Bukefalos 28 år!

P

Pyrusan

Nu behöver jag eran "hjälp"! :)
Jag har haft diskussioner med min kära mor om sadlar, dess kvalité och olika märken och framförallt hur ryttarens sits och hästen påverkas av olika sadlar.
Hon har aldrig ridit själv och har ingen erfarenhet av hästvård/skötsel utöver när hon har hjälpt mig i stallet under mina yngre hästår med mockning, borstning av pållar osv.
Hon menar att man lika gärna kan köpa en ny (eller begagnad för den delen) sadel för 2000:- istället för att köpa en begagnad för ca 6000:-.
Jag har försökt förklara för henne att en sadel för 2000:- dels inte är av samma kvalité i materialet och att den därför kan vara obekväm att rida i, bli sned (det har hänt med två "billiga" sadlar som jag har haft), stoppningen kan vara ojämn m.m.
Jag tycker att det är bättre att köpa en begagnad sadel av ett bättre märke (som självfallet är kollad av sadelutprovare samt passar hästen) och kunna använda den i många år än att köpa en halvdan sadel som kanske inte är så skön eller någon vidare i kvalité på.

Nu vill jag ha lite back-up här! ;) Så får min mamma läsa era kloka svar när hon kommer hem.
Alltså, vad skulle ni välja? En ny sadel för 2000:- eller en begagnad värderad till runt 6000:-?
 
Helt klart beg för 6000 än ny för 2000. Skillnaden på kvaliteten på en så "dyr" beg sadel och en så billig ny är enorm. I de allra, allra flesta fall iaf. En Lewa går ju att få väldigt billigt men det är ändå bra kvalitet men det är väl den enda.

Pratar vi syntet är det ju en annan femma.
 
Mmmm!

När jag talade om för mina att en häst faktiskt kan få ont i ryggen av en dålig sadel, så fick jag köpa en bra!

Du kommer inte hitta en som ni trivs i för det priset, dessutom får du säkert stoppa om den massa gånger för att den inte ska börja skada hästen om den inte gör det i början! Och bommen är sämre och kan gå av eller börja ge efter då får du ju köpa en ny! Tre sådanna kanske sammanlagt inte har längre livslängd än en 6000 kr sadel!!

Dessutom är det så väldigt viktigt med en bra sadel för att kunna rida bra och inverka bra på hästen och det i sin tur är ju viktigt för att hästen ska kunna jobba rätt och inte gå sönder!!

Det kan bli obehagliga dominoeffekter av att snåla in på nått så viktigt som en bra sadel!!
 
Nu får du ta och säga till din lilla mamma att hon ska vara snäll och köpa dig en beg. 6000kr sadel.

Jag stod alldeles nyss i sadel problem...
Jag köpte en häst och köpte med sadeln från ägaren och det visar sig sedan att sadeln inte passar hästen utan trycker framme vid manken (snäll som f.d ägaren är så köper hon till baka sadeln). Så då vart det disskutioner med pappa och mamma om hur vi skulle göra om vi skulle köpa enbegagnad sadel eller en ny med garanti. Jag har förklarat för mamma och min dressyrtränare visade både mamma och pappa hur illa den låg och det hjälpte massor! :eek: :)

Nu är en ny Kieffer sadel beställd och bommen är värmd efter hästen (sadelmakare kom ut och gjorde mankmall) som jag tycker är superbra! :)

Nästan alla föräldrar som ej rider själv vill ju bara köpa det allra billigaste, eller hur? ;) :crazy: Men det allra billigaste kan leda till olyckor, tyvärr, en sadel som inte passar häst och ryttare bra kan leda till mycket besvär, ryttaren kan misstrivas i sadeln och det märker hästen DIREKT!

Ja, lycka till med sadlarna och det bästa är att ta ut en sadelmakare tycker jag! :)
 
Du tänker alldeles rätt! En bra begagnad sadel är lika bra som en ny bra sadel förutsatt att den passar dig och hästen. En billig sadel däremot skadar både din ridning och hästen, då kvalitén på material och hantverk ofta är sämsta tänkbara.

Tänk vad dyrt och tråkigt det blir när hästen uppvisar en massa sadelrelaterade problem och får åka fram och tillbaka mellan veterinärer, massörer och eguiterapeuter.

Tänkt på att välja en omstoppninsbar sadel (ullstoppad) och med en bra bom (undvik syntetbommar). Kolla även själv att stoppningen är jämn och slät och att bommen inte gnisslar.

Lycka till!
 
För att inte tala om att materielet i dessa sadlar kan bestå av vad skrot som helst.. (gamla läskburkar bla.) och att den stackars barnarbetaren som gjort den (billiga nya sadeln) förmodligen inte har en aning om hur sadeln ska ligga på hästens rygg och att han/hon far illa av de gifter de utsatt lädret för (garvningsprocessen) och som sedan överförs till både häst o ryttare...... :crazy:
Kanske något överdrivet, men jag har av erkänt duktiga sadelmakare hört detta. För att en yrkesman ska göra en sadel av bra läder/materiel krävs lite mer än 2000:- , tyvärr.

Däremot ska man inte ge sig den på att det inte går att hitta en bra NY sadel för 6 000- 7 000. Dessutom går det att hitta alldeles utmärkta begagnade kvalitetssadlar för 3000-5000 också :)
 
köper du en billig sadel kan du få dyra veterninärkostnader istället :smirk:
Det finns ju ofta en anledning att vissa sadlar håller ett bättre andrahandsvärde än andra, klart du ska satsa på kvalité!
 
Icke hästkännare brukar tycka så :p

Det enda alternativet för mig är en utprovad sadel när jag köper sadel och det brukar falla sig så att man en sadel av bättre kvalitet är både bättre hantverk och lättare att justera. På många märkessadlar kan man ex värma om bommen om hästen breddar sig och behöver alltså inte köpa ny sadel när hästen satt mer muskler.

Kvalitetssadlar är uppbyggda på ett helt annat sätt och är skonsammare för både hästryggar och människorumpor. Men de ska förstås passsa just din häst.

Hellre kvalitet än kvantitet och som någon sade. En billig sadel kan verka som ett bra alternativ om man inte vill lägga ut så mkt pengar men räkningarna hos veterinär kan istället väga upp kostnaden för att köpa en sadel av bättre kvalitet :smirk:
 
TACK alla för erat stöd i den här frågan! :bow:
Visst kan jag förstå att mammsen tycker att jag ska köpa en billig sadel för hon vet ju inte vad som kan inträffa med en sådan. :crazy:
Men saken är den att jag vägrar totalt att ens överväga detta alternativ. Rider hellre barbacka och tömkör resten av livet. :smirk:
Dels för att, som ni också säger, risken för ÖKADE kostnader av kiropraktor, equiterapeut, massör, veterinär och gud vet vad. Sen vill jag ju självklart inte att min pålle ska ha ont för en sadel med dålig stoppning osv.
Sadelutprovare är en självklarhet! :)

Har bokat tid för sadelutprovning i nästa vecka. Ni får hålla tummarna för att jag hittar någon bra sadel!
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 465
Senast: Mia_R
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 325
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
969
Senast: ufot
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 473
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp