Sänka hästens huvud

Ronjali

Trådstartare
Hejsan!
Ja, som titeln lyder så ser mitt sto ut som en rak pinne från huvud till rumpa, inte snyggt alls. Många andra ryttare jag kollar på får deras häst att sänka huvudet sådär dressyr-igt och fint. Vill helst inte ha rekommendationer om hjälptyglar för det känns onaturligt.
Jätte tacksam för svar.

Mvh
 
Hejsan!
Ja, som titeln lyder så ser mitt sto ut som en rak pinne från huvud till rumpa, inte snyggt alls. Många andra ryttare jag kollar på får deras häst att sänka huvudet sådär dressyr-igt och fint. Vill helst inte ha rekommendationer om hjälptyglar för det känns onaturligt.
Jätte tacksam för svar.

Mvh

Prata med en tränare
 
Hejsan!
Ja, som titeln lyder så ser mitt sto ut som en rak pinne från huvud till rumpa, inte snyggt alls. Många andra ryttare jag kollar på får deras häst att sänka huvudet sådär dressyr-igt och fint. Vill helst inte ha rekommendationer om hjälptyglar för det känns onaturligt.
Jätte tacksam för svar.

Mvh
Klättra?
 
Det sänkta huvudet kommer när hästen går i form och arbetar med bakbenen.
Visst de kan sänka huvudet och gå bakom hand, men det ger inget.

Mycket lösgörande övningar är bra, samt klättra. En duktig tränare kan få dig dit dvs rida hästen i form. Har själv lärt mig rida hästar i form tack vare en grymt duktig tränare, värd varenda krona jag betalade för dom lektionerna.
 
Hejsan!
Ja, som titeln lyder så ser mitt sto ut som en rak pinne från huvud till rumpa, inte snyggt alls. Många andra ryttare jag kollar på får deras häst att sänka huvudet sådär dressyr-igt och fint. Vill helst inte ha rekommendationer om hjälptyglar för det känns onaturligt.
Jätte tacksam för svar.

Mvh
Jag tror att du kan få mycket hjälp av att läsa litteratur om hästens grundutbildning. Den sker både genom ridning och genom arbete från marken. Från marken menar jag longering på volt, kavaletti, promenad i skogen, och dyl.
 
@Ronjali är det någon av ridskolans hästar? (Du har en annan tråd där du frågar om att köpa häst för första gången framöver)?

Tycker du fått bra svar - ta hjälp av någon duktig person/tränare som kan förklara och visa dig.
 
@Ronjali är det någon av ridskolans hästar? (Du har en annan tråd där du frågar om att köpa häst för första gången framöver)?

Tycker du fått bra svar - ta hjälp av någon duktig person/tränare som kan förklara och visa dig.
Vi är två systrar som delar på samma dator(er). :)
Förlåt för missförståndet.

Jag har tänkt leta efter en tränare, men finns det några bra hemsidor där man kan hitta tränare?
 
Vi är två systrar som delar på samma dator(er). :)
Förlåt för missförståndet.

Jag har tänkt leta efter en tränare, men finns det några bra hemsidor där man kan hitta tränare?

Ah! 😄👍

Det finns Tränarportalen. Sen kan du gå in på närliggande ridklubbar/föreningars sidor och titta efter vilka tränare de har knutna till sig .
 
Vi är två systrar som delar på samma dator(er). :)
Förlåt för missförståndet.

Jag har tänkt leta efter en tränare, men finns det några bra hemsidor där man kan hitta tränare?

Du kan också kolla om ridskolan om ni har sådan i närheten ger privatlektioner till ryttare med egen häst. Fördelen är ju då att du kan kolla in ridlärarna lite i förväg och se vilken du gillar bäst, alla ridlärare lär ju inte ut likadant och förklara på olika sätt och olika tränare passar olika ryttare. Annars är tränarportalen ett bra tips som du redan fått. Ibland kan man också få tips i lokala facebookgrupper.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 450
Senast: Ananazen
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 796
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hejsan! Jag rider en jättefin C-ponny då och då, och han beter sig fint i både dressyr och hoppning, gör allt för sin ryttare. För ett...
Svar
15
· Visningar
2 762
Senast: Bregen
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp