sälja defekt häst

havreflinga

Trådstartare
Jag har en häst med cystor i bakknäna. Hon fungerar bra trots sina cystor, men eftersom jag inte vill satsa på henne som tävlingshäst på någon högre nivå väljer jag att sälja henne till någon med längre krav. Men då undrar jag hur man ska göra med försäkringen. Nu är hon fullvärdesförsäkrad hos mig. Men eftersom cystorna är kända tror jag inte att köparens försäkringsbolag skulle gå med att på fullvärdesförsäkra hästen, eller? Kan man på något sätt låta hästen behålla den försäkring den har nu, trots att man byter ägare? Trots att hästen funkar bra nu, så vet man ju aldrig. Den kan få ont av sina cystor igen. I så fall måste den avlivas, och då vill ju den nya ägaren få ut något på försäkringen. Hästen är lågt försäkrad, så det blir inte mycket pengar, men det blir ungefär vad köparen i så fall har betalt för hästen.

Nån som vet hur man gör?
 
Ring ditt bolag och kolla vad som gäller. Du behöver ju inte tala om att du är du. Bolagen har rätt att kräva in journaler och dylikt....
 
Det är inga problem för den nya ägaren att ta över din gamla försäkring. Men försäkringsbolaget vill dock ha in ett nytt veterinärbesiktningsintyg i och med ägarbytet. Så funkade det iallafall när jag tog över försäkringen när jag köpte min lille gubbe för 1 år sedan.Och jag har Agria som försäkringsbolag(om nu det är någon skillnad mellan de olika försäkringsbolagen vet jag inte men..)
Lycka till!
 
Jag behövde inte lämna in någon veterinärbesiktning. Jag tog bara över förra ägarens försäkring i Agria. Löpte hur smärtfritt som helst.
 
När jag köpte min häst i maj tog jag över säljarens försäkring utan veterinärbesiktningsintyg. Hon är också försäkrad i Agria.
 
Samma här, har gjort så med båda mina hästar utan att behöva lämna in vet-intyg. Då har det varit Agria. Bytte sedan över till Folksam, men behövde inte visa vet-intyg då heller.
 
Jag sitter i ungefär samma sits, har en sjuk häst under behandling som jag skulle behöva bli av med bums egentligen. Hon kommer bli frisk, men har pålagringar i kotorna, utan betydelse enligt veterinären, men dock, de finns ju där... -som din hästs cystor. (för hela tråden se "vilken soppa" under hästvård.
Jag ringde och kollade med försäkringsbolaget, Sveland, och jag kan sälja häst utan veterinärbesiktning och köparen kan ta över försäkringen. MEN, köparen får bara försäkra i köpbeloppet. Så om du säljer billigare än försäkringsbeloppet så sänks även försäkringen. I annat fall krävs veterinärundersökning och det kan ev. bli karens på i mitt fall pålagringarna, i ditt cystorna.

I mitt fall så fick även en ev. köpare fortsätta behandlingen utan att erlägga ny självrisk.

/cranberry
 
Tack för alla svar!

Oj, vad mycket svar jag fick. Tack! :) När jag har köpt häst förut har jag alltid tecknat en egen, ny försäkring, så jag trodde inte att man kunde överta någon annans försäkring. Vad bra att det går! Jag har oxå Agria.

Fast...nu kom jag på att jag har alla mina hästar (tre stycken) i nån slags samlingsförsäkring, för då fick man lite rabatt. Kan det spela någon roll? De är ju ändå försäkrade för olika värden.
 
Re: Tack för alla svar!

Det borde inte spela någon roll! Jag har t.ex. alla mina "vanliga" försäkringar i Länsförsäkringar och får rabatt för det. Tar du bort en hästförsäkring kommer du bara att få lite mindre rabatt på dom du har kvar.
 
Re: Tack för alla svar!

Eller ingen alls, eftersom man brukar få den rabatten när man försäkrar 3 hästar eller fler i samma bolag.
 
Re: Tack för alla svar!

Ja, till och med det, men det hindrar iaf inte att man överlåter försäkringen till någon annan. Jag visste inte att det blev rabatt först på tredje hästen. :crazy:
 
Re: Tack för alla svar!

När vi tog över befintlig försäkring i Agria blev vill tillfrågade dels om priset på hästen (du får bara fösäkra för priset + 5000 kr). Dom frågade också om vi hade ett veterinärintyg (vilket vi hade).
Det verkar vara väldigt olika om man fixar försäkringen genom ombud eller ringer till huvudkontoret (med nogrannheten).
 
NÄr jag köpte min häst så var det bara att ta över försäkringen. Hästen var livförsäkrad för 50 000kr och vi betalade 10 000kr för hästen. hästen hade känd bronkit men vi fick ingen reservation, behövde inte ens besiktiga.
 
Lika så för mej när jag sålde en häst för 15000, konvalicent som haft dvs problem med kotorna. Den var försäkrad för 35000 kr o de va inga problem att föra över utan intyg eller annat.
 
Än en gång, tack för alla svar. Särskilt ni som oxå har erfarenhet av "defekta" hästar. Det låter ju bra. Man vill ju se till att både hästen och den nya ägaren är trygga.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 531
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 796
Senast: WBanna
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 117
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 879
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp