Bukefalos 28 år!

Sälja häst, genomförande av försäljning

Sv: Sälja häst, genomförande av försäljning

Det är idiotiskt att byta bolag. Vid bolagsbyte - vad än bolagets försäljare påstår - så allt som skedde innan försäkringens tecknande, och komplikationer till det, oavsett om det är känt eller ej, täcks inte. Om jag förstår dig rätt har din häst haft lite problem? Om de kommer tillbaka eller komplikationer till de, det täcks inte i varken liv eller vetvård om det byts bolag. Heller inte ev fel som inte märks än(är dolda.

Så det är totalt idiotiskt att byta bolag på en häst, oavsett häst eg, men alldeles speciellt på en vuxen. (Därför har jag mina tre i olika bolag, och ingen av dem i det bolag jag helst vill ha.. ironi..)

Sen, låt säljaren göra som h*n vill med bytet, men det är som sagt idiotiskt, så vill hon veta din åsikt, så =)

Veterinärintyg är i de flesta bolag giltiga en månad (vissa kan ha kortare - kolla), men oavsett så ett 2 mån gammalt intyg är för gammalt. (Sen beroende på bolag, livvärde etc så kräver inte alla bolag intyg vid nytecknande heller)
 
Sv: Sälja häst, genomförande av försäljning

Är hästen fullt frisk och inte heller tidigare varit skadad är det ju inga problem men om den tidigare haft någon typ av skada så blir det ju en restriktion i försäkringen om man byter bolag. Sedan beror det ju på hur gammal den är. De brukar inte ta över hästar som är 16 år eller äldre.
 
Sv: Sälja häst, genomförande av försäljning

Är hästen fullt frisk och inte heller tidigare varit skadad är det ju inga problem...

Visst kan det bli problem!

Två-tre månader efter att nya försäkringsbolaget trätt in får hästen konstaterat kotledsinflammation. Detta är ju otroligt vanligt när hästar byter ägare, och därmed underlag och ridning.

Det är inte helt sällan bolaget då vägrar betala och man står där med skägget i brevlådan istället för att få direktreglering. Bolaget hänvisar ibland per automatik hänvisar till att hästen var behäftad med problemet sedan tidigare. Jag har ett par kompisar som råkat ut för detta. Ett problem som aldrig uppstått om man behållt ursprungliga bolaget.

Har själv råkat ut för något liknande, och det är inte roligt. Vissa bolag lägger dessutom en RETROAKTIV reservation efter att man behandlat hästen.

Det är defintivt att rekommendera att behålla tidigare bolag.
 
Sv: Sälja häst, genomförande av försäljning

Visst kan det bli problem!

Två-tre månader efter att nya försäkringsbolaget trätt in får hästen konstaterat kotledsinflammation. Detta är ju otroligt vanligt när hästar byter ägare, och därmed underlag och ridning.

Det är inte helt sällan bolaget då vägrar betala och man står där med skägget i brevlådan istället för att få direktreglering. Bolaget hänvisar ibland per automatik hänvisar till att hästen var behäftad med problemet sedan tidigare. Jag har ett par kompisar som råkat ut för detta. Ett problem som aldrig uppstått om man behållt ursprungliga bolaget.

Har själv råkat ut för något liknande, och det är inte roligt. Vissa bolag lägger dessutom en RETROAKTIV reservation efter att man behandlat hästen.

Det är defintivt att rekommendera att behålla tidigare bolag.

Skulle precis skriva detsamma! Men du hann först!:)

Men just detta Bolaget hänvisar ibland per automatik hänvisar till att hästen var behäftad med problemet sedan tidigare är tyvärr vanligt förekommande. Bolagen gör ofta "allt" för att slippa undan kostnader.
 
Sv: Sälja häst, genomförande av försäljning

Eller när hästen senare visar sig ha en lös benbit som ger problem fast den inte gjort det innan.

Eller för den delen när hästen har en ledinflammation, och man vid rutinröntgen upptäcker en benbit, som eg inte har med saken att göra, men bolaget gärna 'pekar på'.
 
Sv: Sälja häst, genomförande av försäljning

Det är många som har varit med om problemställningen, och som vet att det faktiskt händer också "mig".
 
Sv: Sälja häst, genomförande av försäljning

Jo, men man önskar de som inte varit där visste om det innan.

Jag fick iofs inget problem, men det beror enbart på att bolaget var SNÄLLA (vilket förvånade inte bara mig utan även veterinärerna..). De hade kunnat rakt av neka mig både vetvård (i runda slängar 40 000 kr..) och livvärdet (40 000 kr..) och dr hade jag stått med lång näsa och 'det hade jag ingen aniing om'.

För jag hade ingen aning på den tiden hur dumt det var att byta bolag. Och jag köpte ju en frisk fyraåring, och 'mitt' bolag var ju så bra och där stod ju den andra hästen.

Den 'friska fyraåringen' visade sig vid åtta års ålder ha en skelettdefekt i hasleden, och är idag en triangelmärkt tolvåring.. Och hade inte bolaget varit snäll trots att jag bytt hade jag idag haft en häst jag hade undrat hela livet OM den kunnat bli bra om jag hade haft råd att betala, men som jag hade fått ta bort för att försäkringen inte täckte..
 
Sv: Sälja häst, genomförande av försäljning

En bekant sålde ett halvblod, köparen bytte bolag.
Tre månader senare blev hästen halt, pga lös benbit.
Hästens nya bolag ville inte stå för op kostnader då de menade att felet redan fanns hos hästen då försäkringen tecknades.
Köpet gick då tillbaka pga dålda fel....
Det första försäkringsbolaget ville inte heller stå för op då hästen ju inte längre var försäkrad hos dem.
Min kompis fick då själv bet 40.000 för op. Hästen blev aldrig bra igen utan avlivades senare.....:crazy:


När jag sålde min häst så skrev vi i kontraktet att hästen skulle ha kvar samma bolag i minst två år, då jag blev lite skrämd av min kompis historia.
 
Sv: Sälja häst, genomförande av försäljning

De kanske har blivit hårdare med tiden. Egentligen är det ju dumt av dem för då får de ju inga nya kunder. Jag har bytt bolag till en häst för rätt många år sedan och när jag frågade om just detta kunde inträffa så sa de att man fick tillgodoräkna sig tiden före även om den varit försäkrad i annat bolag. Däremot om hästen haft någon skada innan så skulle det bli en restriktion mot den.
Om det är så som ni säger vilket jag inte tvivlar på så kan man ju inte köpa en oförsäkrad häst heller och man måste ju egentligen ha reda på att inte förra ägaren heller bytt bolag samt att den varit försäkrad ända sedan den dagen hästen föddes och då i samma bolag.
Tror det skiljer en del från bolag till bolag med.
 
Sv: Sälja häst, genomförande av försäljning

De kanske har blivit hårdare med tiden. Egentligen är det ju dumt av dem för då får de ju inga nya kunder. Jag har bytt bolag till en häst för rätt många år sedan och när jag frågade om just detta kunde inträffa så sa de att man fick tillgodoräkna sig tiden före även om den varit försäkrad i annat bolag. Däremot om hästen haft någon skada innan så skulle det bli en restriktion mot den.
Om det är så som ni säger vilket jag inte tvivlar på så kan man ju inte köpa en oförsäkrad häst heller och man måste ju egentligen ha reda på att inte förra ägaren heller bytt bolag samt att den varit försäkrad ända sedan den dagen hästen föddes och då i samma bolag.
Tror det skiljer en del från bolag till bolag med.

ALLA bolag har formuleringar som friskriver dem mot fel som förelåg innan försäkringen tecknades, oavsett om de är dolda eller ej, och oavsett om man vid försäkringstecknande får en reservation påförd eller ej.

Däremot är det möjligt att det är skillnad i hur de sen tillämpar reglerna, men alla har samma regler i grunden.

Detta är inget som de sådär jättegärna informerar om, och det är tyvärr inte ovanligt att om man ringer och vill teckna en försäkring och frågar om just det där så viftar de bort det/pratar bort det.

Och ja, det är lika 'illa' köpa en oförsäkrad. Och vi med galoppörer från banan har också en hake där, för även om man tar över en försäkring i befintligt bolag, men ändrar den, så om det senare visar sig att hästen t ex har en lös benbit, som kan dateras till ettårsåldern t ex, så kollas det då vad hästen DÅ hade för försäkring (om den inte har dolda fel skydd). Och så ersätts det utefter den. Vilket gör att för en galoppör som varit i träning och haft en racingförsäkring, så täcks inte benbiten. Även om du i flera år haft den försäkrad i A1 helt utan reservationer. Jättekul..

Däremot så TILLÄMPNINGEN skiljer sig säkert mellan bolagen, och dessutom mellan fallen. Men man vet ju inte HUR de tänker bedömma förrän man står där, och då blir det ju tråkigt om de tycker 'vi betalar inte'..
 
Sv: Sälja häst, genomförande av försäljning

Det är möjligt att de små häradsbolagen är mildare i sina tillämpningar, men de stora kända (Folksam, Agria, Sveland m fl) är hårda rakt över.

Det ÄR en risk att köpa oförsäkrad häst alt. byta försäkringsbolag. Inte tu tal om saken.
 
Sv: Sälja häst, genomförande av försäljning

Fast nu gjorde ju just Sveland undantag för min, så jag tror inte man kan säga så heller. Men jag tror det beror jättemycket frånf all till fall, där saker som livbelopp etc spelar in också.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 684
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 633
Senast: liiinnea
·
R
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har börjat kolla efter en hobbyhäst med plus i kanten och finkammar Hästnet varenda dag. Jag ser en hel del hästar som står...
Svar
15
· Visningar
2 992
Senast: Bregen
·
Ekonomi & Juridik Imorgon ska vi titta på en ponny som vi eventuellt vill köpa. Eftersom säljaren behöver ponnyn för ett ridläger (hon driver en...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 902
Senast: Javan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp