Bukefalos 28 år!

"säljes ej till avel"?

Casper

Trådstartare
Hej!

Nu är jag nyfiken! Jag har läst det så många gånger på olika uppfödares hemsidor så nu vill jag veta varför och hur ni tänker! =)

Jag kritiserar inte någon men vill lära mig mer och se lite skillnader mellan hund/kattuppfödning.

Det står allt som oftast att "hanarna/honorna i denna kull säljs inte till avel" vad menar ni med det? ja att dom inte skall avlas på förstår jag ju, men VARFÖR?

Håller dom inte måttet el vill ni inte att det ska bli fler uppfödare?

Min tanke som kommer upp ibland är: Om katterna inte håller måttet så är inte kullen "lyckad"-så pass lyckad att man är nöjd på den o vill avla vidare alltså, men då ställer jag mig frågande- detta händer ju ofta! Avlas det på "rätt" katter då?

Skulle inte kattuppfödaren tycka det va kul o känna sej lyckad med sitt arbete om det bedöms efterhand att katten blev så pass bra så den kan användas till avel?

Jag mena, ni verka ju ändå ha ganska "hårda regler" för en kattuppfödare. Om jag förstod sverak rätt så måste en katt på utst först innan man får ta en kull på den som får reggas? (el har jag helt fel?)
likaså har ni högre avgifter för en icke diplomatiserad kattuppfödare än en diplomatiserad uppf vid reggning av katterna?

jag har en tanke till..
Hur förhindrar ni att katten inte används i avel? Kastreras den innan leverans?
inkräktar inte ni på äganderätten av katten om ni ställer kravet på en kattköpare att denne inte får avla på individen?

Jag mena, på hundsidan får man i princip inte kräva ngt alls som "inkräktar" på äganderätten av hunden. Alltså tex så enkelt som hd/ad röntgen.

Jag skulle väldigt gärna höra uppfödares åsikter i frågan =)

Bolla tankar o funderingar med mig. Tycker det är skoj att lära mig ngt nytt =)
 
Sv: "säljes ej till avel"?

Det finns inga krav på utställning innan man får regga kattungar. Däremot finns krav (hos SVERAK) om avelsgodkännade för katter med kontrollstamtavla. Om kattungar uttryckligen inte säljs för avel kan det finnas flera skäl:

1. Vissa kattungar har någon defekt som gör dem olämpliga i avel (tex. navelbråck eller bettfel).
2. "Avelskvoten" är redan fylld dvs. några kattungar är redan bokade för avel men det kanske inte framgår på hemsidan.
3. Uppfödaren får inte sälja kattungar till avel. H*n kanske har importerat och skrivit under på att inte sälja avkommor till avel (men får behålla för avel). Inte helt ovanligt.
4. Uppfödaren vill av olika skäl inte sälja till avel alls, men behåller.

Jag tillhör för tillfället den fjärde kategorin. Jag säljer inga kattungar till avel just nu eftersom jag håller på med ett "experimentellt" avelsprogram. Jag har parat ut med en annan ras och kommer inte sälja för avel förrän jag sett vad det ger, både vad gäller hälsa och typ.

Och ja, kattungar som inte ska vidare i avel kastreras.
 
Sv: "säljes ej till avel"?

Det finns inga krav på utställning innan man får regga kattungar. Däremot finns krav (hos SVERAK) om avelsgodkännade för katter med kontrollstamtavla. Om kattungar uttryckligen inte säljs för avel kan det finnas flera skäl:

1. Vissa kattungar har någon defekt som gör dem olämpliga i avel (tex. navelbråck eller bettfel).
2. "Avelskvoten" är redan fylld dvs. några kattungar är redan bokade för avel men det kanske inte framgår på hemsidan.
3. Uppfödaren får inte sälja kattungar till avel. H*n kanske har importerat och skrivit under på att inte sälja avkommor till avel (men får behålla för avel). Inte helt ovanligt.
4. Uppfödaren vill av olika skäl inte sälja till avel alls, men behåller.

Jag tillhör för tillfället den fjärde kategorin. Jag säljer inga kattungar till avel just nu eftersom jag håller på med ett "experimentellt" avelsprogram. Jag har parat ut med en annan ras och kommer inte sälja för avel förrän jag sett vad det ger, både vad gäller hälsa och typ.

Och ja, kattungar som inte ska vidare i avel kastreras.

Tack för ett bra svar!

Hmm, hur fungerar det sen med din avel då? kan du få dina blivande kattungar som renras igen då?? och hur många generationer krävs?

Ursäkta om det kanske blir dumma frågor men ja frågar ju för att jag inte vet hur det fungerar med kattaveln.
Kanske skulle det varit så på hunduppfödarsidan oxå att man kunde kastrera/sterilisera valpen innan den åker. Då borde vi såsmåningom i långt perspektiv "slippa" blandrasavel och försäljning/avlivning av individer som inte fungerar i samhället av olika anledningar.

Men som uppfödare på hund får inte skriva sådana avlal som dina punkt 3 tex. Det går emot skk:s regler om äganderätten.
Du kan bli utesluten som medlem och inte får regga valpar där och det vill väl inte någon uppfödare riskera. Men hur det skulle fungera rent juridiskt vet jag inte.
Men ett avtal är ju ett avtal mellan två parter så det borde ju faktiskt "vara ok" att skriva sånt även inom hund.

Vad kostar det att kastrera en kattunge? På hund är det dyrt så jag tror tyvärr inte det skulle fungera ens att försöka införa det, sen vet jag faktiskt inte hur tidigt man kan utföra dessa ingrepp på hund.
 
Sv: "säljes ej till avel"?

Mina katter kommer räknas som renrasiga så småningom, ja. När är mest en formell fråga som varierar från förbund till förbund. Det brukar handla om 3-4 generationer. I praktiken kan jag redan i andra generationen få kattungar som uppfyller rasstandarden.

Uppfödare får upprätta vilka avtal som helst sinsemellan. Det råder avtalsfrihet. Köp mellan uppfödare och icke-uppfödare regleras dock delvis av Konsumentköplagen som inte kan avtalas bort och då gäller annat. Dessutom är det främst uppfödare utomlands som brukar "förbjuda" sina köpare att sälja avkommor till avel och de struntar ju i Sveriges lagstiftning. Det är lagen i deras länder, där affären görs, som gäller.

Det kostar oavsett ålder runt 500 kr att kastrera en hane och mellan 700 och 1000 kr att kastrera en hona.

Hundar kan även de kastreras i ung ålder, från 6-8 veckors ålder och det är vanligt i bla. USA. Dock finns det väl en del frågetecken om lämpligheten med ingreppet på just hundar. På katter är det mer eller mindre klargjort att det inte är skadligt för individen, men hundar och katter är olika och jag har faktiskt inte satt mig in i det på hundsidan. Har bara uppfattat att det finns större tveksamheter där.
 
Sv: "säljes ej till avel"?

Nu är det ett antal år sedan jag slutade med katter, men jag ställde ut och hade uppfödning.
Jag kanske inte uttryckte mig som så "säljes ej till avel", utan jag sålde dem som sällskapskatter. Sedan om köparna ville ställa ut och/eller ta kull på sina katter var jag mer än gärna till hands med råd.
Allt kan hända under uppväxten, en ful ankunge kan bli en svan och den vid försäljningstillfället mest lovande i kullen kanske ex. får en knick på svansen, dålig ögonfärg.
Så för allas skull lovade jag inte för mycket.
 
Sv: "säljes ej till avel"?

Jag håller med Sol i så gott som allt.
Jag säljer visserligen en del ungar till avel, men när den kvoten är "fylld" (max 1-2 ungar ur varje kombination) säljs resten enbart till sällskap/utställning. Vår ras är extremt liten, och det gynnar inte någon om en hel kull går till avel då det bara finns en handfull avelskatter i hela landet. Kommer det en seriöst intresserad avelsspekulant hjälper jag hellre till att hitta en obesläktad katt åt denne.

Det kan också vara individer som inte passar till mina högt ställda krav Tex selekterar jag direkt bort ungar som visar minsta tecken på ett bara lite tuffare temperament, då det är något vi tidigare haft problem med i rasen. De familjer som köpt dessa ungar ser inte minsta problem med sin kastrerade sällskapskatt, men jag vet vad det kan ställa till med när den katten får gå fertil och para ett par honor.

Jag är också väldigt rädd om mitt eget avelsarbete, så jag vill helst inte sälja en väldigt "viktig" katt till någon jag inte känner väl. Om något händer på vägen kan det vara en alldeles för stor del av våra linjer som försvinner med en enda katt. Då sätter jag hellre ut katten på foder, och kan hjälpa den nya uppfödaren igång och har också möjlighet att behålla en egen avkomma innan jag "släpper" katten till sin nya ägare helt. En sån katt har jag hemma nu. Han är till salu, men bara när exakt rätt köpare dyker upp för han har allt jag önskat mig hos en korat; en jämn, mediumtypad katt med fantastisk päls, färg och huvud matchande mina ideal, och ett temperament gjort av renaste guld :love:
 
Sv: "säljes ej till avel"?

"Avelskvot, max en-två ungar per kombination". -Vad menar du med det? Betyder det att varje førældra-kombination bara ska læmna en-två ungar efter sig som går vidare i avel? Eller menade du en-två ungar per kull?
 
Sv: "säljes ej till avel"?

Varje kombination. Ofta göra man ju sällan "samma" parning två gånger, eftersom spridning är mycket bättre, men i vissa fall har jag gjort det. Tex kommer jag göra en ny parning med samma hane som sist nästa vecka, kullen blev otroligt bra men inte en enda hona... Varje hona har ju bara ett begränsat antal kullar att ge, så för avelsbasens bästa bör hon ju ge ungar med så spridda hanar som möjligt. Tyvärr är min ras så liten att man inte alltid kan seleketera på det sättet, men man får ändå göra sitt bästa. Oftast finns det bara en hane i de närmsta länderna som passar stamtavlemässigt, och då får man ju använda honom.
 
Sv: "säljes ej till avel"?

Och ja, kattungar som inte ska vidare i avel kastreras.

Jag har alltid hört att man inte ska kastrera katter före ca. 6 månaders ålder. Då känns det lite väl tidigt att kastrera dem vid 12 veckors ålder som väl är den vanligaste tiden att leverera sålda kattungar. Eller har du med något tvingande i kontraktet som gör att de nya ägarna måste kastrera senare?
 
Sv: "säljes ej till avel"?

Det går inte tvinga köparna att kastrera.
Sol kastrerar innan leverans, och mig veterligen finns det inte forskning som stödjer att just 6 månader ska vara någon magisk ålder.
Alternativ som finns är att när köparna kastrerat katten betalar uppfödaren tillbaka kostnaden mot uppvisande av kvitto, men det går ej tvinga till kastrering som sagt.
 
Sv: "säljes ej till avel"?

Jag har alltid hört att man inte ska kastrera katter före ca. 6 månaders ålder. Då känns det lite väl tidigt att kastrera dem vid 12 veckors ålder som väl är den vanligaste tiden att leverera sålda kattungar. Eller har du med något tvingande i kontraktet som gör att de nya ägarna måste kastrera senare?

Det finns ingen forskning som visar på att det skulle vara bättre att kastrera vid 6 månaders ålder än tidigare än så. Snarare tvärtom. Mina kattungar kastreras vid 14 veckors ålder och flyttar vid 16 veckors ålder.

Att avtala om kastreringsförbud är inte lönt för det är inte köparna skyldiga att följa.
 
Sv: "säljes ej till avel"?

Det finns ingen forskning som visar på att det skulle vara bättre att kastrera vid 6 månaders ålder än tidigare än så. Snarare tvärtom. Mina kattungar kastreras vid 14 veckors ålder och flyttar vid 16 veckors ålder.


Fast praxis hos veterinärer verkar vara att man inte ska kastrera före 6 månaders ålder. Så sa min veterinär när jag skulle kastrera våra katter.

Från djurkliniken i Köping kommer följande utdrag. http://www.regiondjursjukhuset.se/koping/info.asp/id/303025

---
Katter blir i regel könsmogna före ett års ålder, oftast runt 6-10 månader beroende på när på året katten är född och vilken ras den tillhör. Kastration rekommenderas därför från 6 månaders ålder.
---
 
Sv: "säljes ej till avel"?

Fast praxis hos veterinärer verkar vara att man inte ska kastrera före 6 månaders ålder. Så sa min veterinär när jag skulle kastrera våra katter.

Från djurkliniken i Köping kommer följande utdrag. http://www.regiondjursjukhuset.se/koping/info.asp/id/303025

---
Katter blir i regel könsmogna före ett års ålder, oftast runt 6-10 månader beroende på när på året katten är född och vilken ras den tillhör. Kastration rekommenderas därför från 6 månaders ålder.
---

Ja, det är fortfarande kastrering från 6 månader som är praxis men fler och fler veterinärer börjar kastrera tidigare än så. Jag har inte haft några problem att hitta veterinärer som kastrerar friska kattungar vid 14 veckors ålder.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag läser ofta här att ditten och datten ska man inte avla på. Och jag håller med. Men sen började jag fundera på vilka hundar som ska...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 021
Senast: Wingates
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 414
Senast: Amk
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 844
Senast: Monstermom
·
Katthälsa Jag pratade nyss via internet med en vän om hennes två nya katter som hon har antingen fått eller köpt från hennes närmaste vän som...
Svar
9
· Visningar
1 646
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp