Säker i bilen

Glimfeather

Trådstartare
Jag har en halvkombi, renault megane, stora hunden sitter i baksätet med säkerhetsbälte och lilla hunden i bur på golvet bakom passagerarsätet. I plastbur ... Inte särskilt säkert eller bekvämt för den stackaren som ev ska sitta i passagerarsätet. Nu lutar det åt att lillhunden stannar permanent och då får jag ju försöka hitta en hållbar lösning.

Vad är säkrast och smidigast för den lille? Han väger 4 kilo. Jag vet inte om jag vill ha två hundar i säkerhetsbälte bak. Har lite funderingar på att låta bygga en bur för baggaget, där båda hundarna får plats. Ska räkna lite på kostnader och så. Hade varit skönt att kunna frakta fem nänniskor i bilen istället för två ;)

Hur har ni andra med halvkombi löst det?
 
Sv: Säker i bilen

Jag har en opel astra
084e01125ae2f5cefc0e1696bb15d258.jpg


men jag får faktiskt plats med en liten bur där bak! Köpte buren på rusta, en gallerbur som går att vika ihop. Den står på bredden. Har en DSG i den :)

Om den är tajt därbak kanske det räcker med ett hundgaller? Annars kan man ju fälla baksätet o ställa dit 2 burar. Vet inte vilken årsmodell du har..
 
Sv: Säker i bilen

Nja, jag vill görna ha det säkert för hundarna också. Hopvikbara gallerburar är inte mycket säkrare än som jag har det nu, tyvärr!

Har en från 2000. Går bara att fälla baksätet framåt så det hjälper inte så mycket det heller :p
 
Sv: Säker i bilen

Hej,
jag har en halvkombi Peg. 307 och lät skräddarsy en Rob***bur till den. Jättenöjd blev jag och väl investerade pengar, så nu alla åker tryggt i bilen.
 
Sv: Säker i bilen

Det låter kanon, men tyvärr kan jag inte utläsa märket :) Det är tillåtet att skriva ut hela namnet!
 
Sv: Säker i bilen

Just det jag gör ju inte reklam direkt.:grin: Robust var märket och 4 nånting gick den på.
 
Sv: Säker i bilen

jag har ju visserligen ingen stor hund, men väl två små (4,5 resp 3,9kg). de sitter i säkerhetssele, i samma bälte (i förhoppning om att de ska utlösa bältesspänningen vid en eventuell krock, har inte läst in mig på det riktigt än tyvärr) hade dem i varsin bur tidigare, men det var klumpigt och trångt om man skulle ha någon mer med sig i baksätet. kommer hundarna överrens och får plats skulle jag testa att sätta dem i samma bälte, den där lille rackarn tar ju inte upp speciellt mycket utrymme precis :)
 
Sv: Säker i bilen

Jag har en skoda fabia combi och den är klassad som halvkombi. Jag beställde en bur från robust. Inte det billigaste företaget men jag försökte med några andra först som inte fick till det helt bra och bur returnerades.

Robust har avtal med många bilmärken här i sverige så beställer man bur via sin märkesbilhandel så är det i regel robust burar som man får, skillnaden är att de är ett par tusenlappar dyarare än om man hade köpt direkt från tillverkaren.
 
Sv: Säker i bilen

Tack! det lutar nog åt bur. Har spånat på det innan den lille kom till, och nu blir det än mer aktuellt :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund (Bostonterrier 8 kilo) åker i en mjuk väska som sitter placerad bakom passagerarstolen. På golvet. Vet givetvis att en bur är...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 475
Senast: Misiaczek
·
Övr. Hund Jag blev hastigt och lustigt med en liten pyttebil till tredörras clio. Men det visade sig vara svårare än väntat att få in...
Svar
16
· Visningar
2 414
Senast: escodobe
·
Övr. Hund Har en kombi. Lilla hunden transporteras i en plastbur, på golvet bakom förarsätet (säkraste platsen tydligen) den stora i en metallbur...
Svar
7
· Visningar
1 350
Senast: Gabbi
·
O
Övr. Hund En sånhär har min lille hund på sig när han åker bilen med sin matte :love:. Han åkte länge utan någonting. Lärde honom i början att...
Svar
1
· Visningar
2 067
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp