Bukefalos 28 år!

Sälja föl

skatten

Trådstartare
Jag har spekulanter på mitt SWB föl som nu är sex månader.
Jag har läst här tidigare om besiktning av föl och unghästar och vi är överens om en gårdsbesiktning. Köparen är tidigare ägare till stoet och har följt fölet sen det föddes. Det enda som oroar mig är om det om något år skulle dyka upp lösa benbitar, hur gör ni andra som säljer föl eller hästar som är så unga att det ännu ej är lönt att röntga dem med tanke på OCD?
 
Sv: Sälja föl

Hur besiktar ni föl? Vi besiktar inte föl. Vi gör bara hälsokoll. Dvs ögon, puls osv. Inget mer.
Upp till 1 år görs inget mer på mina, 1-2 åringar springer vi med en gång så man ser att de går rent.
Äldre full besiktning.
 
Sv: Sälja föl

Jag anser nog att om man köper ett föl så är man fullt medveten om att sånt kan uppkomma senare i livet. Det går aldrig, som köpare, att friskriva sig från saker som kan komma visa sig senare.
Om man låter veterinärundersöka fölet så kan veterinären se om det finns några gallor i knän och haser som gör att man kan misstänka att det finns något där redan nu. DÅ kan man röntga och kolla detta.
 
Sv: Sälja föl

jag menar förstås en hälsokoll inte bes med böjprov, arbetsprov etc.. Men rent juridiskt vad gäller om det vid en röntgen om två år visar sig att det finns lösa benbitar?
 
Sv: Sälja föl

Det borde det väl göra?

Jag har alltid undrat vad som händer om man har dolda felförsäkring på sitt föl eller unghäst och säljer, och sedan byter köparen försäkringsbolag eller säger upp hästens försäkring, kan köparen då häva köpet? Alltså hävda att felet fanns vid köpet?
 
Sv: Sälja föl

När jag köpte min ponny som 1-åring blev jag rekommenderad att behålla och ta över fölets försäkring som gällde i 2 år sedan födelsedagen och inte byta bolag förrän efter det.
Just för att försäkringen skulle gälla fullt ut. Detta var Folksam. Idag är ponnyn 3 år och försäkrad i annat bolag.
 
Sv: Sälja föl

många av bolagen tar över såna åtaganden från varandra, de har nog insett att de på det sättet kan få kunder att byta bort det bolag hästen de köpte var försäkrad i av uppfödaren...
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 640
Senast: Masse
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 290
Senast: QueenLilith
·
Avel Jag har ägt ett avelssto innan. Hon var dräktig och fölet såldes i magen. Billigare föl mot att köparen tog sig an sto och fölning...
Svar
4
· Visningar
1 479
Senast: Narcissa
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 205
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp