Sälja och köpa hus.

annelil_82

Trådstartare
Jag och min man vill sälja vårt nuvarande hus och köpa ett annat. Men vi vet inte om det är bäst att sälja vårt hus först innan vi börjar leta nytt eller om vi ska börja leta nytt innan vi säljer vårt nuvarande? Mäklaren tycker att vi ska sälja vårt först innan vi letar nytt, men då vi söker nytt hus i ett specifikt område så vet man ju inte när där blir något till salu som passar oss. Risken är ju då att vi står där med vårt hus sålt och har ingenstans att bo. Omvänt kan man ju säga tänk om vi hittar det perfekta huset som vi verkligen vill ha men hittar ingen köpare till vårt nuvarande hus. Hur har ni gjort när ni sålt och köpt hus? Har ni några tips?
 
Sv: Sälja och köpa hus.

ja du det är ju alltid lättare att köpa när du inte har något att sälja eller redan har sålt. vi sitter lite i samma sits, vi bor i ett hus nu och ska flytta till "eget" hus. (min man äger huset vi bor i nu men hans bror hyr halva sen 10 år tillbaka, och nu ska både jag o min man och hans bror o hans tjej ha barn ganska så samtidigt så det blir lite tufft o bo i samma hus, de har oxå planer på o flytta men detta huset ligger dessutom mella en hel del industritomtar) men huslånet är bundet ihop med företagslånet så det är inget han är personligt drabbad av så vi kan ju köpa ett eget hus utan att stå utan bostad emellan. men säg att ni säljer huset först, och har 3 mån på er att flytta, kan ni inte bo i lägenhet så länge då om ni inte hittat något nytt hus?? eller om ni har möjlighet att bo hos föräldrar eller annan om de handlar om några veckor?? jag hade nog i eran situation ställt mig i bostadskö till lägenhet och sålt huset först, lägenhet kan man ju alltid tacka nej till om ni hittat ert drömhus innan ni ska vara utflyttade ur gamla huset.
 
Sv: Sälja och köpa hus.

Jag sålde först (letade nytt hus lite halvseriöst i väntan på köpare), sen när kontrakt och handpenning var lagt så slog vi till och skrev kontrakt och la handpenning på det nya huset

Sen att det blev totalt kaos första gången är en annan historia som finns att läsa här på Buke.
 
Sv: Sälja och köpa hus.

Jag och min man vill sälja vårt nuvarande hus och köpa ett annat. Men vi vet inte om det är bäst att sälja vårt hus först innan vi börjar leta nytt eller om vi ska börja leta nytt innan vi säljer vårt nuvarande? Mäklaren tycker att vi ska sälja vårt först innan vi letar nytt, men då vi söker nytt hus i ett specifikt område så vet man ju inte när där blir något till salu som passar oss. Risken är ju då att vi står där med vårt hus sålt och har ingenstans att bo. Omvänt kan man ju säga tänk om vi hittar det perfekta huset som vi verkligen vill ha men hittar ingen köpare till vårt nuvarande hus. Hur har ni gjort när ni sålt och köpt hus? Har ni några tips?

Vet ni att ni bor i ett attraktivt område eller har ett hus som anses attraktivt, så kan ni vänta med att sälja tills ni köpt ett annat. Ni kan t ex förhandla fram att ni vill ha tillträde till ert nya hus t ex 4-5 mån efter att ni skrivit kontrakt, då har ni lite längre tid på er att sälja ert eget. Min syster gjorde så och hon sålde i och för sig sitt hus på 2 v (attraktivt hus), men eftersom hon inte hade satt sitt hus till salu när hon hittade sitt nya hus så förhandlade de fram att de inte skulle överta det nya huset förrän i april, kontraktet skrevs i början av dec.

Bor ni på ett ställe där husen är mer "trögsålda" eller ni vet med er att ert hus kanske inte är så lättsålt, så bör ni försöka sälja innan och i så fall bo i någon hyresrätt tills rätt hus dyker upp.
 
Sv: Sälja och köpa hus.

Det tycker jag tvärtom låter som ursmart! Nära till barnpassning för er båda två.

nja riktigt så är det inte.
vi ska ha i mars, och jag ska försöka göra klart min utbildning utöver att vara mamma på heltid samtidigt, min man driver eget företag (som går åt skogen om han inte arbetar då han är den enda anställd utom hans pappa som sköter bokföring) och vi har en hund som inte ska glömmas bort.
min mans bror jobbar rätt mkt och har jour titt som tätt,(it-säkerhet) och de ska ha 5 ½ vecka efter oss och de har oxå 2 hundar som ska skötas.
så sitta barnvakt åt varandra är nog inget vi orkar med.
och en av oss kanske får världens lugnaste lilla bebis och den andre ett kolikbarn, ingen vet. vi bor mitt emellan kinnarps återförsäljare och holmgrens bil så det är aldrig lugnt här alltid bilar o smäll i dörrar m.m. så det kommer nog bli alldeles för påfrestande att dela hus oxå, funkar kanske ett tag men inget någon av oss orkar i längden. och både jag o min man och hans bror o tjejen vill flytta till eget hus på landet och vi ser ingen anledning o vänta när vi ändå inte har varken något hus som måste säljas eller några skulder utom det blivande huslånet...
 
Sv: Sälja och köpa hus.

vi sålde och mellanlandade ett år i lägenhet men då visste vi inte om vi ville ha hus igen så att säga. Att flytta är ju rena rama döden. Jag vill verkligen aldrig flytta igen så jag skulle prata med banken först och få grönt ljus sen ta det därifrån. När vi köpte hus nr 1 gick vi från bostadsrätt direkt. Köpte först huset sålde sen bostadsrätten och banken okejade ju. Vi lånade fullt belopp det har vi alltid gjort. :)

Köp nytt hus när ni hittar drömhuset.
Sälj det gamla när ni får ut så mkt som möjligt för det (ev mellanlanda i lägenhet eller hyrbostad av annat slag?)
 
Sv: Sälja och köpa hus.

Som bostadsmarknaden ser ut idag kan det vara smart att sälja först. Det är risk för att man blir stående med ett hus som man inte får sålt. Eller som man måste rea ut för inga pengar alls.
 
Sv: Sälja och köpa hus.

Varför inte bara skriva in i köpeavtalet att det hävs ifall ni inte får ert hus sålt, svårare är det ju inte.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
473
Senast: gullviva
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
767
Senast: Fetaost
·
Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
6 091
Senast: bettysmatte
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 489
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp