Bukefalos 28 år!

Sälja häst, genomförande av försäljning

moli

Trådstartare
Min häst är snart såld, och jag håller på att försöka ta reda på allt som är lämpligt att jag gör innan köpet går i lås, och vad jag skall be köparen ordna.

Jag har:
Klinikbesiktat (i mitten av oktober)
Då kollades ögon, mun, slemhinnor, de lyssnade de på hjärtat och lungorna. Spattröntgen med två plåtar på vardera bakben.
Plus att han longerades och böjprovades och allt som hör där till.

Kort sagt jag lät kolla upp allt jag kunde komma på som skulle kunna krångla innan jag ens la ut honom på annons.

Nu har det ju gått nästan två månader. Då bör väl köparen göra en ny veterinärundersökning? Eller hur är det egentligen?

Dessutom har jag upplyst köparen om alla hans egenheter och alla besvär jag haft med honom (utöver allt positivt naturligtvis), alla skador och sjukdomar han haft som jag känner till. Allt som jag skulle vilja veta när jag köper häst. Jag har ingenting att dölja, och vinner ju ingenting på att försöka mörka mindre goda sidor. Jag vill att den som köper skall veta vad de köper och att de skall klara av honom. Nu låter det som att han är galen, men det är han inte, han är supertrevlig, men en smula svårriden.

När skickar man kontraktet? Gör man det före eller efter slutgiltig veterinärbesiktning? Jag skulle vilja att köparen lägger handpenning på honom så att jag inte står där med lång näsa om hon ångrar sig och jag har nobbat fem andra som faktiskt står på kö för att få provrida. Är 10% av köpesumman en lämplig summa? Skall jag begära de pengarna omgående, eller skall jag skicka ett kontrakt där det står, och hon får skriva under, skicka tillbaka och sedan sätta in pengar?

Hon bor ganska långt bort, så hästen skall skickas med transportföretag. När skall jag begära att köpesumman överförs? När veterinärbesiktningen är klar kanske? Defenitivt innan jag skickar iväg honom. Men det begriper jag ju.

Är det nu köparen som skall boka in veterinärbesiktning? Föret här= blankis, så det är värdelöst att försöka veterinärbesikta utomhus. Så jag kommer nog att behöva ordna så att han kan kollas inomhus på ATG kliniken. I mina ögon är det solklart att köparen står för denna veterinärbesiktning (kostnadsmässigt) helt och hållet.

Jag lusläser "Köpa& Sälja häst" på kvällarna, och det snurrar i huvudet med alla paragrafer och regler. Jag filar på ett kontrakt med hjälp av boken, jag skall ringa och snacka med några goda vänner som jag arbetat hos som säljer många hästar. Så att de kan läsa mitt kontrakt och se att det är okej och att jag inte glömt något. Vad finns det för fallgropar som man som SÄLJARE kan trilla i?
 
Sv: Sälja häst, genomförande av försäljning

?

Dessutom har jag upplyst köparen om alla hans egenheter och alla besvär jag haft med honom (utöver allt positivt naturligtvis), alla skador och sjukdomar han haft som jag känner till. Allt som jag skulle vilja veta när jag köper häst. Jag har ingenting att dölja, och vinner ju ingenting på att försöka mörka mindre goda sidor. Jag vill att den som köper skall veta vad de köper och att de skall klara av honom. Nu låter det som att han är galen, men det är han inte, han är supertrevlig, men en smula svårriden.

Det du upplyst om via telefon? skriver du i kontraktet.
 
Sv: Sälja häst, genomförande av försäljning

Jag brukar göra ett prospekt på hästen redan innan jag lägger ut annonsen. Prospektet är utförligt och berättar ALLT om hästen, vad den äter, hur den bär sig åt, egenheter - ALLT. De som vill ha mer info om hästen får detta prospekt.

När det kommer till kontraktsskrivande lägger jag detta prospekt som bilaga. Och omnämner självklart bilagan i kontraktet.

När köparen bestämt och sagt att de vill ha hästen skriver jag kontrakt. De betalar i den vevan handpenning på hästen. Handpengen återbetalas om en ev veterinärbesiktning visar några anmärkningar. Märk väl att jag som säljare inte lägger mig i om köparen vill veternärbesikiga eller inte. För deras säkerhet är det ju önskvärt, men jag som säljare lägger mig inte i det.

Köpet ska genomföras inom 10 dagar från handpenning/kontraktsskrivande. Efter 10 dagar förfaller handpenningen. Annars kan man ju "boka" en häst på flera månader, vilket ju känns trist för säljaren.

Jag har använt ett färdigskrivet kontrakt som underlag och sedan lagt till egna skrivelser som fungerar i just min aktuella affär.

Lycka till!
 
Sv: Sälja häst, genomförande av försäljning

Det du upplyst om via telefon? skriver du i kontraktet.

Jag har dels uppgivit det mesta via min hemsida (där jag annonserat ut honom), på e-mail och muntligt när hon har varit här och provridit honom.
 
Sv: Sälja häst, genomförande av försäljning

Jag sålde min unghäst på "distans". Kommer inte exakt ihåg hur vi gjorde, men något liknande.

1. Fyllde i kontraktet tillsammans via tfn. Handpenning 10% skulle betalas omgående och resten innan hästen lämnade gården.

2. Köparen betalade handpenning, jag kvitterade denna på kontraktet och skickade båda exen till köparen för underskrift som sedan returnerade det ena.
Då hade vi båda varsitt påskrivet avtal och köparen har fått bevis för att handpenning är betald.

3. Jag stod för klinikbeskitning då jag inte gjort någon tidigare. (I ditt fall tycker jag att köparen står för besiktning och ev omkostnader) Jag besiktigade inte förrän handpenning var betald.

4. Efter godkänd bes hade jag tänkt skicka kopia på resultatet till köparen, men det tyckte hon inte var nödvändigt då vi åkta halva vägen var vid överlämnandet.

5. Resterande betalning kom i god tid före avresan, vi möttes halvvägs, skrev på slutliga papper och överlämnade vet.intyget.

Kul att det nästan är i hamn nu, men trist att han hamnar långt bort :(
 
Sv: Sälja häst, genomförande av försäljning

Ok, så nu skall jag alltså be henne betala in handpenningen, och sedan skickar jag ett (av mig underskrivet) kontrakt till henne för underskrift i två exemplar. Målsättningen är att hästen skall levereras före Jul, dvs inom två veckor. Lite beroende på stallplats osv. Men det är mer eller mindre löst redan.

Jag använder ett färdigt kontrakt som mall, men lägger eventuellt till några extra rader/ text om det behövs. Dessutom låter det ju som en god idé att skriva ihop ett prospekt som man skckar tillsammans med kontraktet och hänvisar till. På så vis borde ju inte köparen i ett senare skede kunna påstå att jag undanhållit något från henne. (inte för att jag tror att hon skulle göra det, men man vill ju göra allt så riktigt som möjligt)

Eftersom köparen bor så långt bort från mig är hästen i min vård fram till dess att jag sätter honom på transporten. När skall man se till att försäkringen står på köparen? Från dagen före leverans? Så snart som möjligt efter att kontraktet är underskrivet?

Och som sagt, försäkringsmässigt: Spelar det någon roll om hästen veterinärbesiktas igen, eller behövs det inte om inte köparen särskilt begär det? Han är som sagt grundligt genomgången i Oktober.
 
Sv: Sälja häst, genomförande av försäljning

Försäkringen ska stå på köparen från den dagen risken övergår på henne, d v s köpet genomförs. Om hon väljer att ha honom kvar hos dig, men köper honom tidigare är det ju från köpdatum som försäkringen står på henne.
 
Sv: Sälja häst, genomförande av försäljning

Hur menar du då rent tekniskt? Så snart köpesumman är betald, eller när kontraktet är underskrivet?
 
Sv: Sälja häst, genomförande av försäljning

Jag antar att köparen inte betalar hästen förrän den övergår till henne? Vad skriver ni för överlåtelsedatum i kontraktet?
 
Sv: Sälja häst, genomförande av försäljning

För mig är det självklart att det är säljaren som står för veterinärbesiktningen och den ska vara färsk. Det är lika viktigt för säljaren att göra en besiktning som för köparen så jag anser inte som någon skrev här innan att det är upp till köparen om man vill ha besiktning eller ej. Om det är för halt hos dig som säljer föreslår jag att du kör hästen till en klinik eller hyr in dig i ett ridhus.

I kontraktet bör stå allt som är värt att veta och lite till. Detta för båda partes skull.
När jag sålt häst långt bort som jag skickat med transport har jag ordnat med kontraktet via brev/mail och sedan skrivit att det endast är gällande om köpesumman satts in på angivet konto på avresedagen. De har sedan mailat ett kvitto på att pengarna satts in och jag har skickat hästen.
Det är ju lika mycket de som kan bli lurade att sätta in pengar för en häst de aldrig får så därför tycker inte jag man kan kräva att få pengarna i förskott.
Vill du ha handpenning så skriv ett avtal.
 
Sv: Sälja häst, genomförande av försäljning

För mig är det självklart att det är säljaren som står för veterinärbesiktningen och den ska vara färsk.

Rent juridiskt är det helt förkastligt för köparens del att gå på säljarens besiktning. Köparen har då vid en tvist en mycket svag ställning då köparen inte har uppfyllt sin undersökningsplikt.

Detta sett till bl a de fall som redovisas i t ex Tidningen Ridsport.
 
Sv: Sälja häst, genomförande av försäljning

För mig är det självklart att det är säljaren som står för veterinärbesiktningen och den ska vara färsk. Det är lika viktigt för säljaren att göra en besiktning som för köparen så jag anser inte som någon skrev här innan att det är upp till köparen om man vill ha besiktning eller ej. Om det är för halt hos dig som säljer föreslår jag att du kör hästen till en klinik eller hyr in dig i ett ridhus.
Planen är att om köparen vill göra en ny besiktning skall jag ordna så att hästen besiktas på ATG klinik (igen) med litet ridhus där man kan genomföra nytt arbetsprov).

Jag anser att det är rimligt att köparen betalar den nya besiktningen eftersom jag redan gjort en mycket grundlig sådan i hyfsat modern tid (12/10) och stått för spattröntgen vilket normalt är någonting som köparen betalar. (Enligt "köpa& sälja häst" av Erik Fock& Peter Adler) Köparen höll med, så just den biten är ganska utredd. Jag funderar mer på vad som händer om köparen väljer att avstå från en besiktning. Jag har sagt till henne att det bästa är att hon gör en ny. För hennes egen skull eftersom man som köpare har undersökningsplikt. Och jag tror att hon kommer att vilja låta göra en.

MEN om hon nu mot förmodan inte gör det, kan det då slå tillbaka på mig som säljare om jag inte genomför en ny för min egen skull? Och kan det anses nödvändigt att göra ytterligare en spattröntgen såhär nära inpå att det redan gjorts en. (Med två plåtar på vardera hasled 12/10:e)

Vad gäller handpenningen, leverans av hästen och betalning av köpesumman skall jag diskutera det ikväll på telfon med henne. Bra att få lite tips om hur andra brukar gå till väga.
 
Sv: Sälja häst, genomförande av försäljning

Det blir ju samma sak om köparen gör en besiktning hemma och inte säljaren är med.
I de flesta fall finns det ju möjlighet att som köpare vara med när hästen besiktigas. Vad jag menade var att besiktningen ska ingå i priset. Vill man ha mer än en vanlig får man komma överrens. Beror ju på priset på hästen med.
 
Sv: Sälja häst, genomförande av försäljning

En besiktning som är över 1 månad gammal gäller inte ur försäkringssynpunkt och kan alltså inte heller användas vid försäljningen. Däremot tycker jag inte att de delar som avviker från en normal besiktning som tex spattröntgen som du gjort ska göras om. Vad jag tycker du ska stå för är en vanlig enkel besiktning och det tycker jag för din egen skull också att du ska se till att göra eftersom det ju faktiskt kan ha inträffat något sedan den senaste. Har det inte det så har du ju ett bevis på det.
 
Sv: Sälja häst, genomförande av försäljning

Köparen har undersökningsplikt...



rent allmänt kan jag inte begripa varför det har blivt sådant krångel med köpandet och säljandet av hästar de senaste åren...
 
Sv: Sälja häst, genomförande av försäljning

Köparen har undersökningsplikt...
rent allmänt kan jag inte begripa varför det har blivt sådant krångel med köpandet och säljandet av hästar de senaste åren...

Det är egentligen inte så krångligt så länge allt går bra. Det är OM någonting skulle visa sig vara fel så småningom som det blir krångligt om man har gjort fel vid försäljningen.
 
Sv: Sälja häst, genomförande av försäljning

Skrev nog luddigt...

Jag är inte främmande för att varken köpa elelr sälja hästar. Däremot är det många nybörjare som gett sig på det och det blir konflikter.

Tex nyförvärvet börjar testa nya ryttaren efter två veckor. Genast skriks det dolda fel...dolda ryttarfel finns det?;)
 
Sv: Sälja häst, genomförande av försäljning

När vi sålde häst så gjorde vi precis som du , besiktigade innan vi började annonsera. Alla som var och tittade på hästen fick veta att hon gått igenom besiktning utan anmärkning. De som sedan köpte henne valde att inte göra någon ny besiktning, men hade de velat så hade de fått betala den själva. De fick med en kopia av den besiktningen som jag gjorde och det stod också i kontraktet att hästen gått igenom ua och vilken dag. Jag tror också att det stod i kontraktet att hästen köptes i befintligt skick. Vi använde ett standardkontrakt med vissa tillägg.

När det gäller försäkringen så tog de bara över vår försäkring så där krävdes inte någon ny besiktning.

Betalningen gjorde vi så med att köparen satte in pengar på mitt konto några dagar innan de kom och hämtade hästen. Vi skrev under kontraktet när de hämtade hästen och det blev också köpdagen. Köparen hade fixat över försäkringen på sig så att den började gälla samma dag som de hämtade hästen.

Allt fungerade mycket smidigt!
 
Sv: Sälja häst, genomförande av försäljning

*KL*

Försäkringsmässigt krävs ny besiktning om köparen ska ändra försäkringen. Annars om hon bara tar över befintlig är det inte säkert det krävs besiktning.

Jag är ju en sån där 'snäll' köpare som anser att det är självklart att köpare betalar besiktningen, och har gjort det oavsett om det handlar om gårds eller klinikbesiktning. Att det finns en besiktning innan ser jag bara som snäll bonus från säljaren.
 
Sv: Sälja häst, genomförande av försäljning

*KL*
Försäkringsmässigt krävs ny besiktning om köparen ska ändra försäkringen. Annars om hon bara tar över befintlig är det inte säkert det krävs besiktning.
Jag är ju en sån där 'snäll' köpare som anser att det är självklart att köpare betalar besiktningen, och har gjort det oavsett om det handlar om gårds eller klinikbesiktning. Att det finns en besiktning innan ser jag bara som snäll bonus från säljaren.

Ok, bra att veta. jag hade för mig att det var något sådant som gällde. En annan sak är det där med att byta försäkringsbolag. Köparen har andra grejer försäkrade i Sveland och funderar på att byta. Min häst är försäkrad i Folksam, och jag är tveksam till hur bra det är att byta bolag. Jag bad henne ringa och kolla med Sveland vad som gäller om man byter bolag, så att det inte blir något krångel för henne.

Ja jag är också sådan. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 684
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 633
Senast: liiinnea
·
R
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har börjat kolla efter en hobbyhäst med plus i kanten och finkammar Hästnet varenda dag. Jag ser en hel del hästar som står...
Svar
15
· Visningar
2 992
Senast: Bregen
·
Ekonomi & Juridik Imorgon ska vi titta på en ponny som vi eventuellt vill köpa. Eftersom säljaren behöver ponnyn för ett ridläger (hon driver en...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 902
Senast: Javan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp