Sälja häst till norge

S

__Stilett__

såg att det var en tråd om det för ett tags sen, men kommer inte ihåg allt tyvärr.

Vad finns det för regler/tullavgifter (så billigt det går såklart för köparen antar jag!?) etc för att sälja hästen från sverige till norge? Vilka papper måste hästen ha med sig och är det något man ska tänka på?
 
Friskintyg, samt tull på försäljningspriset. Nu minns inte jag vad den procenten är, men jag vill minnas att jag fick betala 10000 kr för att ha pållen på träning i Norge. Dessa pengar betalades åter när pållen återvände till Svergie.

Hans uppskattade pris beräknades till 50000 kr, så i det fallet skulle det isåfall handla om 20% fast det kan ha ändrats flera gånger sen dess. Säkert någon annan som sitter på färskare info.
 
tack för ditt svar.
Bra att ha ett "hum" om hur det ligger till.
 
Det dom ALLRA flesta gör är så här:

Man har två kvitton! T.ex. hästen kostar 50.000kr, då skriver man ett på 5000 och ett på 45.000. I tullen visar man upp det som det står 5000 på, då får man nämligen ta in hästen som resegods! Och det är helt gratis! Det är ju lite mygel, men det blir fruktansvärt dyrt annars. Det tillkommer en tullavgift på ca 10.0000 på köpeskillingen, och på detta igen räknas 24% mva! :eek:

Andra papper man behöver är hästpass, friskintyg och ägarbevis (kvittot bruker räcka).
 
Ja fast tullare är inte dumma, fick jag höra av min bekant som flyttade till Norge. Hon köpte en triangelmärkt häst som sällskap till sin egen, dessa försökte hon ta in med ett värde av 7000 kr st. Men se det gick inte på den ena hästen, tullen kollade med och fick veta att den ena var utlöst livvärde men icke den andra. Så hon fick vackert pröjsa fullt för den ena, och för 7000 kr på den andra. Tyvärr frågade jag inte hur mycket hon betalade, men det går ju kanske att höra ändå.
 
Jag sålde för många år sen en häst till norge. Då var det iallfall så att du måste ta ut distriktsveterinären som undersöker hästen och ställer ut papper. Är resan väldigt lång, så måste du även ha färdplan med. Fråga mig inte varför! Självklart fick köparen med sig alla papper på hästen också. Köparen var tvungen att göra om veterinärbestiktningen i Norge för att dennes försäkring skulle gälla. Vet ej om de gäller alla. Sedan var de klart!
 
Ta och ring till Tullen vet jag!! De vet svaret. Ring gärna direkt till en tullstation på gränsen - t.ex. Eda tullstation som har hand om både export från Sverige och importen till Norge. Att skriva ner värdet och tro att man kan ta in det som resgods, som någon föreslog, kan ställa till problem. För det första ligger värdegränsen på vad du får ta in i Norge utan att betala tull och andra skatter på ca 1 800:- (kan ha ändrats något) och vilken häst är värd så lite???

Du ska, förutom ett friskintyg från vet., även ha exporthandlingar ut från Sverige och importhandlingar in i Norge. Men allt detta kan tullen svara dig på.

Lycka till!!
/sofi
 
Det finns en hel del tulltjänstemän som är intresserade av hästar och ridning. :)

Stilett, gå in på Tullverkets hemsida. www.tullverket.se
Där kan du säkert få råd om hur du ska göra när du exporterar en häst till ett land utanför EU!

Immer
 
Det är det så visst inte, 6000kr om man har varit borta tre nätter är det. Och ja, vissa tullare vet om det, men här bryr dom sig tydligen inte, vet flera som tagit in hästar värd flera hundra tusen som skrivit 4800kr på tullpapperna....
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Såg en annons på Hästnet på en häst till salu. Säljaren skrev att hon kommer att kräva anställningsbevis av köparen med motiveringen att...
2
Svar
25
· Visningar
2 779
Senast: co-SMAD4
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 420
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 985
Senast: nexxa
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
409
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp