Sälja sin bästa vän

Jag har ridit i hela mitt liv (är snart 40). Och är det något jag ångrar är det att jag höll fast vid hästar som inte kunde ta mig dit jag ville när jag var i din ålder. Så jag hade sålt ponnyn för chansen med storhästen. I din ålder har en så sjukt bra förutsättningar att få in känsla och bra ridning i kroppen! Så ta chansen och hitta ett bra hem till ponnyn hos någon som förstår sig på den och vill jobba vidare :).
 
I mitt fall så vill jag tävla och satsa. Om jag fått möjlighet att köpa en sådan storhäst skulle jag inte valt att göra det än. Det kommer många bra hästar i framtiden jag kan välja på och är bara fjorton/femton idag. Jag har en ponny jag jobbat med i två år men i helgen ska vi debutera LA:P1 och jag vet att hon har kapacitet till 130 hoppning och FEI dressyr. Men det är fortfarande mycket kvar att jobba på. Jag kan tävla ponny tills jag är 20 och har inte bråttom med att gå upp till storhäst än. Jag och min ponny är absolut bästavänner och jag tycker det är svårt att föreställa mig att någonsin sälja henne, men det är så det funkar.
Men om jag hade haft en mindre potentiell häst som inte kan gå de klasserna jag vill satsa på, så kanske jag hade provridit storhästen. :)

Min vän som tävlar FEI och försöker kvala till SM i år, har haft både b-gotlandsruss utan gångarter och
c-korsningsponny utan gångarter, fick börja tävla och skaffa erfarenheter. Nu har hon en av Sveriges häftigaste D-ponnyer, som kom från elitauktion i Tyskland till försäljningsstall i Sverige, bara att den också är ett projekt och väldigt stressad. Hon har även två riktigt lovande storhästar med bra stam och ett irländsk ponnyprojekt som kommer säljas i framtiden. Så valde hennes mamma att göra för henne och hon fick komma ut på rutinerade ponnyer och tävla på noggrannhet förrän hon fick gångartshästar.

Nu började jag rida typ 2016 och har inte såna föräldrar men har en ponny jag valt att satsa på. Så det handlar om vad du vill. Provrid hästen och känn om ni funkar. Vill du gå upp i storhästklasser nu? Kan säga att det är superkul att tävla på ponny och i divisionerna, jag skulle aldrig valt att hoppa över min ponnytid. Har däremot en kompis som är femton och valde att köpa storhäst för något år sedan, hon har erkänt att hon önskar att hon hade köpt en ponny. Men sen ångrar hon ju absolut inte sin storhäst. Den ska dock säljas i höst så ska hon få rida hennes tränares hästar som har högre ridbarhet eftersom hennes häst inte kan gå de klasserna hon vill satsa på.
Vad är dina mål? Klickar du med storhästen? Vad vill du uppnå? Sånt där liksom. :D
Helt OT men har du bara ridit sen 2016? Så långt du har kommit på några få år! Imponerande!
 
Beror ju helt på vad du vill.

Vill du satsa så hästen, är på häst det gäller sedan.

Är det relationen så kan det bli både hästen eller ponnyn.

Själv är jag för blödig för att klara av att satsa, fäster mig för mycket vid individen.
Satsa och satsa, men jag vill ut och träna. Kanske tävla dem lätta klasserna. Men framförallt ha en bra kompis som är okomplicerad. Idag ska jag följa med på tävling med hästen för att se hur den fungerar borta. Om några dagar blir det träning för mig :up:
 
Jag har ridit i hela mitt liv (är snart 40). Och är det något jag ångrar är det att jag höll fast vid hästar som inte kunde ta mig dit jag ville när jag var i din ålder. Så jag hade sålt ponnyn för chansen med storhästen. I din ålder har en så sjukt bra förutsättningar att få in känsla och bra ridning i kroppen! Så ta chansen och hitta ett bra hem till ponnyn hos någon som förstår sig på den och vill jobba vidare :).
Problemet tror jag inte är att min ponny inte besitter kapacitet. Speciellt inom hoppningen. Men denna är ju så välriden och balanserad jämfört med honom. Han har redan hunnit bli jättefin, men det tar ju mycket jobb innan han kan ens komma i närheten. Men är inne på ditt spår, förutsatt att provridningen klickar!
 
Om hästen verkligen är frisk och fräsch, inte allt för gammal, utbildat MsvA dressyr och kostar bara 70.000,- så KÖP! :up:

(Efter att du pratat med din tränare, provridit, vet. besiktigat osv. så klart)
Han kommer självklar besiktigas. Han är ju ändå tävlad ganska så hårt. Han är 12 år.

Dessvärre får vi inte honom för riktigt 70.000kr. Men det är vad vi får av honom. För han är dyyyyyyr :angel:
 
Är hästen nyligen vetrinärbesiktigad.
Det är ju ingen ide att dagdrömma om du inte vet att hästen fullt frisk.
Hästen rids och tävlad kontenuerligt, så halt är den inte. Däremot finns möjligheten att han kanske inte böjer lika bra som en unghäst. Men besiktning kommer ju självklar göras, om vi vet att vi vill ha honom. Vilket får bestämmas efter provridningen ;)
 
Han kommer självklar besiktigas. Han är ju ändå tävlad ganska så hårt. Han är 12 år.

Dessvärre får vi inte honom för riktigt 70.000kr. Men det är vad vi får av honom. För han är dyyyyyyr :angel:

Menar du att säljaren har sänkt priset med 70.000kr jämfört med det pris man egentligen hade begärt?

I så fall: köp den inte.

Om du vill rida lätta klasser och har en trevlig ponny med kapacitet: behåll ponnyn. Du kan tävla den som häst även när du fyllt 20 och för lätta klasser "duger" många fina ponnyer också.
 
Hejsan!

En lång historia kort har jag nu fått möjligheten att köpa min drömhäst. :o

Jag har världens trevligaste och personliga maxade d ponny valack hemma, helt underbar. Vi har haft en knepig tid tillsammans, men det senaste 6 månaderna har varit fantastiska. Han är startklar nu för dressyren och vi ska om ett par veckor debutera hoppbanorna.

Däremot har stallägaren fått låna en av sina kompisars häst (hennes egen är halt). Vilket är en total drömhäst. Han har startat msv A samt 110 i hoppning. En 1,68 stor svart smäcker valack med supersnygg stam. Hästen är även tillsalu, ägaren har tappat suget (men har inte bråttom att sälja). Jag har nu fått erbjudandet att köpa denna 12 åriga valacken till ett mycket bra pris av en seriös och bra ägare, vilket egentligen är min dröm. Fantastiskt eller hur?

Men om jag köper denna storhästen måste jag även sälja min ponny, och jag vet inte om det är värt det. Han är verkligen min bästa vän, allt som vi gått igenom och kämpat tillsammans med. Han har en fin potential och är en fantastiskt personlighet. Men han behöver rutin, vilket han kan få hos mig. Men jag har som sagt min drömhäst framför mig, vilket ponnyn även är. Men på ett annat sätt. Kan även säga att ponnyn är en riktig enmanshäst och folk gång på gång pekar ut hur mycket han tycker om mig, vilket inte skulle göra en ev försäljning lättare. :(

Det bästa hade varit att lämna ut ponnyn på foder och köpa storhästen. Men vi behöver pengarna för att kunna finansiera en sån dyr häst. Jag vet att man inte kan samla på hästar, men när är det daga att låta dem gå?

Vad hade ni gjort i min sits? Hålla kvar ponnyn eller köpa storhästen? Hur låter man sin bästa vän gå?
Stammen har ju ingen betydelse för en valack och utseendet bara mindre betydelse i jämförelse med övriga egenskaper. Jag tycker det är mycket roligare att själv få ta fram en häst än att köpa en mer eller mindre färdig och hade valt ponnyn framför storhästen.
 
Menar du att säljaren har sänkt priset med 70.000kr jämfört med det pris man egentligen hade begärt?

I så fall: köp den inte.

Om du vill rida lätta klasser och har en trevlig ponny med kapacitet: behåll ponnyn. Du kan tävla den som häst även när du fyllt 20 och för lätta klasser "duger" många fina ponnyer också.
Behöver inte ens vara lätta klasser, en klasskamrat red EM på sin egenutbildade ponny, tror dessutom att hon vann! Även om det var ett antal år sedan så gäller fortfarande att konkurrensen inom storhäst är på en helt annan nivå.
 
Senast ändrad:
Behöver inte ens vara lätta klasser, en klasskamrat red EM på sin egenutbildade ponny, tror dessutom att hon vann! Även om det var ett antal år sedan så gäller fortfarande att konkurrensen inom storhäst är på en helt annan nivå.
Fast ha få möjligheten att sätta alla rörelser i kroppen med tajming och känsla är värt enormt mycket. Jag hade turen att i TS ålder få rida riktigt bra hästar och fick känna hur det SKA kännas i en passage, bytesserier, piruetter osv, även om det verkligen bara var att prova på allt. Men nu 20 år senare är det helt vansinnigt svårt att hitta kroppen i rörelserna. Hade jag inte haft referenspunkterna från förr hade det varit ännu svårare. Det går inte nog att trycka på hur nyttigt och bra det är för en ryttare som vill komma nån vart att få ha en färdig häst att lära sig på. Sen kan en börja utbilda.
 
Han kommer självklar besiktigas. Han är ju ändå tävlad ganska så hårt. Han är 12 år.

Dessvärre får vi inte honom för riktigt 70.000kr. Men det är vad vi får av honom. För han är dyyyyyyr :angel:

Jaha, då misuppfattade jag ditt tidigare inlägg. I så fall så kanske du ska fundera på om du behöver och dessutom kan förvalta en så dyr/bra häst just nu?

Är det dressyren du vill sattsa inom? För 1,10 honning är ju ingenting i storhäst-samanhang. På vilken nivå rider du själv i dressyr? Och framför allt, vad tycker din tränare?
 
Fast ha få möjligheten att sätta alla rörelser i kroppen med tajming och känsla är värt enormt mycket. Jag hade turen att i TS ålder få rida riktigt bra hästar och fick känna hur det SKA kännas i en passage, bytesserier, piruetter osv, även om det verkligen bara var att prova på allt. Men nu 20 år senare är det helt vansinnigt svårt att hitta kroppen i rörelserna. Hade jag inte haft referenspunkterna från förr hade det varit ännu svårare. Det går inte nog att trycka på hur nyttigt och bra det är för en ryttare som vill komma nån vart att få ha en färdig häst att lära sig på. Sen kan en börja utbilda.
Och för andra har arbetet med att själv utbilda och tävla sin ponny lagt grunden för en framgångsrik karriär. Det finns nog fördelar och nackdelar med båda :)
 
Jaha, då misuppfattade jag ditt tidigare inlägg. I så fall så kanske du ska fundera på om du behöver och dessutom kan förvalta en så dyr/bra häst just nu?

Är det dressyren du vill sattsa inom? För 1,10 honning är ju ingenting i storhäst-samanhang. På vilken nivå rider du själv i dressyr? Och framför allt, vad tycker din tränare?
Precis, är dressyren jag tycker är rolig. Hoppa är kul, men hoppar 90cm på ponnyn och det tycker jag är högt. Det är en dressyrhäst. Jag själv rider dem lätta klasserna, men har inte haft möjlighet att göra så många starter, denna hästen som är rutinerad hade då varit bra att börja tävla mer seriöst på.

Min tränare är stallägaren, hon som verkligen tycker att jag ska köpa hästen. :)
 
Hejsan!

En lång historia kort har jag nu fått möjligheten att köpa min drömhäst. :o

Jag har världens trevligaste och personliga maxade d ponny valack hemma, helt underbar. Vi har haft en knepig tid tillsammans, men det senaste 6 månaderna har varit fantastiska. Han är startklar nu för dressyren och vi ska om ett par veckor debutera hoppbanorna.

Däremot har stallägaren fått låna en av sina kompisars häst (hennes egen är halt). Vilket är en total drömhäst. Han har startat msv A samt 110 i hoppning. En 1,68 stor svart smäcker valack med supersnygg stam. Hästen är även tillsalu, ägaren har tappat suget (men har inte bråttom att sälja). Jag har nu fått erbjudandet att köpa denna 12 åriga valacken till ett mycket bra pris av en seriös och bra ägare, vilket egentligen är min dröm. Fantastiskt eller hur?

Men om jag köper denna storhästen måste jag även sälja min ponny, och jag vet inte om det är värt det. Han är verkligen min bästa vän, allt som vi gått igenom och kämpat tillsammans med. Han har en fin potential och är en fantastiskt personlighet. Men han behöver rutin, vilket han kan få hos mig. Men jag har som sagt min drömhäst framför mig, vilket ponnyn även är. Men på ett annat sätt. Kan även säga att ponnyn är en riktig enmanshäst och folk gång på gång pekar ut hur mycket han tycker om mig, vilket inte skulle göra en ev försäljning lättare. :(

Det bästa hade varit att lämna ut ponnyn på foder och köpa storhästen. Men vi behöver pengarna för att kunna finansiera en sån dyr häst. Jag vet att man inte kan samla på hästar, men när är det daga att låta dem gå?

Vad hade ni gjort i min sits? Hålla kvar ponnyn eller köpa storhästen? Hur låter man sin bästa vän gå?
Har läst inläggen.
Stammen är ointressant iom kön, hade han varit 3-5 så kanske för man kan se till stam om där finna mkt tävlingsprestation ( ridbarhet och hållbarhet är det ofta ett tecken på).. nu är han 12 år så. Jag skulle också vilja veta prislappen för att ens se om det är ett så bra tillfälle.. Det är många som prissätter sina hästar väldigt högt och om någon av snällhet sänker priset med 70 000 så klurar jag på varför? Han kanske egentligen är för högt prissatt från början? Jag ser ju att det är mer "kapet" av drömhäst som driver dig.. Får inte den här chansen igen.. Därför undrar jag över prislappen. Just det, skadehistorik, finns det ngn sådan?
 
Hästen rids och tävlad kontenuerligt, så halt är den inte. Däremot finns möjligheten att han kanske inte böjer lika bra som en unghäst. Men besiktning kommer ju självklar göras, om vi vet att vi vill ha honom. Vilket får bestämmas efter provridningen ;)
Om du visste hur många hästar som rids och tävlas med hälta. Det är tyvärr absolut inte någon garanti. Jag är alltid misstänksam till "rea" på hästar. Då är det något som är lurt.

Huruvida den är för dyr från början eller skadad eller något annat är svårare att säga. Men det är väldigt få människor som avsäger sig 70000 för att de har ett snällt hjärta. Kalla mig bitter men människor är snåljopar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 342
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 919
Senast: Stereo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 117
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp