Bukefalos 28 år!

Särbegåvning

Menar du att låg förmåga till kallprat skulle vara korrelerat till hög IQ?

Det är ju inte så att alla med lägre IQ än särbegåvade tycker att kallprat är (lagom) intellektuellt stimulerande, det är ju en rent social grej man ägnar sig åt med personer man inte har så mycket gemensamt med eller vid tillfällen då det inte är lämpligt med djupare samtal.
Men hur läste du nu? Jag är kass på att kallprata. Det var vad jag skrev. Jag lyckas väldigt sällan connecta med folk, oavsett. Det handlar säkert om en kombination av att jag ligger inom autismspektrat, är ointresserad av sociala kontakter, har väldigt svårt att förstå stora delar av normalt socialt umgänge, inte "ser" folk (bokstavligt talat, folkmassa eller skog, allt är bakgrundsflimmer om jag inte verkligen anstränger mig), att det kräver medveten ansträngning för att läsa och förstå normal social interaktion, och att jag om jag inte koncentrerar mig noga kan bli rätt obegriplig för att jag hoppar över både ord och ibland meningar när jag pratar.

All social interaktion kostar mig en massa energi.
 
Menar du att låg förmåga till kallprat skulle vara korrelerat till hög IQ?

Det är ju inte så att alla med lägre IQ än särbegåvade tycker att kallprat är (lagom) intellektuellt stimulerande, det är ju en rent social grej man ägnar sig åt med personer man inte har så mycket gemensamt med eller vid tillfällen då det inte är lämpligt med djupare samtal.
Det behöver inte vara, men generellt är väl de där "sociala grejerna man gör bara för att" något som inte alltid tilltalar högintelligenta, utan att man snarare tänker "vad är syftet?" i större utsträckning (det är inte isolerat till kallprat, men i och med att det är nåt man stöter på ganska ofta så blir det lätt mer påtagligt).

Jag ser själv inget syfte med kallprat, om en person sitter och ställer frågor till mig som den egentligen inte alls är intresserad av svaret på så anser jag att hen hellre kan vara tyst, jag ser helt enkelt inte poängen. Om någon är uppriktigt intresserad är det en annan femma och då pratar jag gladeligen med vem som helst. Men inte om det ska pratas för pratandes skull.
 
Jag har noll drag av autism. Hade du träffat mig i verkligheten hade du aldrig sagt det.

Vilket gymnasium har inriktning på särbegåvade elever?
Seriöst? Menar du att jag ska berätta vad min arbetsplats heter på ett öppet forum? Tack men nej tack, du får nöja dig med att det är ett gymnasium inriktad på hög presterande elever, inte alla program men alla program har hög intagningspoäng.
 
Okej, en osammanhängande kommentar till trådens karaktär i allmänhet och mycket som har sagts:

Jag har så jäkla svårt för offermentaliteten hos många "särbegåvade", "det är synd om mig för ingen förstår mig och jag måste nedlåta mig till att konversera med normalbegåvade trots att det inte ger mig någonting och min skolgång anpassades inte efter min förträfflighet, buhu".

Per definition är du bättre rustad att klara typ allt och jag tror inte det finns en enda särbegåvad person UTAN samsjuklighet som har någon som helst funktionspåverkan på vardagen. Var lite tacksam för den priviligierade positionen du utgår från, istället.
 
Jag ser själv inget syfte med kallprat, om en person sitter och ställer frågor till mig som den egentligen inte alls är intresserad av svaret på så anser jag att hen hellre kan v
Jag kallpratar aldrig.
Jag har alltid ett syfte med allt som jag gör.
Men jag anses ändå socialt kompetent.
Jag är nämligen på alldeles riktigt intresserad av andra människor.
 
Det låter på något sätt ändå bättre att säga att man har olika intressen eller personlighet eller någonting?

Och det framstår som lite udda att ha koll på alla i ens omgivnings IQ, eller gissa på att den är låg om de inte är intressanta?

Att tex säga att man inte kunde ha något som helst utbyte med människor som inte läst på universitetet låter ju lite elitistiskt? eller varför inte, tycker att fattiga människor är ointressanta?
(eller ok för att vara rak, jag har hört båda och reagerat)

Jag skulle ju definitivt reagera om någon sa att människor som inte pluggat är ointressanta trots att jag pluggat. Det skulle låta som en jättemärklig urvalsvinkel. Jag har reagerat också när folk som är naturvetare säger att de inte kan ha något utbyte från humanister eller tvärtom. Det bara låter konstigt.

Det är väl självklart att man inte umgås jättehysteriskt med alla och att man umgås kortare med folk man inte trivs med.
Ytterligare en bra poäng. Hur veta vad folk har för iq om de inte sagt det? Inte så att man frågar direkt.
Hej hej! Fint väder idag. Vad har du för IQ :)?
 
All social interaktion kostar mig en massa energi.

Mig med, och jag har alltid sett det som en kombination av min autism och att jag bara är allmänt osocial av födsel och ohejdad vana. Jag tänker att IQ har väldigt lite att göra med om man upplever sociala svårigheter eller inte, utan att det är andra faktorer som spelar in där. Men det är säkert bekvämt för många att intala sig om att de existerar på ett annat, högre plan och det är därför ingen förstår dem, istället för att något annat kanske ligger bakom...
 
Seriöst? Menar du att jag ska berätta vad min arbetsplats heter på ett öppet forum? Tack men nej tack, du får nöja dig med att det är ett gymnasium inriktad på hög presterande elever, inte alla program men alla program har hög intagningspoäng.
Nej det behöver du givetvis inte göra. Vad jag vet har vi inte klasser som uteslutande består av elever med en IQ över 125. Det var därför jag undrade.
Att de har höga poäng har inget att göra med hög IQ.
 
Nej det behöver du givetvis inte göra. Vad jag vet har vi inte klasser som uteslutande består av elever med en IQ över 125. Det var därför jag undrade.
Att de har höga poäng har inget att göra med hög IQ.
Med tanke på att många av dem läser högskolekurser under gymnasiet så finns det stort antagande att de har högt IQ, det finns fler variabler som jag inte heller ha lust att lägga ut på ett öppet forum eftersom eleverna och därmed även jag kan bli igenkända.
 
Jag tror många har missuppfattat att jag inte kan umgås med normalbegåvade personer. Det kan jag absolut. Min man är normalbegåvad.
Jag kan absolut prata med dem och jag har en hög social kompetens. Problemet är att enda gången som jag verkligen verkligen får ut något är när jag kan prata med någon på en hög logisk metanivå. Det är då jag känner mig levande. Det ger mig energi, det andra tar energi.
Och nej, det är inget annat som ligger bakom. Utredningen gjord av psykolog.
 
Med tanke på att många av dem läser högskolekurser under gymnasiet så finns det stort antagande att de har högt IQ, det finns fler variabler som jag inte heller ha lust att lägga ut på ett öppet forum eftersom eleverna och därmed även jag kan bli igenkända.
Det behöver du såklart inte. Det kan ju vara att elever söker sig dit av andra orsaker. Däremot kan jag lova att ni inte har någon gräns för IQ vid intag.
 
[QUOTE="Narcissa, post:
Och nej, det är inget annat som ligger bakom. Utredningen gjord av psykolog.
[/QUOTE]

Jag försöker hänga med här.
Psykolog har utrett dig och uttalat att anledningen till att du har svårt att bli stimulerad av normalbegåvade är din höga Iq och inget annat?

Eller menar du att psykologen inte anser dig leva upp till kriterierna för någon psykisk diagnos?

Eller påstod psykologen att du inte delar personlighetsdrag med någon av de typiska diagnoserna och att om du får liknande problem beror det inte på likheter med dem?

Eller vad menas med "inget annat ligger bakom"

I min erfarenhet är verkligheten mkt mer komplex än det du beskriver.
 
Nej och det har jag aldrig sagt heller, så det får stå för dig.
Nej det kan hända att du inte är autistisk men du visar helt klart drag av det. Jag är som sagt inte särbegåvad själv, men ja jag har åtminstone en kurskamrat som är särbegåvad och undervisar på ett gymnasium med inriktning på elever med högt iq och ja det finns helt klart elever som är särbegåvade.


Så skrev du. Det finns inget gymnasium som är inriktat på elever med högt IQ. Vi har inte det i Sverige. Att ni sedan är bra på att bemöta dessa elever och att de därför söker sig dit är något helt annat.
 
[QUOTE="Narcissa, post:
Och nej, det är inget annat som ligger bakom. Utredningen gjord av psykolog.

Jag försöker hänga med här.
Psykolog har utrett dig och uttalat att anledningen till att du har svårt att bli stimulerad av normalbegåvade är din höga Iq och inget annat?

Eller menar du att psykologen inte anser dig leva upp till kriterierna för någon psykisk diagnos?

Eller påstod psykologen att du inte delar personlighetsdrag med någon av de typiska diagnoserna och att om du får liknande problem beror det inte på likheter med dem?

Eller vad menas med "inget annat ligger bakom"

I min erfarenhet är verkligheten mkt mer komplex än det du beskriver.
[/QUOTE]


Det är min IQ som är förklaringen till mitt sätt att fungera med och runt andra människor. Jag är inte autistisk.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Satt och diskuterade det just, då många genom åren har kommit att kalla mig för just det. Men vad är egentligen särbegåvning? Hur ska...
2
Svar
26
· Visningar
3 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp