Säkerhetsstigbyglar

Jag tycker också att de är mycket sköna att rida med! Jag har inte trillat av med dem så jag kan inte uttala mig om hur säkra de är egentligen. Men de känns stadigare p.g.a. de är räfflade. Mycket mindre risk att tappa stigbyglarna och trillar av p.g.a. det.
Har trillat av en gång. Som blev extremt kaotiskt så minns knapp men dom utlösta och fastnade inte. Sen dess har det dock inte varit ens nära som tur är. Men tycker definitivt att komfort är viktigt med i dessa säkerhetsbyglar. 😊
 
Jag är väldigt nöjd med mina acavallo arena, bra grepp i plattan gör stor skillnad både för lederna och för risken att glida igenom med foten. Har blivit ordentligt avkastad ett par gånger, inga problem att komma loss. :D
 
Da vil man vel sitte fast i alle stigbøyler
Jag vet oxå en som fastnade i sådana. Hon red på stubbåker, hästen bockar rejält och hon åker av och fastnar i den lilla kroken som håller gummibandet. Släpades efter ca 100 m, vad jag fick berättat, och bröt flera revben samt även ett ben.
 
Har både Acavallo Arena, Sprenger Bow Balance och Ophena. Ramlat av i samtliga. Föredrar helt klart Acavallo Arena av alla tre.

Ophena är väl de som är säkrast men jag har hur mycket jag än försökt inte blivit kompis med dem, då känslan man får av att sitta fast med foten är superläbbig. När jag föll av tog det också orimligt lång tid för magneten att släppa kändes det som vilket också kändes otäckt. Nu ligger de och samlar damm.
 
Jag har acavallo arena och ophenas magnetiska. Ophena känns mycket säkrare men acavallo är skönare. Jag ser ganska många sätt man med otur skulle kunna fastna i acavallo men ytterst få om ens några i ophena. Dock är ophena inte så bra när man blixtsnabbt vill kunna ta och släppa stigbygeln, det tar några tiondels sekunder till att vippa loss ophena. Jag har dock använt dem UTAN magnetsulan vid inridning och första uppsittning just för då är de supersäkra och kan sparkas av som vanliga.

Enda helt säkra i min värld är tåhätta. Det hade jag i många år tidigare när jag behövde flexande stigbyglar (för finns ingen ens halvsäker lösning)
 
Jag testade Ophenas dressyrmodell för jag tycker den är snygg och säker. Men tyvärr blev plattan alldeles för stum för mig. Behöver en gummiplatta. Så jag rider runt med vanliga stigbyglar utan säkerhet trots att jag har ett par nya bow balance i sadelkammaren 🙈🙄.
 
Jag har precis fått hem Acavallo arena alupro. Vi var i affär och provade att stoppa i sambons skor och det fanns rum kvar i dem, så hoppas de känns trevliga och rida I. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
944
Senast: ufot
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 781
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 861
Senast: jemeni
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 182

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp