Säkerhet på tävling

Minelli

Trådstartare
Hoppas den här hamnar på rätt ställe annars får nån flytta den.

Vi i vår hoppsektion har bestämt att man inte längre ska få parkera på stallplanen när vi har tävlingar pga säkerhets risken. Men fick veta igår att det fick inte vi bestämma utan det ska styrelsen göra och jag vet att flera där inte delar vår uppfattning.
På vår inomhus anläggning så finns 2 ridhus, ett där tävlingen är och 1 för framhoppning där 5st får rida samtidigt. Nån egentlig framridning finns inte, utan folk sitter och "rider fram" bland transporter, hästar och publik. Ingen kan ta sig till Cafeterian/sekretariatet utan att passera den här röran. Än har ingen olycka hänt men risken är stor att det gör det en dag. Vi vill alltså ha bort transporterna från planen så att man kan rida där och samtidigt stänga av en del för hästar så att man kan passera planen utan att bli överriden.
Istället skulle vi ha parkering på en asfalt plan 100m från ridhuset (där får de som kommer sist till tävlingarna alltid parkera eftersom det inte finns plats för alla på planen) eller på vår ute anläggning som ligger på andra sidan vägen. För att komma över på andra sidan tar det kanske 5 min att gå och man behöver inte passera vägen (70-väg) utan det finns en tunnel som är till för hästar. Inte speciellt långt med andra ord. Enda nackdelen är att det inte finns nån högtalaranläggning där.

Vad skulle ni tycka vara det bästa, att ha parkering på det nya ställena eller ha ridning bland alla bilar och hästar ?
Måste ha tag i info för att ha lite argument mot vår styrelse. Vet nån om det finns några säkerhetsföreskrifter från ridsportförbundet eller annat ?
 
Sv: Säkerhet på tävling

Stå på er, se till att det blir som ni vill. Det är oerhört oansvarigt om dom inte ser till att det blir mer säkerhet. Vad spelar det för roll om man får gå 100-200 meter??
 
Sv: Säkerhet på tävling

Ett argument skulle kunna vara: Antar att ni måste ha ambulans vid tävlingen ifall någon allvarlig olycka inträffar. (rätta mig ifall jag har fel)
Om det inträffar något hur ska då ambulansen/ambulanspersonalen ta sig fram genom detta kaos??

Hur lat är man om man inte orkar gå 100 meter?

Dela av stallplanen verkar ju alldeles utmärkt, då kan ni ju även informera publik och tävlande var saker sker på ett bättre sätt ex. sätta upp en skylt, " Endast tävlande och 1 hjälpare på framridningen"

Det enda problemet jag kan se är saknaden av högtalaranläggning på "andrasidanvägen" Hur många blir det förresten som får stå där?! Är det ett per tre stycken så kan det kanske lösas genom att någon med jämna mellanrum går över och talar om vilket startnummer det är nu.
 
Sv: Säkerhet på tävling

Att placeringen av parkeringen 'till vardags' är en styrelsefrånga verkar OK, men under tävling är det faktiskt tävlingsledningen som ansvarar för säkerheten och måste då också kunna bestämma var parkering ska ske för största möjliga säkerhet totalt sett. Kan ni inte helt enkelt hägna in den ytan och 'annonsera' den som 'framridning'. Det ju självklart att man inte får parkera på framridningen :devil:

Bort med bilarna från hästarna! Att det är en bit till parkeringen och att högtalarna inte hörs dit får man som ryttare acceptera. Det är viktigare att framridningen funkar bra och att ryttare som kommit så långt att de faktiskt börjat rida fram kan hänga med i hur långt klassen kommit.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Säkerhet på tävling

I vår klubb har vi en liten framridningsbana precis utanför ridhuset (max 5 ekipage) och en stor en bit bort, utom hörhåll för högtalarna. Vi löste det genom extra ringmasters på den "bortre" framridningsbanan. Ringmastern på lilla framridningen meddelar i walkie-talkie (finns billiga att köpa på t ex Kjell & Co) till ringmastern på stora framridningen att "nu går nr 8 in i ridhuset", varpå bortre ringmastern ropar upp "nr 13 till lilla framridningen och nr 14 håller sig beredd". Detta har funkat jättebra hos oss. Ungar brukar dessutom tycka det är lite kul att prata i walkie-talkie...så det är inte så svårt att få funktionärer heller :-)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 102
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 361
Senast: Mimmimamma
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
952
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 753
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp