Sälja hus med/utan mäklare??

skuggi

Trådstartare
Vi ska sälja våran lilla hästgård, och nu är ju frågan om man ska sälja privat eller via mäklare?

Har sett att det finns någon typ av ansvarsförsäkringar att teckna via mäklare, man får då en besiktning osv. Men hur mycket omfattar denna egentligen? Och händer det att man kan utnyttja den?
Vad omfattar den INTE som är värt att veta?

Vad är riskerna med att sälja privat?

Hur har ni gjort? Och hur har det gått?
 
Sv: Sälja hus med/utan mäklare??

Nu vet jag inte svaret på dina frågor, men en annan grej som ur köparaspekt är viktig är att vissa låneinstitut endast lånar till fastigheter förmedlade av mäklare. De lånelöften vi har haft har varit så och därför har det inte varit möjligt för oss att köpa "privat". Jag vet inte hur vanligt det är dock.
 
Sv: Sälja hus med/utan mäklare??

Aha, bra att tänka på! :bow:
Och det kan väl vara rätt, en mäklare kan ju värdera bättre än en privatperson, och banken vill ju inte låna ut till mer än marknadsvärde väl.
 
Sv: Sälja hus med/utan mäklare??

Jag tror att det många gånger är "värt" att sälja genom mäklare eftersom man många gånger kan få mer betalt. Hamnar man sedan i någon sorts tvist (vilket inte är helt ovanligt) är det också skönt att det kan gå genom mäklaren när man diskuterar.
 

Liknande trådar

Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
991
Hemmet Jag har gjort det nu, satt igång processen att köpa hus. Jag hade mäklaren här idag i en och en halv timme, lång tid för min lilla...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 338
Senast: Lillefrun
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 798
Senast: lundsbo
·
Hemmet Via mitt försäkringsbolag fick vi en gratis genomgång av Anticimex kring hur vi kan förebygga inbrott, vattenläckor, brand osv. Vi har...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 964
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp