Sälja elak häst

rubytoo

Trådstartare
Ja vad säger ni kan man sälja en elak häst eller ska man ta bort den?

Det är synd tycker jag att ta bort den iof för den är snygg rör sig bra hoppar bra och är ung! Inte inriden än dock. Den har en bra stamtavla med mkt meriter på mödernet och en bra pappa.

Men den är så in i bomben elak och svår i hanteringen och har så varit sedan den föddes. Den är inte hanterad på något annat sätt än de andra inklusive hennes syster men på något vis så finns inte alla hemma hos henne. Det är inte så att hon är dum på något vis utan hon är elak och får hon chansen så åker det i väg ett ben både fram och bak.

Gnisslar tänder med öronen bakåt och vrider på huvudet samtidigt och detta redan som föl. Hon hatar smådjur och där hon var på bete en kort tid ville aldrig mer se hästen.

Samtidigt kan hon vara extremt lyhörd och lättlärd. Hon är inte istadig utan bara elak.

Så vågar man sälja till någon som vill lägga ner tiden på henne eller ska man ta den lätta utvägen och ta bort?

:(
 
Sv: Sälja elak häst

Hur gammal är hästen?
Hittar man rätt ägare kan det bli kanon, men jag vågar knappt tänka på vad som kan hända om det blir fel :crazy:
 
Sv: Sälja elak häst

Nu vet jag inte någonting om hästen i fråga men såhär spontant tycker jag inte det låter som en frisk häst (vare sig felet är fysiskt eller rent mentalt hos hästen). Hade under en tid att göra med en häst med mycket skumt psyke och det är inget jag någonsin gör om frivilligt (hade det varit min häst hade den blivit avlivad för länge sedan), men jag vet att det finns folk som tar sig an sådana hästar och gör ett bra jobb med dem. Då gäller det ju att verkligen hitta rätt människa också, vilket lär vara ordentligt svårt.

Dock har jag svårt att tro att man kan hjälpa en häst genom hantering om problemet inte ligger hos människorna utan i hästen själv. Hittar man inte roten till problemet tycker jag inte det är schysst mot hästen att ha kvar den alls eftersom den knappast lär må bra själv.
 
Sv: Sälja elak häst

Hade inte vågat sälja en sådan häst finns alldeles för många med övertro på sig själva och en hel del inte så vänliga metoder att uppfostra en häst på.

Men även om man är noga med vem som köper den vet man inte var den hannar andra eller tredje gången.

Skulle vara i fall man hittar en topp ryttare som vill ha den.
 
Sv: Sälja elak häst

OM man hittar någon som är duktig och vill köpa den så kan det ju bli bra, ibland spelar kemi stor roll. Om beteendet inte beror på smärta eller så. Men då kan det ju vara bra att man har någon slags överenskommelse att om det inte funkar så tas hästen bort och säljs inte vidare. Känner även några personer som älskar sina elaka/galna hästar så det kanske finns någon för alla :)
 
Sv: Sälja elak häst

Om jag hade varit stensäker på att den verkligen är frisk samt vet att det går att träna bort och kommer till en ägare som är kompetent, använder justa metoder där jag kan lita på att denne reder ut och gör en vettig häst av den.

Annars så hade jag faktiskt valt att ta bort den, bättre det än att den riskerar att bli vandringspokal, blir omhändertagen eller skadar någon allvarligt.
 
Sv: Sälja elak häst

Har hästen varit sådan sen föl så känns det som att den inte är helt frisk. Det är skillnad om hästen tex blivit sådan pga vantivelse på ridskola eller liknande men att den är sådan sen föl, näe. Även ifall många föl kan ha starka åsikter om saker och ting.

Hur är hästen mot andra hästar? Fungerar den i flock så är det antagligen inte fel på den, frågan är ju om den mår så bra hos fel människa, det är ju otroligt viktigt isåfall att den verkligen kommer till någon som förstår sig på den och kan nå fram.

Annars så näe, är hästen så extrem och faktiskt farlig, det känns inte som att den mår bra. Ingen häst som beter sig så mår bra.
 
Sv: Sälja elak häst

Har hästen varit sådan sen föl så känns det som att den inte är helt frisk. Det är skillnad om hästen tex blivit sådan pga vantivelse på ridskola eller liknande men att den är sådan sen föl, näe. Även ifall många föl kan ha starka åsikter om saker och ting.

Hur är hästen mot andra hästar? Fungerar den i flock så är det antagligen inte fel på den, frågan är ju om den mår så bra hos fel människa, det är ju otroligt viktigt isåfall att den verkligen kommer till någon som förstår sig på den och kan nå fram.

Annars så näe, är hästen så extrem och faktiskt farlig, det känns inte som att den mår bra. Ingen häst som beter sig så mår bra.

Fungerar helt felfritt i flock, är uppväxt på lösdrift med de andra. Är nog inget fel på den utan den har bara extremt starka åsikter.

Hon är arg på allt som är mindre men fungerar hyfsat för stora människor dvs vuxna att hantera. Inte dum att leda eller köra i transport löshoppa och borsta. Kommer gärna fram till en och är kelen när det passar henne.

Hon är väldigt speciell i vissa situationer.
 
Sv: Sälja elak häst

En sådan häst hade jag inte sålt. Även om man hittar ett bra hem så kan nästa hem vara kasst. Hade hellre lånat ut, då kan man iallafall ha mer kontroll.
 
Sv: Sälja elak häst

Hej!

Vi hade en sån "elak" häst där jag stog innan. Hon hade varit sån jämt och kunde vara riktigt otäck. Hon var otäck både i stall och hage och stog i ett delkollektiv. En sommar sparkade hon en kille i ansiktet- han hade inte blivit förvarnad om hästens beteende.

Jag hade inte velat sälja en sån häst vidare, med risken att den hamnar fel och skadar nån. Det kan bli väldigt bra, men det kan också bli väldigt dåligt. Kanske kan man testa att skicka den till någon beridare för att få en "second opinion" och ta beslut efter det?

/Lavinia
 
Sv: Sälja elak häst

Hur ser stamtavlan ut.
Finns det såna tecken där.
Oftast är skarpheten ärvd.
Om det är så , kolla syskon , föräldrar, prata med någon ägare till liknande avkomma.
Betendet kanske blir bättre med rätt träning.
Har haft en liknande häst i stallet, kanske inte fullt så elak men hård i huvudet.
Krävde som unghäst att man inte fegade ur då blev han elak och attackerade oprovocerat.
Blev en trevlig ridhäst med rätt behandling och kastrering.
Uppvuxen på lösdrift med hingstar och valacker inga problem alls.
 
Sv: Sälja elak häst

Jag har en sådan. Man får liksom ta hästen lite på dennes villkor.
Skulle inte heller sålt, utan lånat ut.
Har varit lite halvstruligt genom åren i olika stall. På en del ställen har de inte kunnat hantera henne alls, på vissa har det gått jättebra.
 
Sv: Sälja elak häst

Hur gammal är den ? Är det starka åsikter och egen vilja tillsammans med brist på respekt för människor så blir de ofta bättre när de blir inridna dock skall de ridas in av rätt personer som verkligen kan sätta dem på plats för det behövs ofta. De brukar få en helt annan respekt för människor sedan och oftast är det ju faktiskt dem med mest ideer som blir de bästa hästarna om man lyckas vända humöret åt rätt håll.
Att komma iväg hemifrån och hamna i en ny miljö där de inte är lika kaxiga kan göra susen.
 
Sv: Sälja elak häst

Hur ser stamtavlan ut.
Finns det såna tecken där.
Oftast är skarpheten ärvd.
Om det är så , kolla syskon , föräldrar, prata med någon ägare till liknande avkomma.
Betendet kanske blir bättre med rätt träning.
Har haft en liknande häst i stallet, kanske inte fullt så elak men hård i huvudet.
Krävde som unghäst att man inte fegade ur då blev han elak och attackerade oprovocerat.
Blev en trevlig ridhäst med rätt behandling och kastrering.
Uppvuxen på lösdrift med hingstar och valacker inga problem alls.

Syskon och mamma bra! Pappan är vad jag vet bra. Finns väl inget i stammen som säger att den skulle vara skarp direkt. Hon var så här från första början
 
Sv: Sälja elak häst

Hur gammal är den ? Är det starka åsikter och egen vilja tillsammans med brist på respekt för människor så blir de ofta bättre när de blir inridna dock skall de ridas in av rätt personer som verkligen kan sätta dem på plats för det behövs ofta. De brukar få en helt annan respekt för människor sedan och oftast är det ju faktiskt dem med mest ideer som blir de bästa hästarna om man lyckas vända humöret åt rätt håll.
Att komma iväg hemifrån och hamna i en ny miljö där de inte är lika kaxiga kan göra susen.

Hon är 4. Bestämda åsikter men har aldrig direkt visat istadighet. Var tex extremt svårlastad som åring och det var ren fight. Detta vände på en dag helt utan träning. Nu kan jag tex lasta själv.

Hon har varit hemifrån både på bete och en sväng i Helsingborg, där de inte ens kunde tempa henne. Så hon är lika självsäker var hon än är. Hon är inte hispig eller stressad till sitt beteende utan snarare tvärtom

Jag hoppas att det vänder när vi ska börja med henne nu.
 
Sv: Sälja elak häst

så in i bomben elak och svår i hanteringen och har så varit sedan den föddes...

Samtidigt kan hon vara extremt lyhörd och lättlärd. Fungerar helt felfritt i flock... Är nog inget fel på den utan den har bara extremt starka åsikter... fungerar hyfsat för stora människor dvs vuxna att hantera. Inte dum att leda eller köra i transport löshoppa och borsta. Kommer gärna fram till en och är kelen när det passar henne.

Hon är väldigt speciell i vissa situationer.
Så vilka "vissa situationer" är det som leder till problem? När barn hanterar henne?

Är det så att hon är låg i rang i flocken och då försöker "ta igen" det när hon känner att hon kan, dvs med barn och mindre djur? I så fall skulle hon nog må bra av att ha en ny vän i flocken, som inte kör med henne. Samt en egen människa som hanterar henne respektfullt, så att hon inte känner behov av att försöka hävda sig.

Varför är hon inte inriden?
 
Sv: Sälja elak häst

hade en sån "hialös" dam i min närhet förut. Hon behövde lära sig skillnaden mellan hästar och människor en gång för alla.
Det skedde ihop med inridning. Hon har inte varit en lätt häst men aldrig gjort dumheter medvetet efter så visst går det.

När det är ston är det en bra ide att kolla livmodern så den inte har en cysta som producerar testestoron också.
 
Sv: Sälja elak häst

Så vilka "vissa situationer" är det som leder till problem? När barn hanterar henne?

Är det så att hon är låg i rang i flocken och då försöker "ta igen" det när hon känner att hon kan, dvs med barn och mindre djur? I så fall skulle hon nog må bra av att ha en ny vän i flocken, som inte kör med henne. Samt en egen människa som hanterar henne respektfullt, så att hon inte känner behov av att försöka hävda sig.

Varför är hon inte inriden?

Nej absolut inte ett enda barn kommer i närheten av henne, men hon har hotat mitt barn och han är endast 4år och det i situationer som att han står bredvid mig utanför hagen och vi tex fyller vatten och han går iväg. Då lägger hon öronen bakåt, gnisslar tänder och vevar på huvudet.

Andra situationer är just när som helst, finns liksom ingen utlösande faktor att peka på. Som nu när vi skulle avmaska så flög frambenet upp och slog mig på armen, försökte flera gånger och tillslut så slog hon med båda fram samtidigt. Har aldrig varit något problem att avmaska tidigare. Så jag är rätt undrande.

Hon anföll även en tjej jag hade till hjälp ett tag, inget barn utan vuxen människa. Och det handlade om att hon skulle sätta på en grimma då var hon 1år. Ställer sig på bak och slår med fram och gnisslar med tänderna samtidigt och självklart öronen bakåt.

Jag fick utan problem sätta på grimman direkt i samband med det!

Njä hon är inte speciellt låg i rang och det är inget turbulent i flocken heller så ingen bossar med henne direkt.

Hon har bara en människa eller då kanske två som varit med från tillverkningen av henne. Hon känner inget behov av att hävda sig vad jag märker. Det är alltså vår egen uppfödning och hon bor i stallet där hon är född, bara egna hästar och uppfödningar. Vi har inte haft några problem med de andra och inte hennes syskon heller. Ingen stor förändring i antalet hästar eller cirkulation av hästar heller.

Hon är inte inridande pga att hon varit extremt sen i kroppen, såg i princip ut som en 2åring ända tills nu i sommar då hon vuxit till sig enormt mycket och är väldigt fin nu. En av orsakerna är också hennes beteende. Hon är mkt hanterad dvs linlöpt, löshoppad, haft täcke på sig och sadel någon gång utan att bry sig.
 
Sv: Sälja elak häst

hade en sån "hialös" dam i min närhet förut. Hon behövde lära sig skillnaden mellan hästar och människor en gång för alla.
Det skedde ihop med inridning. Hon har inte varit en lätt häst men aldrig gjort dumheter medvetet efter så visst går det.

När det är ston är det en bra ide att kolla livmodern så den inte har en cysta som producerar testestoron också.

Där har du en poäng, men gör de det redan som föl? För hennes beteende har hon haft sedan dag 1 i princip

Ja jag hoppas verkligen att man kommer tillrätta med henne under inridningen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 903
Senast: Juli0a
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
911
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 969
Senast: Grazing
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 943
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp