Bukefalos 28 år!

Säljaren säljer redan såld sadel?

Myzan87

Trådstartare
I torsdags får jag syn på en Star Trekk Espaniola till salu som jag ringer på. Säljaren och jag avtalar ett pris och att jag ska betala fraktkostnaden. Sadeln ska skickas på fredagen eller senast på måndagen. Betalning sker som efterkrav via bussgods. Allt frid och fröjd. Både jag och min kompis är jätteglada eftersom om den inte passar min häst byter jag den mot hennes sadel som är något vidare samt kortare (hennes häst behöver tvärt om). Vi ser fram emot sadeln och kan knappt bärga oss tills vi får hem den!

Idag får jag ett mejl om att hon sålda sadeln till en stallgranne :eek: Snacka om att bli paff och arg! Som tur hade jag inte satt in några pengar till henne :mad:

Nu är min fråga, får man bryta ett muntligt avtal och vad kan jag göra åt det? Finns det något jag kan göra i framtiden för att förhindra så det inte sker igen?

Tacksam för svar! :bow:
 
Sv: Säljaren säljer redan såld sadel?

Minst sagt!

Tur att man kommer ihåg namn bra för henne tänker jag aldrig någonsin varesig sälja eller köpa av :grin:
 
Sv: Säljaren säljer redan såld sadel?

Jag var med om samma sak för ganska många år sedan. Ringde på en annons och bestämde direkt att jag tar sadeln. Problemet var hur jag skulle få hem den. Svågerns syster bodde då i den staden och kunde hämta sadeln. Kanon!! Fick systerns kontonr och skulle bara in till stora staden och föra över pengar till hennes konto. Ringde tillbaka på annonsen för att få en fullständig adress och bestämma tid. Då hade hon sålt sadeln till en i stallet i stället...... Gissa om man blev förbannad!!!
Tror inte man har så mycket att komma med i en sån situation.
 
Sv: Säljaren säljer redan såld sadel?

Om jag inte minns fel så gäller muntligt avtal, dock är det svårt att bevisa för tex dig vad som sagts. Oavsett vad man ska köpa så är det nog bra att betala en handpenning med en gång + skriva något slags enklare köpekontrakt (iaf när det gäller lite dyrare saker)
 
Sv: Säljaren säljer redan såld sadel?

jag har varit med om samma sak ett par gånger, dock ej med sadlar men annan utrustning.
 
Sv: Säljaren säljer redan såld sadel?

Så är det, ett muntligt avtal är lika bindade som ett skriftligt, men i praktiken så fungerar det inte eftersom ord står mot ord om det skulle bli en tvist.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Nu har jag läst många trådar om akademiska sadlar men inte riktigt fått svar på de funderingar jag har. Jag vill skaffa en...
Svar
11
· Visningar
4 530
Ekonomi & Juridik Risk för att det blir en lång historia. Jag köpte en fyraårig häst från tyskland förra året. Jättefin och vi funkar bra ihop, alla...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
15 667
Senast: SusieQ
·
Utrustning Jag behöver råd.. Jag sålde min sadel(trodde jag) till en tjej i Norge, hon mailade kvitto på insättningen och jag skickade sadeln...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: Liselott76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp