Sälja häst med ledinflammationer

T

tristtant

Hur ska jag göra?
Min häst har i våras behandlats för kotledsinflammationer, blivit igångsatt och nu drabbats av carpit(knäledsinfl.fram).
Han är till salu och jag har inte ork att sätta igång honom igen och funderar på vilka alternativ som finns.
Har ni några förslag?
Ingen vill ju köpa en häst som är sjuk?
Kan man sälja honom billigare än vad han är försäkrad för och hoppas på att någon nappar?
 
Sv: Sälja häst med ledinflammationer

Tycker att du ska ta ditt ansvar istället - hur kan man resonera så som du gör egentligen? "Jag säljer honom billigt och hoppas på att ngn nappar" för att själv slippa besväret:mad:?

Har själv varit tvungen att ta bort en relativt ung häst med ledproblem, han var 7 år och vi hade hållt på med behandlingar i 4 år utan längre friska perioder än 6 månader i taget. Sista året triangelmärkte jag honom och började leta efter fodervärd eftersom han höll för lätt promenadridning möjligtvis. Hittade ingen vettig fodervärd och tog beslutet att ta bort honom. Det är aldrig roligt och jag tänker på det än.

Hade jag resonerat som du så kunde jag låtit spruta honom i lederna en gång till, vilat honom ohalt ( det brukade hålla i några månader sedan ) sålt honom för ett ngt lägre pris p g a sjukdomshistorik, han var av mkt god stam, SNYGG att se på och i mkt bra trim. Då hade säkert flera "trevliga" hästhandlare nappat och kunnat tjäna en hacka och så hade jag sluppit leda ner honom till hörnet av hagen, se djurambulansen lämna gården och se det som var kvar av min älskade häst; en stor blodfläck hjälpligt täckt av sand.
 
Sv: Sälja häst med ledinflammationer

Jag håller med Jeeves.
Tänk på hästens bästa och ta ditt ansvar!

Immer
 
Sv: Sälja häst med ledinflammationer

Självklart ska jag ta mitt ansvar, det är inget att diskutera om.Men det känns ju hopplöst ibland och jag behöver goda råd för att orka kämpa vidare.
 
Sv: Sälja häst med ledinflammationer

Har du råd att lämna bort honom till något rehab-ställe?

Hur länge har hästen varit skadad?
 
Sv: Sälja häst med ledinflammationer

Tycker du är lite väl snabb att döma. Att sälja en färdigbehandlad häst som inte är igångsatt är knappast djurplågeri då man ju faktiskt väljer själv vem man säljer till.
 
Sv: Sälja häst med ledinflammationer

Djurplågeri har jag inte skrivit någonstans - däremot att sälja en sjuk häst för ett lägre pris för att man inte orkar ta ansvar för den längre det anser jag vara fel.

Hur ska du kunna välja dina köpare och vara säker på att hästen får stanna där, inte kommer att säljas vidare? De köpare som hör av sig på billiga hästar är många gånger inte de seriösa precis. Argument som att priset ligger lägre än försäkringsbeloppet är ju nästan som att uppmana folk till att; köp min häst,går han sönder så kan du ta livet av honom och tjäna en peng! Usch säger jag.
 
Sv: Sälja häst med ledinflammationer

Argument som att priset ligger lägre än försäkringsbeloppet är ju nästan som att uppmana folk till att; köp min häst,går han sönder så kan du ta livet av honom och tjäna en peng! Usch säger jag.

Det är iaf en uppmaning till försäkringsbedrägeri...
 
Sv: Sälja häst med ledinflammationer

lämna hästen på ett rehab.stall där den kan vara hela konvalecenten och under igångsättningen,, de kostar ju en del men är de ett bra ställe är de värt de.
 
Sv: Sälja häst med ledinflammationer

Om det är så att hästen är "frisk" just nu men att det är osäkert om den håller för att sättas igång. Så kan man göra på lite olika sätt.
Man kan sälja hästen för det belopp som försäkringen täcker om den kommer att dömmas ut. Det kan ju ge både häst och en annan person som är villig att ta chansen/risken med hästen. Men de kräver ju att man har en försäkring som täcker orsaken.
Eller så kan man sälja hästen till något lägre pris och på öppet köp/prov/foder fram tills att man ser att den håller och är frisk.
Allt beror ju också på i vilken prisklass hästen ligger om man kan hitta en köpare som är intresserad av ett sådan köp.
 
Sv: Sälja häst med ledinflammationer

Vad säger veterinären?
 
Sv: Sälja häst med ledinflammationer

Vad säger försäkringsbolaget?hur länge vill de ersätta alla åtgärder innan de kan tänka sig avlivning?
En häst som inte håller redan i den åldern skulle jag inte ha mkt hopp om.
 
Sv: Sälja häst med ledinflammationer

Klokt inlägg.:banana: Är så jättetrist när någon ställer en fråga och får svar "von oben". Bort med "jag är bättre än du- attityden" för den leder sällan någon vart.:bow:
 
Sv: Sälja häst med ledinflammationer

Snacka om von oben inlägg...läs TS fråga " vad ska jag göra" osv - du menar att man endast ska ge svar som anses "snälla" utifrån TS synvinkel?

Mitt råd är snällare mot hästen i det här fallet, garanterat, och det är viktigare än att stryka folk medhårs och dunka rygg.
 
Sv: Sälja häst med ledinflammationer

Klart man kan sälja..
Jag sålde en häst som vart veterinärbesiktad och vet anmärkte
Att han var halt på 3 ben så pass att hon inte ville göra böjprov

Hosta kronkit sa veterinären.

Samt anmärkning på ryggen troligen KS...

hästen hade som 4 åring behandlats för kotledsinflammationer på alla 4 benen.

En tjej som haft han på foder innan tyckte om han och sket i om han inte gick att rida på mer än lätt promenadridning.
Så hon viste precis vad hon köpte och jag sa att hon fick köpa han för de han var försäkrad på.Annars avlivade jag han eftersom jag behövde dessa pengar till att köpa ny häst!

Så han såldes för 25000:- och vad jag kan se på bilderna idag här på bukefalos så går e superbra.
Han rids och mår bra.. men kommer alltid ha kronoskt kotledsinflammation.
Detta innebär att man inte ska rida allt för mkt hoppning och på böjt spår med han ananrs funkar han som vilken annan häst som helst!

Det finns massvis medfolk som söker en trygg lugn häst att bara rida ut på skritta 90% trava och ta en plutt galopp då och då..Och då duger dessa häsatr kanon ju..Och de finns dom som sker enbart sällskapshäst om inte hästen ens går att rida på alls!

De som inte har tid att ha 2 ridhäsatr men måste ha sällskap åt deras ridhäst!


Att då köpa en skadad häst som inte kan ridas p är ju perfekt..Man kan ju gå ut och gå med den, borta mysa med den endå=)
 
Sv: Sälja häst med ledinflammationer

Snacka om von oben inlägg...läs TS fråga " vad ska jag göra" osv - du menar att man endast ska ge svar som anses "snälla" utifrån TS synvinkel?

Mitt råd är snällare mot hästen i det här fallet, garanterat, och det är viktigare än att stryka folk medhårs och dunka rygg.

Fast i det här fallet vet vi ju inte varför hästen ska säljas eller hur pass dålig den är. Alla kan ju av olika anledningar hamna i den sitsen att man måste sälja, inte har något val. Att då bli mer eller mindre idiotförklarad för att man vill ha hjälp och råd kommer inte att göra saken bättre.
Om orsaken t ex är sjukdom eller ändra ekonomiska förhållanden så mycket väl en försäljning vara det bästa för hästen.
 
Sv: Sälja häst med ledinflammationer

Jag kan bara utgå från det TS skriver, inte leka gissningslekar. Hon har en häst med ledinflammation och orkar inte sätta igång den och ta de ev problem som uppstår utan vill hellre prångla iväg hästen billigt - det anser jag vara fel och det har jag uttryckt.

Frågar man så får man svar även från de som kanske har kritik att komma med. Ska hästen lida för att ägaren kanske har ekonomiska problem eller genomgår en skilsmässa eller sjukdom? Jag tycker inte det.

Jag försöker att inte vara alltför irriterad men har svårt att hålla inne med känslorna när man talar om att sälja hästen under försäkringsvärde för att locka köpare. Det är oseriöst enligt min mening. En åsikt bland andra förstås.
 
Sv: Sälja häst med ledinflammationer

Kronisk ledinflammation innebär kronisk smärta för hästen - som någon gladeligen skumpar omkring på.

Har du själv haft en inflammerad led någon gång?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
738
Senast: julgrisen
·
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 986
Senast: nexxa
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 667
Senast: Johannna1
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
453
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp