Bukefalos 28 år!

Säkringar

Magiana

Trådstartare
Jag tänkte köpa mig en kompostkvarn och den jag vill ha kräver en del av säkringarna. Man bör ha 16 ampere.

Men hur vet man hur många ampere man har? Jag har kollat i mitt skåp med säkringar och fattar ingenting. Det är en sån där med switchar.
 
Så här ser översta raden ut:

20200314_200913.jpg
 
Det brukar vara en inramad papperslapp med info om vilka säkringar går vart.
det är 10 amp även där, översta är 16 A troligen spisen och värme
Det finns ingen papperslapp.

Jag får se mig om efter en annan kompostkvarn då. Det lär väl vara 10A även ute i ladan, där jag tänkt ta strömmen till apparaten.
 
Har du enbart det säkringsskåpet som du visat på bilderna?

Eller finns det en anslutning med huvudsäkringar och elmätare (som numera fjärravläses) någon annanstans, t.ex. utomhus?

På landet så är det vanligt att huvudsäkringarna sitter "ett grått avlångt skåp" utomhus, t.ex. på husfasaden, på en särskild stolpe, på utsidan av en uthuslänga eller på utsidan av en ladugård.

Från huvudcentralen går sedan strömmen till diverse undercentraler, det brukar finns en undercentral inne i, eller utanpå, varje (separat) byggnad som det finns el indraget i. Ibland har de där undercentralerna bara någon enstaka grupp, och även om huvudbyggnaden har en ny fin elcentral med "snäpp"-säkringar, så kan de gamla undercentralerna ha gammaldags "proppsäkringar", vilket även huvudcentralen ofta har, även om resten har moderniserats.

För det "proppskåp" du visar bilder på, ser inte ut som huvudsäkringarna.

På din översta bild så har du två grupper med 16A säkringar btw.
 
Har du enbart det säkringsskåpet som du visat på bilderna?

Eller finns det en anslutning med huvudsäkringar och elmätare (som numera fjärravläses) någon annanstans, t.ex. utomhus?

På landet så är det vanligt att huvudsäkringarna sitter "ett grått avlångt skåp" utomhus, t.ex. på husfasaden, på en särskild stolpe, på utsidan av en uthuslänga eller på utsidan av en ladugård.

Från huvudcentralen går sedan strömmen till diverse undercentraler, det brukar finns en undercentral inne i, eller utanpå, varje (separat) byggnad som det finns el indraget i. Ibland har de där undercentralerna bara någon enstaka grupp, och även om huvudbyggnaden har en ny fin elcentral med "snäpp"-säkringar, så kan de gamla undercentralerna ha gammaldags "proppsäkringar", vilket även huvudcentralen ofta har, även om resten har moderniserats.

För det "proppskåp" du visar bilder på, ser inte ut som huvudsäkringarna.

På din översta bild så har du två grupper med 16A säkringar btw.
Jag tror inte jag har något mer skåp. Jag har i alla fall inte hittat något. När jag flyttade in trodde jag att det fanns ett sådant skåp utomhus, så jag letade. Tyvärr hittade jag inget.
 
Var sitter elmätaren?

Har du hittat undercentralen till ladan?

Hur som helst så kan du ringa till din elleverantör och fråga, vilken huvudsäkring fastigheten anses ha.

Jag skriver "anses ha", eftersom ibland skiljer sig kartan och verkligheten åt.

Vi säkrade upp fastigheten för ett antal år sedan, från 16 ampere till 25 ampere, för att kunna köra trefas prylar som balupprullare (till djuren), stor vedklyv, och elpatron på 9 kW samtidigt...
Vår elleverantör debiterar oss fortfarande för 16A, fasta jag vet att det sitter säkringar för 25A "ute i skåpet".
 
Vilken ampere du har som max står på fakturan du får från elbolaget. Ju högre ampere desto mer kostar elnätsavgiften. Elnätsföretagen tar betalt för att byta styrka så de har koll på vad alla har 😉
 
Var sitter elmätaren?

Har du hittat undercentralen till ladan?

Hur som helst så kan du ringa till din elleverantör och fråga, vilken huvudsäkring fastigheten anses ha.

Jag skriver "anses ha", eftersom ibland skiljer sig kartan och verkligheten åt.

Vi säkrade upp fastigheten för ett antal år sedan, från 16 ampere till 25 ampere, för att kunna köra trefas prylar som balupprullare (till djuren), stor vedklyv, och elpatron på 9 kW samtidigt...
Vår elleverantör debiterar oss fortfarande för 16A, fasta jag vet att det sitter säkringar för 25A "ute i skåpet".
Jag har faktiskt ingen aning om var elmätaren sitter. Någon undercentral till ladan har jag inte heller hittat.

Jag får ringa och fråga.
 
Var sitter elmätaren?

Har du hittat undercentralen till ladan?

Hur som helst så kan du ringa till din elleverantör och fråga, vilken huvudsäkring fastigheten anses ha.

Jag skriver "anses ha", eftersom ibland skiljer sig kartan och verkligheten åt.

Vi säkrade upp fastigheten för ett antal år sedan, från 16 ampere till 25 ampere, för att kunna köra trefas prylar som balupprullare (till djuren), stor vedklyv, och elpatron på 9 kW samtidigt...
Vår elleverantör debiterar oss fortfarande för 16A, fasta jag vet att det sitter säkringar för 25A "ute i skåpet".

Får du kontroll så får du betala straffavgift. Jag vet av egen erfarenhet... och de debiterar även för de år sedan de sist var och kollade anläggningen
 
Nu har jag kollat på fakturan från elnätsföretaget (Eon) och där står det "Elnätsabonnemang 16A"

Men om jag kopplar in en apparat som kräver 16 A och det just i det uttaget är 10 A, så "går väl proppen".
 
Får du kontroll så får du betala straffavgift. Jag vet av egen erfarenhet... och de debiterar även för de år sedan de sist var och kollade anläggningen
Jag har kontaktat elleverantören, och inte fått någon annan respons än ett "goddag yxskaft".
Det är ju en rätt stor grej "att säkra upp", elektriker ska anlitas, hårdvara ska bytas, och en särskild blankett skickas in till elnätsbolaget...

Men någonstans har det fallerat, och det verkar vara svårt att rätta till det.
De borde vilja ha betalt, men jag har inte fått dem att ändra.

Men vi planerar att fylla diverse lagårdstak med solceller inom något år, och då kommer vi behöva säkra upp något stycke till, så då löser det sig
 
Nu har jag kollat på fakturan från elnätsföretaget (Eon) och där står det "Elnätsabonnemang 16A"

Men om jag kopplar in en apparat som kräver 16 A och det just i det uttaget är 10 A, så "går väl proppen".

Det typiska är att elmätaren sitter bredvid de tre huvudsäkringarna. Det kan vara bra att hitta denna, i synnerhet om någon av huvudsäkringarna går sönder, så ring hur som helst elbolaget.
 

Liknande trådar

Hemmet Så jag ska köpa ett takduschset till min dusch. Tycker dock det är jättesvårt att veta vilket märke som är av bra kvalité. Vidare har...
Svar
0
· Visningar
167
Senast: Acto
·
Hemmet Jag har en idé om det perfekta skåpet/minigarderoben. Tyvärr verkar ingen annan dela min vision, så jag hittar ingenting att köpa...
2
Svar
28
· Visningar
1 402
Senast: Lyan
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
926
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp