Säkerhetsstigbyglar

yamyam

Trådstartare
Vid en ridolycka där jag föll av hästen tänkte jag i luften påväg ner ”åh måtte jag inte fastna i stigbygeln”. Det gjorde jag tack och lov inte, men nu vill jag införskaffa säkrare stigbyglar.

Vilka är era favoriter och vilka har ni inte gillat alls?

(Budget upp till kring 3000kr)
 
Eftersom det saknas en standard på vad en säker stigbygel är så kan företag hävda att precis vad som helst är en säkerhetsstigbygel.

Jag gillar varianter som löser ut ordentligt, tex quickout som också vippar ut foten. Ophena tycker jag ser intressant ut också men samtidigt lite läskigt (och även med hela sidan öppen så är det möjligt att fastna ändå.

Vad har du för övriga önskemål? Bred fotplatta? Grovt mönster? Storlek?
 
Ophena är jag mycket nöjd med. Köpte tidigt så betalade inte lika mycket som de kostar idag, tror dock de utvecklats också.

@Elo hur fastnar man i dem?
 
Ophena är jag mycket nöjd med. Köpte tidigt så betalade inte lika mycket som de kostar idag, tror dock de utvecklats också.

@Elo hur fastnar man i dem?

Dels har jag sett någon fastna med fotplattan i skon och dels kan man fortfarande (tekniskt sett) kila fast foten mellan fotplattan och den hela sidan. Risken är (mycket) mindre än med 'standard' varianten av stigbygel men inte 0.
 
Dels har jag sett någon fastna med fotplattan i skon och dels kan man fortfarande (tekniskt sett) kila fast foten mellan fotplattan och den hela sidan. Risken är (mycket) mindre än med 'standard' varianten av stigbygel men inte 0.
Ah, ja jo. Så är det nog med alla 'säkerhetsstigbyglar', risken är inte noll. Ophena var det närmaste jag hittade dock och har som sagt ridit med mina i fem (?) år nu :)
Dock vansinnigt dyra.
 
Jag har Ophenas magnetiska och känner mig väldigt säker i dem. Det som kan ta lite tid att vänja sig vid är just att man sitter fast i stigbygeln, man kan inte bara vippa av stigbygeln från foten lika lätt som med en icke-magnetisk vilket känns lite läskigt i början men man vänjer sig som sagt.
 
Vid en ridolycka där jag föll av hästen tänkte jag i luften påväg ner ”åh måtte jag inte fastna i stigbygeln”. Det gjorde jag tack och lov inte, men nu vill jag införskaffa säkrare stigbyglar.

Vilka är era favoriter och vilka har ni inte gillat alls?

(Budget upp till kring 3000kr)
Jag köpte precis ett par från Equipe. De har en gummidel på utsidan som kan lösa ut främst upptill men även nedtill om det skulle behövas. Gummidelen finns i olika färger och kan bytas ut. Plattan är bred som ger bra stöd som man inte halkar på. De är sköna och jag är nöjd. Har dock inte behövt testa säkerheten på dem än. :)
 
Jeg har de gamle som har åpning utover og gummistrikk. Billige og fungerer supert. Ser ingen grunn til å bruke flere tusen på stigbøyler når disse er de sikreste....
 
Jeg har de gamle som har åpning utover og gummistrikk. Billige og fungerer supert. Ser ingen grunn til å bruke flere tusen på stigbøyler når disse er de sikreste....
För mig som är rätt svag i kroppen numera blev det stor skillnad när jag bytte från mina sprenger till acavallo. Den bredare fotplattan som dessutom har mycket bättre grepp gör att jag kan slappna av i skänkeln på ett helt annat sätt och hela min sits känns mycket mer stabil.
Men har man inga problem så finns det ju ingen anledning att byta 😊
 
Jeg har de gamle som har åpning utover og gummistrikk. Billige og fungerer supert. Ser ingen grunn til å bruke flere tusen på stigbøyler når disse er de sikreste....
Menar du en sån här? Jag har fastnat i en sådan och blivit hängandes 🙈
 

Bifogade filer

  • IMG_9972.jpeg
    IMG_9972.jpeg
    63 KB · Visningar: 12
Jag har just nu sådana där äldre med gummiband, men jag vill byta ut dem. Problemet är bara att sambons herrskor måste få plats i dem och det verkar vara supersvårt och hitta säkerhetsstigbyglar i herrmodell?
 
Jag har acavallo arena. Är mycket nöjd. Får inte ont i knät heller som jag kan få av vanliga stigbyglar.

Jag tycker också att de är mycket sköna att rida med! Jag har inte trillat av med dem så jag kan inte uttala mig om hur säkra de är egentligen. Men de känns stadigare p.g.a. de är räfflade. Mycket mindre risk att tappa stigbyglarna och trillar av p.g.a. det.
 
Jag har just nu sådana där äldre med gummiband, men jag vill byta ut dem. Problemet är bara att sambons herrskor måste få plats i dem och det verkar vara supersvårt och hitta säkerhetsstigbyglar i herrmodell?
Safestyle har i xxl så det ska passa herr.
Till min sambo köpte jag sånna med böjd utsida för det var det enda jag hittade då
 
Jag tycker också att de är mycket sköna att rida med! Jag har inte trillat av med dem så jag kan inte uttala mig om hur säkra de är egentligen. Men de känns stadigare p.g.a. de är räfflade. Mycket mindre risk att tappa stigbyglarna och trillar av p.g.a. det.
Håller med, jag köpte mina efter att ridhussanden i kombination med old school gummiplattor på medryttarhästen kändes livsfarligt halt.
 
Jag gillar varianter som löser ut ordentligt, tex quickout som också vippar ut foten.
Jag har haft Kwik-out, om det är såna du menar :). Jag tycker att de är väldigt snygga och bra funktion, men kändes tunga och klumpiga tyvärr. Då är jag ändå van vid metallstigbyglar och har aldrig haft sådana lätta i plast.
 

Liknande trådar

Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
944
Senast: ufot
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 758
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 851
Senast: jemeni
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 172

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp