Bukefalos 28 år!

Sälja elak häst

Sv: Sälja elak häst

Tror du kommer bedöma utmärkt på egen hand utifrån vad som händer nu med inridning, hur hästen fungerar/ev inte fungerar om man skulle vilja sälja den .

Du har ju guld läge att bedöma , utifrån egen uppfödning och kompetens . Lär väga tyngre än våra åsikter här .
 
Sv: Sälja elak häst

vem skulle vara intresserad av att köpa en oinriden elak häst?

kan du inte lägga ut en annons och se vad det är för folk som är intresserade av en sån häst? när du träffar personerna och pratar med dom så kommer du ju få en uppfattning om de kommer att klara av hästen eller inte. du måste ju inte sälja hästen om de kommer och provrider och vill ha den. du bestämmmer vem som ska få den.

du kan ju lägga ut en annons, så kommer det folk, du kanske tycker att någon verkar jätte bra och då säljer du hästen, elller så kommer det bara idioter och då får du ta det och avliva hästen.
 
Sv: Sälja elak häst

vem skulle vara intresserad av att köpa en oinriden elak häst?
Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att det finns en hel del tävlingsmänniksor som kan bortse från beteendet om hästen visar sig vara fin. Alltså lovande inom någon gren. Tycker jag sett en hel del mer eller mindre farliga hästar men dom har dom pga att dom presterar bra.

Nu är det kanske lite svårare pga att hästen är lite sen när det gäller ridningen men har hästen bra gångarter och bra hoppteknik så kanske det dyker upp en och annan ändå.

Problemet är väl just att hitta någon som är duktig nog att inte bli påverkad av hästens humör. En "vanlig" person som vill ha en mysig hobbyhäst kanske inte är så intresserad av en sådan lite svårläst häst.
 
Sv: Sälja elak häst

Har träffat på en sådan häst. Den självdog som typ 3-4 åring (köpt inte ens ett år tidigare om jag minns rätt), nåt helfel på hjärnan/nåt visrusaktigt som satt sig på hjärnan och allt bara sprack en dag.

Precis som du skrev så "fanns inte alla hemma". En gissning i den vevan var att sjukodomen möjligtvis gett migränliknande smärtor/anfall, det hade iaf förklarat beteendet rätt bra.
 
Sv: Sälja elak häst

vem skulle vara intresserad av att köpa en oinriden elak häst?

Har hon talang på riktigt så finns det alltid köpare. Den är ju bara fyra. Jag känner inte den här hästen och vet inte alls hur den är, men så där generellt så väljer jag hellre en unghäst med skarpt temperament än ett mähä som inte har några egna åsikter även om hopptekniken och galoppen är densamma. Förutsättningarna är såklart att jag upplever att jag kan reda ut den och att vi inom rimlig framtid kan bli ett team. Men hon skulle ju inte passa i avelsboxen...


Jag har själv en häst, egen uppfödning, under utredning som alltid varit lite skarp men som haft perioder i sitt liv där hon varit riktigt skarp (egen tråd). Hon hade en period över sommaren som fölunge (mellan nyfödd och slutet på sommarbetet), en sväng på hösten som ettåring, nästan hela vintern som treåring och så nu i sommar som precis börjar dämpas av (4 i år). Precis som din så har hon en människa och grinar illa om hon inte får uppmärksamhet av denna. Precis som din är hon trygg och har lätt att lära. Hon är snäll att rida men kan bli vansinnig på ridsällskapet då och då trots att det nästan alltid är samma...

Min har dock inte varit lika farlig som din och jag upplever henne inte som genuint elak. Hon har "bara" hotat med kroppsspråket, aldrig tagit till fysiska hot som träffande sparkar och bett. Mig har hon inte sparkat eller huggit efter, men andra som hanterat henne vittnar om att hon gjort så mot dem några gånger. Är hon lös, som i hagen, kan hon kaxa emot ordentligt om man säger ifrån, men i box, grimskaft, tygel tar hon tillsägelsen direkt och är dessutom nästan aldrig hotfull i de situationerna. :meh:

Mamman till hästen är väldigt försiktig och vänlig, men det finns viss skarphet i temperamentet som ligger lite "latent" så att säga. Helbrodern till ovan häst har också en del humör. Det ska även finnas en avkomma efter en annan hingst som enligt uppgift haft en del skärpa. De andra fyra syskonen normala. De skarpa helsyskonen är efter Sandakan.

Eftersom jag inte känner din häst kan jag inte ge några råd. Anser du hästen vara oförbätterlig - avliva. Tror du att det gå få bukt med henne om man ger det mer tid, engagemang och erfarenhet - kolla upp om du kan få en lämplig köpare. Så skulle jag gjort.
 
Sv: Sälja elak häst

ja denna föddes så.. Var överjävligt tuff som 2åring, när jag kom med grimman vände hon arslet till så ibland fick vi inte ut henne. Hon attackerade och kunde verkligen slåss med en. Jagade hundar ur hagen och körde karatesparkar med både fram och bak om valacker tittade på henne.

Jag tror att en riktigt ranghögt sto kan sätta en sån på plats i hagen men sen behövs en människa som gör detsamma.När hon fick klart för sig vad som gällde så slutade hon.
däremot innebar en flytt och nya personer alltid en ovanligt lång invänjningsperiod, hon har också 1 människa som hon tyr sig till.

Hon var skitball att rida men också den enda som jag känt tänkte "attackera" istället för "fly" när älgarna kom ut på ridvägen.
 
Senast ändrad:
Sv: Sälja elak häst

Jag födde upp en liknande liten fuxdam för ett par år sedan. Hon var med skum i psyket mot folk och var från föla tiden så inte vskade eller någon händelse som fick henne att bli sådan. Hennes morsa var med lite speciell så tog den hingst man hört skulle va som ett lam och lämna lätta ungar men fick en som var 10 ggr värre än mamman sin :p Var tvungen stå i box med galler då hon högg mot huvudet på folk hon inte tyckte om (vilket var alla förutom mig & stallägaren). Glömmer aldrig veterinärbesiktningen på henne när hon såldes, hon märkte direkt att veterinären var lite osäker så han kunde knappt ta på henne utan att hon slog eller försökte bita honom. När jag longerade henne så sparkade hon mot honom varje gång hon sprang förbi :angel: Men vann man över hennes förtroende så var hon en väldigt smart och lättlärd häst. Lärde henne bland annat att spela död XD Sålde henne till en kvinna som hade massa avels hingstar så hon var van vid humör och kunde handskas med det. Nu på äldre dar har hon lugnat sig men de kallar henne bitchen och kan fortfarande sparka under ridning när hon inte är 100 med på noterna. Men skulle aldrig ta bort henne för sitt psyke, bara att man ser till att inte sälja till vem som :)
 
Sv: Sälja elak häst

Kanske om de får hästen nästintill gratis.

Men det är inte så att elitryttare väljer en aggressiv och oberäknelig häst som kan döda deras barn eller hundar och skada hästskötarna svårt, framför en likvärdig häst med ett trevligt temperament. Så korkad är det ingen som är.

Det är enorm skillnad på en häst som är svårriden och tuff och en som attackerar människor, särskilt barn.
 
Sv: Sälja elak häst

I din beskrivning längre ner verkar hon inte vara elak, utan bara ha egna åsikter. Eftersom ni trots allt kommit en bit med henne, typ lastning, så hade jag nog ridit in henne och sett vad som kommit fram innan jag tagit ett sådant beslut som att ta bort en så ung häst. Allt naturligtvis under förutsättningen att hon är fysiskt frisk.

Vi har en som verkligen är världens snällaste häst så länge det är vuxna människor som hanterar henne. Barn under 8 ska inte hantera den hästen, ej heller hundar och katter ska vistas i närheten. Vi vet inte varför men hon tycker inte om barn. Sitter de däremot på ryggen är hon som ett lamm. Så henne får inget barn hantera och därmed är det inget problem.
Men vi hade också en tvärt om. Supersnäll att hantera men...

En "elak" ponny. Jag säger elak inom citationstecken för vi vet inte vad som var problemet med honom. Ingen kunde hitta något fel men trots det kastade han av ryttare helt utan "anledning". Skritt på lång tygel i lugn och ro med andra hästar och plötsligt får han fullkomligt spel och bockar tills ryttaren är av. Tyvärr säger jag, så sålde jag ponnyn och fick långt senare reda på att han åkt land och rike runt och varit "omöjlig" över allt. Jag ångrar mig verkligen att jag inte tog bort honom.

Så det är verkligen svårt att råda utan att sett hästen under längre tid.
 
Sv: Sälja elak häst

Kanske om de får hästen nästintill gratis.

Men det är inte så att elitryttare väljer en aggressiv och oberäknelig häst som kan döda deras barn eller hundar och skada hästskötarna svårt, framför en likvärdig häst med ett trevligt temperament. Så korkad är det ingen som är.

Det är enorm skillnad på en häst som är svårriden och tuff och en som attackerar människor, särskilt barn.

Men hästen behöver inte vara svårriden, den kanske är underbar att rida även om den är opålitlig från marken. Sen säger min erfarenhet att hästens beteende inte spelar jättestor roll sålänge hästen presterar bra och är ridbar.

Har träffat alldeles för många "farliga" eller "elaka" hästar som folk har som tävlingshästar för att tro att hästens beteende spelar en större roll i det sammanhanget. Så det finns uppenbart en hel del som är så korkade.

Även fast i dom flesta av dom fallen så beror hästens humör på att dom inte trivs med livssituationen med för små hagar och stressen.

Sen att det är relativt få hästar som presterar såpass bra att dom sticker ut från mängden på träning och tävling att folk vill satsa på dom, det är ju en annan sak.
 
Senast ändrad:
Sv: Sälja elak häst

Det är klart det spelar roll, har man anställda och är någorlunda seriös så vill man inte ha en farlig häst i stallet. Då skall den vara extremt bra, typ Totilas.

Men en häst som är så aggressiv utan orsak och dessutom verkar vara född så är det något fel på, det är jag helt övertygad om. Antigen psykisk eller fysisk.
 
Sv: Sälja elak häst

I mitt fall var det en riktig alfahona.
När hon lärde sig att alla människor inte är hästar och att hon inte
får sparka och bita människor var det lugnt.

jag tror också att inridning kommer hjälpa och att proffs utan tvekan skulle ta sig an en sån häst om den är bra. Proffs framkallar sällan det vi andra hobbyryttare gör och är så tydliga att hästen inte ifrågasätter.
Sen är det så att en häst som jobbas igenom proffsigt och har en uppgift ofta blir lättare att hantera. därför tror jag att inridning kommer hjälpa.
 
Sv: Sälja elak häst

Ja, oftast är det så. Men en 4 åring som ännu inte lärt sig att man inte får attackera människor?

Som jag uppfattat det är inte TS någon okunnig nybörjare som inte klarar av att uppfostra en unghäst.

Nu säger jag inte att hästen bör avlivas, men jag hade inte sålt en sån häst heller. Skicka hästen till någon erkänd duktig problemlösare och se om inte det går att få ordning på henne.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 969
Senast: Juli0a
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
960
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 006
Senast: Grazing
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 018
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp