Bukefalos 28 år!

Sällskap till häst.

Elinbeyla

Trådstartare
Jo det är såhär att vi flyttar till en mindre gård om två månader och kommer givetvis ta med våran islänning. Hon behöver ju självklart sällskap vilket vi letar efter MEN min fråga är en eller två hästar som sällskap? Jag åker iväg en del med mitt sto på träningar och rider i ridhus med henne och inser ju att om vi skaffar en häst till blir den ensam hemma på gården när vi är iväg..

Tips på hur ni själva gör/ hade gjort i min situation.
har tre uteboxar så plats finns ju och vi letar efter en häst som inte bara kommer stå som sällskap utan hänga med på ridturer hemma så att det inte är en flock som bara står..

// Elin
 
Sv: Sällskap till häst.

Jag föreslår att du har minst tre hästar.

Har man bara två brukar de bli väldigt hårt knutna till varann, och det blir så väldigt traumatiskt vid varje tillfälle de ska vara ifrån varandra. Har man tre brukar de klara att vara ensamma bättre, även om man t.ex. plockar ut två och låter en vara ensam kvar i hagen.
 
Sv: Sällskap till häst.

2 st el 4 st. Har man 3 st så blir oftast en utanför.
Jag hade satsat på 2 st och tränat de så att de kan vara ensamma en stund när den andra är iväg.
 
Sv: Sällskap till häst.

Köp en häst som enligt förra ägaren klarar av att vara ensam. För oss var det inga problem att lämna en ensam så länge det var en vana för dem. Det var först vid sjukdom som separationsångesten visade sig men det kanske inte är så konstigt eftersom de känner sig mer sårbara då.
Min erfarenhet är att har man tre hästar så är det alltid en som blir lite utanför.
 
Sv: Sällskap till häst.

Vi har tre i min hage och eksemhästarna (2) är jättetighta. Den tredje har inte riktigt samma kroppsspråk som de två. Oavsett täcken. Men ingen av dom blir fnattig om den blir ensam i hagen. De ser många hästar i hagarna bredvid.
 
Sv: Sällskap till häst.

jag har 3 hästar, min som jag tränar och tävlar, äldre sällskapshäst som vi har på foder(har medryttare till henne, var menat som häst till min mamma men hon har inte riktigt nog med tid), och en skettis som var min systers ponny när vi var små. det är lagom, jag min stora klarar sig inte helt ensam i hagen så då är det bra med shettisen när medryttaren rider, och tvärt om :p.

de 2 stora är väldigt fästa vid varandra, de går i samma hage och shettisen för sig själv då hon inte får äta gräs. men när man är iväg med den ena så nöjer den kvarglömda sig med shettisen efter ett tag.
shettisen bryr sig inte så mycket om att vara ensam, dvs skenar inte fram och tillbaka och skriar som de andra :p. utan gnäggar bara lite välkomnande när man kommer förbi hennes hage :).
 
Sv: Sällskap till häst.

IMAG0073_zps456cc78a.jpg


Tre går också. Nu har jag som sagt fyra men de här tre umgås när det bara är de hemma. Och när den fjärde kommer så makar hon bara in sig i flocken.
 
Sv: Sällskap till häst.

Jag har lyckats kråbgla till det för mig... har en 4-åring som jag rider och köpte en 1-åring som sällskap. Känns inte så smart nu då de är supertighta och jag har boxar utan galler. Funkade i 4 mån tills hon en dag bestämde sig för att hoppa över. Så nu måste vi fixa galler.
 
Sv: Sällskap till häst.

I "mitt" stall är det bara två hästar och i det här fallet är det värdelöst. Min kan inte vara själv ute utan måste tas in tillsammans med den andra. I boxen funkar det bättre att lämna honom själv.
 
Sv: Sällskap till häst.

Jag har bara två nu. Även om mina hästar inte är av den flockbundna typen så blir de klart mer beroende av varann när de bara är två.

Mina är dock inte såna som inte kan vara ensamma, är inga problem att lämna den ena i stallet och rida iväg med den andra. Men åka iväg i flera dagar och lämna en ensam hemma är inte så lyckat, då saknar de varann väldigt. Inte så att de blir hysteriska ed men såpass att jag inte gör det om det inte är helt nödvändigt.

Hade tre tidigare, två som gick tillsammans och en som gick själv. Men skall du ha alla tillsammans så är inte tre ett särskilt bra val heller eftersom det ofta blir så att en häst blir utfrusen. Så ja, du måste nog skaffa fyra haha. ;)
 
Sv: Sällskap till häst.

Har du tid och råd för tre så ha det är mitt tips. Jag har två hästar som blir väldigt oroliga när den andre tas ut i skogen själv. Den som rids går och gnäggar ungefär hela ridturen också :p Jag kan dock rida den ena på ridbanan med den andra i hagen utan att det springs alltför mycket i hagen och en kortare sväng i skogen funkar hyggligt också.

När jag hade tre hästar kändes det lugnare att lämna en eller två av dem hemma i hagen, men det var inte samma hästar som jag har nu, så det är säkerligen väldigt individuellt hur de hanterar det.

Så antingen två hästar varav den ena är bergsäkert obrydd av att lämnas själv. I annat fall tre hästar istället :)
 
Sv: Sällskap till häst.

Jag har två hästar hemma på min lilla gård och har så haft i drygt ett år nu. Visst är de bra vänner men när jag tar in min stora och gammelgubben börjar skrika lite bryr han sig inte det minsta. Sällskapshästen (halvblod, 25 år) blir lite upprörd så länge han ser oss men sen äter han som om ingenting har hänt.

Jag tror jag har tur som har en häst som är fullkomligt nöjd med mitt sällskap, andra hästar verkar tonas ut ur medvetandet när vi umgås. :love:
 
Sv: Sällskap till häst.

Jag har haft allt från 2 till 5 hästar, allt har fungerat, även då jag åkt och tränat med en och bara haft en kvar hemma. Jag har till och med varit borta ett par dagar med en häst och den andra varit ensam hemma (ja, ensam utan hästkompis, inte ensam utan någon som sköter den...). De har vant sig, eller fått vänja sig.
 
Sv: Sällskap till häst.

Själv har jag bara två hästar, de timmar den ena eller andra blir ensam får dem faktiskt ta och överleva. Ofta brukar den som blir lämnad kvar lugna ner sig efter ett tag och återgå till sitt betande. Hade gärna haft en häst till men tyvärr har jag inte pengar, tid eller plats för ännu en till häst
 
Sv: Sällskap till häst.

Jag har två hästar och de har varit tillsammans i fem-sex år ungefär. De skulle inte gilla att bli åtskilda för gott men brukar inte vara mer än någon gnäggning från den ena är man ska ut och rida. Ett tag stod de tillsammans med en shettis men han blev mer eller mindre utfryst...
 
Sv: Sällskap till häst.

Jag hade inte velat ha bara 2 hästar på gården. Det är alldeles för skört om en häst skulle råka ut för nåt eller om man som sagt bara vill åka iväg. Sen är det ju dessutom trevligare för den som inte rids så mycket att ha sällskap när den andra hästen rids.

Jag hade skaffat en häst som sällskap och sen försökt hitta någon som ville hyra den tredje platsen. Då har man dessutom sällskap i stallet och på tur, och kanske också lite avlastning/backup - om man råkar ut för nåt och inte kan sköta hästarna en dag kan den andra hästägaren kanske ställa upp.
 
Sv: Sällskap till häst.

Jag hade egen gård och bara två hästar under två års tid! Det var aldrig några problem. Inte ens den månad en häst var på träning o det bara var en kvar hemma. Jag fick pyssla mer o umgås mer med den ensamme den månaden bara...

Unghästen kunde gnägga en del när gamlingen var ute o reds, men det var inte värre än att hon tillslut vande sig. Jag red ju varje Dag, hon gick kvar ute i hagen med höga elstaket. Där kunde hon springa sig trött om hon ville, men hon lärde sig snart.

Jag tycker inte det blev bättre med tre. Då kunde man ju rida två samtidigt o den tredje blev själv...

Idag har vi flyttat till större gård, har inackorderingar och två unghästar. Men det kan nu lika gärna hända att en häst blir själv kvar i ridhästhagen. Finns 6 ridhästar kan man ju rida 5 o då råkar en bli kvar ensam...
 
Sv: Sällskap till häst.

Jag har eget stall och bara 2 hästar. De är 10 och 6 år. Har aldrig haft problem med att en blir själv. Gnäggar någon gång precis när man rider/åker i väg och sen är det lugnt. 6-åringen är egen uppfödning och har fått lära sig redan som föl/unghäst att hon blir själv ibland.
Tränar dem även på att dela på sig när man rider. Gnäggar någon gång men sen är det bara att rida åt vart sitt håll. Jätteskönt med lugna hästar!
Har tur att det finns mycket hästfolk runtomkring så när min ena häst blev skadad och fick stå en vecka på klinik körde vi den som blev kvar till grannen. Mest för att jag tyckte synd om hästen att bli själv!;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 021
Senast: tanten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 606
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 416
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp