkter på mitt näst intill helt oplanlagda sadelköp. Jag är ingen ryttare...
Svar
8
· Visningar
4 437
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka