Bukefalos 28 år!

Säkringar

Jag har kontaktat elleverantören, och inte fått någon annan respons än ett "goddag yxskaft".
Det är ju en rätt stor grej "att säkra upp", elektriker ska anlitas, hårdvara ska bytas, och en särskild blankett skickas in till elnätsbolaget...

Men någonstans har det fallerat, och det verkar vara svårt att rätta till det.
De borde vilja ha betalt, men jag har inte fått dem att ändra.

Men vi planerar att fylla diverse lagårdstak med solceller inom något år, och då kommer vi behöva säkra upp något stycke till, så då löser det sig

Antar att det inte är E.on ni har då. De gillar att ta betalt även när de inte alltid levererar :laugh:
 
Vårat skåp satt på en stolpe även efter ledningarna grävdes ner
Mätaren satt dock inne
Jag har hittat stolpen. Den satt vid gränsen mot grannen.

I skåpet satt mätaren och ett antal proppar. Sen fanns där en glassbytta med en massa proppar, de flesta 10 A, men en stod det 20 A på.

Vilken nytta har jag av att ha hittat skåpet? Det sitter ett trefasuttag bredvid två vanliga eluttag på skåpets ena sida.
 

Bifogade filer

  • 20200315_113723.jpg
    20200315_113723.jpg
    535,8 KB · Visningar: 59
Senast ändrad:
På din senaste bild, på skåpet på stolpen, finns vad som ser ut som ett trefas uttag för 3 x 16A. OM det uttaget är inkopplat och OM det är säkrat med 3 x 16A så kan du använda det uttaget till kompostkvarnen oavsett om kvarnen behöver trefas eller enfas matning.
Kvarnen lär ha en vanlig stickkontakt. Det står inget om att den är 3fas.

Men hur vet jag vad jag kan sätta i elkontakterna på skåpet?

20200315_113846.jpg
 
Helt säker kan man inte vara utan att öppna och titta, men en kvalificerad gissning är att de översta säkringarna märkta 1/2/3 är dina huvudsäkringar. Av de fyra nedre är sannolikt en till det dubbla enfasuttaget på utsidan av skåpet, och tre till trefasuttaget. Skruvar du ut dem så kan du se på säkringarna vad de har för märkström, skruva bara tillbaka dem på samma platser.

Om kvarnen har en vanlig stickpropp kan du göra på två sätt. Antingen köpa en adapter/övergång som låter dig koppla en vanlig enfas stickpropp i trefasuttaget, kostar nån hundring eller två. Eller låta någon med fackkunskap se till att enfasuttaget - som sannolikt inte är säkrat med 16A idag - blir det.
 
Senast ändrad:
Kvarnen lär ha en vanlig stickkontakt. Det står inget om att den är 3fas.

Men hur vet jag vad jag kan sätta i elkontakterna på skåpet?

Visa bifogad fil 46988
Det är ju jättebra att du hittat skåpet!
Ibland går säkringarna och man står utan el även om alla proppar inne är hela. Då kan dukolla i skåpet.

Du kan nog stoppa i vad som helst i uttagen på skåpet. Om det är för mycket så ryker proppen, det är det värsta som kan ske. Jag antar att det ligger extra säkringar i glassbyttan?
 
Det är ju jättebra att du hittat skåpet!
Ibland går säkringarna och man står utan el även om alla proppar inne är hela. Då kan dukolla i skåpet.

Du kan nog stoppa i vad som helst i uttagen på skåpet. Om det är för mycket så ryker proppen, det är det värsta som kan ske. Jag antar att det ligger extra säkringar i glassbyttan?
Ja, det ligger massor av extra säkringar där, de flesta 10A.
 
På din senaste bild, på skåpet på stolpen, finns vad som ser ut som ett trefas uttag för 3 x 16A. OM det uttaget är inkopplat och OM det är säkrat med 3 x 16A så kan du använda det uttaget till kompostkvarnen oavsett om kvarnen behöver trefas eller enfas matning.
Oftast men inte alltid, de äldre trefasuttag jag har saknar nolledning och kan inte användas för enfas.
 
Även nyare runda? Du tänker inte på äldre sortens handske?
Det finns nya runda med fyra stift, alltså tre faser plus jord, och från de kan man inte ta ut enfas. Jag skrev äldre uttag i mitt inlägg men det är egentligen kabel det hänger på även om uttaget är bytt mot ett av den nyare runda sorten men då med fyra stift istället för fem.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Jag har en idé om det perfekta skåpet/minigarderoben. Tyvärr verkar ingen annan dela min vision, så jag hittar ingenting att köpa...
2
Svar
28
· Visningar
1 388
Senast: Lyan
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 532
Senast: tuaphua
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 844
Senast: Gunnar
·
Hemmet Behöver tips på var jag hittar rött porslin. Sån julig röd färg så ingen blek eller åt det rosa/orange hållet. Vill ha små tallrikar a...
Svar
7
· Visningar
595
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp