Särbegåvning

Nja. Jag får inte uppfattningen att en psykolog känner sig jämställd med en lärare/specped. Inte heller en logoped. Så det finns nog en slags överordnad känsla att psykologer har tolkningsföreträde på resultat inom psykologutredningar. Och en logoped på logopedutredningar.
Fast du som lärare måste ju ha mycket mer kontakt med barnen än psykologer och logopeder. Då tänker jag att det är lättare för dig att se hur resultaten applicerar på just den här infividen.

Tråkigt att du känner att du inte kan säga hur du tänker.
 
Jag är psykolog och håller helt med. Finns normalvariation såsom i alla yrkeskategorier.
Men att påstå att du tolkar testerna lika bra eller bättre som psykologerna är okunnigt och arrogant.
Jag har varit med ett flertal ggr då psykologer missat väsentliga saker. I synnerhet gällande utredningar som fått mkt stora konsekvenser. När jag lyft det i vissa fall så har det blivit stor förändring.

Jag är väldigt intresserad av psykologi och har läst många hyllmetrar i ämnet.
 
Fast du som lärare måste ju ha mycket mer kontakt med barnen än psykologer och logopeder. Då tänker jag att det är lättare för dig att se hur resultaten applicerar på just den här infividen.

Tråkigt att du känner att du inte kan säga hur du tänker.

Jag har gjort det några gånger, och då har det blivit bra ibland och ibland tokigt. Ibland ursäktar jag mig ngt alldeles, så hade nog inte en man gjort. Ibland försöker jag vara saklig men då kan man bli överkörd. Då får man stå på sig och vända och vrida på det.
 
Vi misstänker starkt att vår son är särbegåvad och det ger en sådan enorm oro inför skolstart i höst. Hur ska vi få honom att tycka skolan är meningsfull så han använder sin fulla potential? 😔

Han är 5år och jag känner mig korkad i närheten av honom liksom 🙈
Kolla om ni har någon Kunskapsskola i närheten, de bedriver visserligen bara undervisning från åk 4 och uppåt men de ger verkligen möjligheten att gå snabbare fram i och med att de jobbar med individuella studieplaner. Ungarna går och har gått där, dottern har valt att gå vidare till Kunskaps gymnasiet och sonen går i åk 8. Båda har haft klasskompisar som har läst gymnasiekurser respektive högskolekurser. Det är helt normalt i deras värld att en från åk 5 läser vissa ämnen ihop med åk 9 samtidigt som man har tryggheten i sin basgrupp som man har exempelvis idrott och musik ihop med. Behöver man stöd finns det, vill man jobba självständigt så uppmuntras det. Mina barn är inte särbegåvade men har lätt för sig. Men det har gett två olika resultat, dottern har höga prestationskrav och lägger mycket tid på sina studier och ser ett C i betyg som ett nederlag. :crazy: Sonen har en mer filosofisk inställning till det hela och konstaterar att E räcker för att bli godkänd. Det är först nu i åk 8 som han börjar inse att det kanske krävs lite mer och har snärtat upp sina betyg efter mycket tjat från oss och sina lärare, det arbete han lägger ner är dels att faktiskt arbeta i skolan och sen sitta 1h hemma några dagar i veckan eller åka in och jobba en timme på morgonen i skolan innan de börjar vilket också erbjuds.
Lågstadiet lekte sig sonen igenom men hade tack vare att de var flera starka elever lite utmaningar, han tjatade sig till engelska undervisning i åk 2 och de fick kliva upp ett år med matteböckerna. Sen flyttade vi honom till åk 5 när han kom in på kunskapsskolan och de har kunnat haft honom sysselsatt. ;)
 
Vi misstänker starkt att vår son är särbegåvad och det ger en sådan enorm oro inför skolstart i höst. Hur ska vi få honom att tycka skolan är meningsfull så han använder sin fulla potential? 😔

Han är 5år och jag känner mig korkad i närheten av honom liksom 🙈
Är det i Sverige?
Tror bara de mer misslyckade exemplen kommer fram? Tex i min sons klass går en kille som hoppade upp en klass pga lite bråkighet och trivs väldigt bra. De drog hela 34 elever från 4 klasser i högtempogrupp det här året och han var i den gruppen. (så hoppade upp en klass och går högtempogruppen)

(Sådant där riskerar ju såklart att krascha när alla lärare går på föräldraledighet så vi får se. Vissa vikarier kan få allt att disintegrera till flugornas herre på ett par månader bara. (våra lärare i alla parallellklasser går hela tiden på föräldraledighet och ersätts av lärare som går på föräldraledighet, med vikarier emellan. Eller alltid, vi är bara inne på varv två som går nu.))
 
Senast ändrad:
Skolan har långtgående skyldighet att anpassa innehåll och metodik till enskilda elevers behov. Det ska verkligen inte behövas flytta upp eller ner elever. Dessutom är det nog var kortsiktigt bra. Är du särbegåvad ligger du inte ett år före och sen håller den kurvan, gällande inlärning och förmåga. Man rycker ofta ifrån där också. I grannkommunen går det en elev som åldersmässigt går i åk 4. Hen har redan avverkat kommunens bästa lärare i matematik och har gått igenom all gymnasiematte och lite till. Nu letar de matematiker på universitet osv. Klen hjälp att bara flytta upp en årskurs då.

Som särbegåvad kan man vara ganska ojämn i sina drag. Man kan tex vara lika mogen/barnslig som alla andra i sin åldersgrupp men ha väldigt avancerat tänk i vissa ämnen. Då är det inte helt lätt att bli uppflyttad.

Men självklart är det en bra lösning ibland också.

Problemet är väl att i Sverige har man ingen tradition att anpassa för den här gruppen. Man får liksom inte vara bättre än andra. Men det börjar röra på sig. Också kunskaper kring vad som krävs. Det finns fortfarande en massa föreställningar om att de måste läsa allt som alla andra, och sen få utmaningar, när de är klara osv. Och lite för lite förståelse för hur det är att ha så snabb och avancerad hjärna som gör många många fler kopplingar och resonemang än andra. Det är inte för inte många som forskar i skolan/pedagogik i ämnet förespråkar att särbegåvade behöver undervisas av särbegåvade.
 
Människor är visst logiska, det är bara att de är mer komplexa, så man behöver ta mer i beräkningen och veta mer för att förstå. De är svårare att förstå än djur, ofta, för de tänker mer komplext än djur. Fortfarande logiskt, dock.
Jag tycker ju inte de är logiska. Folk gör ologiska saker hela tiden. Totalt oberäkneliga.
Ett djur gör logiska saker hela tiden, blir den rädd springer den, är den hungrig äter den, är den arg visar den det mm.
 
Jag visste inte att särbegåvning ”bara” var just det där. Jag har också ett IQ över 125 (inte testat på nätet, utan genom logiktest i diverse rekryteringar), och känner igen det du beskriver om att se mönster och att hjärnan rusar. Men jag har nog bara upplevt det som att jag har lätt för mig.

Min lösning är att mitt jobb är att se mönster och analysera. Mina kollegor är likadana som jag själv, det är därför de har valt det jobbet. Om man nu har nån sorts talang för nånting, så kan man ju lika gärna få betalt för att använda den, tänker jag. Dessutom är det roligt.
Jag måste bara fråga. Hur är de testen övervakade och utformade?
 
Jag tycker ju inte de är logiska. Folk gör ologiska saker hela tiden. Totalt oberäkneliga.
Ett djur gör logiska saker hela tiden, blir den rädd springer den, är den hungrig äter den, är den arg visar den det mm.
Jag tänker att människor är oerhört logiska utifrån sitt eget perspektiv och den situation de agerar i. Ju mer kunskap jag har om det som påverkar dem desto mer förutsägbara tycker jag de är. Det svåra blir att ha koll på alla parametrar som påverkar individen och hur, men på det hela är vi ju rätt förutsägbara.
 
Jag tycker ändå de gör ologiska val. jag förstår inte hur man kan välja att göra sådana val.
Ett exempel. "Bla bla bla jag vantrivs så på jobbet bla bla bla". Jobbar ändå kvar i flera år med ett ständigt klagande som en aura omkring sig. VARFÖR byter man inte jobb? Totalt ologiskt.

"Jag trivs inte med min man men jag lämnar inte honom." Say what? Varför drar man inte?
Jag förstår också att just detta med mannen kan vara komplicerat men när man inte ens försöker eller egentligen faktiskt verkar ha en vilja att ta sig ur det. Ologiskt.

"Klagar på sin lön men gör inget för att förbättra den". Ologiskt.

" Min högsta dröm är att köpa en häst" spenderar alla pengar på annat utan att spara till sin dröm. Ologiskt.
 
Jag tycker ändå de gör ologiska val. jag förstår inte hur man kan välja att göra sådana val.
Ett exempel. "Bla bla bla jag vantrivs så på jobbet bla bla bla". Jobbar ändå kvar i flera år med ett ständigt klagande som en aura omkring sig. VARFÖR byter man inte jobb? Totalt ologiskt.

"Jag trivs inte med min man men jag lämnar inte honom." Say what? Varför drar man inte?
Jag förstår också att just detta med mannen kan vara komplicerat men när man inte ens försöker eller egentligen faktiskt verkar ha en vilja att ta sig ur det. Ologiskt.

"Klagar på sin lön men gör inget för att förbättra den". Ologiskt.

" Min högsta dröm är att köpa en häst" spenderar alla pengar på annat utan att spara till sin dröm. Ologiskt.
Jag håller med delvis, men även människor är logiska på något märkligt vis. Hur vet jag inte.
Första exemplet du har kan jag tänka mig är för att man ändå är trygg med det man känner till. Personen trivs inte, men flockinstinkten gör att personen inte vågar byta, för förändring är läskigt. Hjälper inte att personen inte trivs, förändring är värre.
Samma med andra exemplet, är min gissning.

Tredje exemplet tror jag är att man inte vågar ifrågasätta någon högre uppsatt, det finns risk att man inte får vara med i flocken då. Det är enkelt att klaga med jämnlika än att klaga på den som bestämmer.

Fjärde är nog bara brist på självkontroll, och såhär har ju hen gjort i alla år och överlevt, då kan hen ju inte göra något annat?

Det här är vad jag tror, och mycket är nog undermedvetet. Fullständigt ologiskt, men helt logiskt ändå.

En häst kan vara rädd för en plastpåse, men eftersom att man hela tiden fått höra om hästarnas instinkter vet man att det är logiskt. Jag tror inte att man får höra lika mycket om människans instinkter, och därmed inte ser det logiska
 
När man läser den här tråde kan man ju konstatera att hästmänniskor är MYCKET smartare än övriga populationen :D:angel::laugh:
Japp. På buke vimlar det av högintelligenta missförstådda genier 😉
Inte undra på att hästmänniskor anses knepiga och speciella, svaret är alltså att hela gänget är så smarta och har så snabba och vindlande tankar att ingen klarar att följa dem! Jag måste säga att det förklarar en del, hahaha 🤭
 
Jag tycker ändå de gör ologiska val. jag förstår inte hur man kan välja att göra sådana val.
Ett exempel. "Bla bla bla jag vantrivs så på jobbet bla bla bla". Jobbar ändå kvar i flera år med ett ständigt klagande som en aura omkring sig. VARFÖR byter man inte jobb? Totalt ologiskt.

"Jag trivs inte med min man men jag lämnar inte honom." Say what? Varför drar man inte?
Jag förstår också att just detta med mannen kan vara komplicerat men när man inte ens försöker eller egentligen faktiskt verkar ha en vilja att ta sig ur det. Ologiskt.

"Klagar på sin lön men gör inget för att förbättra den". Ologiskt.

" Min högsta dröm är att köpa en häst" spenderar alla pengar på annat utan att spara till sin dröm. Ologiskt.
Massa logiska psykologiska mekanismer bakom alla de exemplen!
 
Skolan har långtgående skyldighet att anpassa innehåll och metodik till enskilda elevers behov. Det ska verkligen inte behövas flytta upp eller ner elever. Dessutom är det nog var kortsiktigt bra. Är du särbegåvad ligger du inte ett år före och sen håller den kurvan, gällande inlärning och förmåga. Man rycker ofta ifrån där också. I grannkommunen går det en elev som åldersmässigt går i åk 4. Hen har redan avverkat kommunens bästa lärare i matematik och har gått igenom all gymnasiematte och lite till. Nu letar de matematiker på universitet osv. Klen hjälp att bara flytta upp en årskurs då.

Som särbegåvad kan man vara ganska ojämn i sina drag. Man kan tex vara lika mogen/barnslig som alla andra i sin åldersgrupp men ha väldigt avancerat tänk i vissa ämnen. Då är det inte helt lätt att bli uppflyttad.

Men självklart är det en bra lösning ibland också.

Problemet är väl att i Sverige har man ingen tradition att anpassa för den här gruppen. Man får liksom inte vara bättre än andra. Men det börjar röra på sig. Också kunskaper kring vad som krävs. Det finns fortfarande en massa föreställningar om att de måste läsa allt som alla andra, och sen få utmaningar, när de är klara osv. Och lite för lite förståelse för hur det är att ha så snabb och avancerad hjärna som gör många många fler kopplingar och resonemang än andra. Det är inte för inte många som forskar i skolan/pedagogik i ämnet förespråkar att särbegåvade behöver undervisas av särbegåvade.
Det handlar ju inte om att ingen får vara för bra. Det handlar om att skolans främsta uppdrag är att alla ska bli godkända. Eftersom samhället ständigt sparar på skolan finns det inte resurser att stimulera de duktiga särskilt mycket, prio 1 måste vara de svaga som behöver hjälp att bli godkända.

När jag var barn hade jag turen att gå i statlig skola med goda resurser. Jag fick gå i läsgrupp när de andra lärde sig ljuda och jag fick gå i mattegrupp (vi var tre-4 elever) när de andra fick jobba med boken. De svaga eleverna fick en egen grupp (Kallades hjälp-gruppen) också, kvar i klassrummet var medelspannet som jobbade i samma takt. Sådant existerar inte längre tyvärr. Nu får man vara glad om hjälp-gruppen existerar.
Vi hade även en logoped som hämtade en elev som sluddrade och läspade.
Det går inte ens att föreställa sig vilken arbetsmiljö vår fröken hade jämfört med dagens. Hon slapp kämpa med de svaga eleverna och hon slapp försöka pressa in extragrejer för de starka eleverna. Hon kunde i lugn och ro ägna sig åt de tio elever som utgjorde mittspannet. Vi var nämligen bara 17 elever och när 4 gick till ena gruppen och 4-5 till hjälpgruppen blev det inte många kvar i klassrummet.
numera är det oftast 28 i varje klass.
 
Fyra år innan jag gjorde WAIS III satt min handläggare på AF och sa att "såna som du är inte smarta nog för att läsa vidare efter grundskolan, du borde söka in på en KY-utbildning."

Efter det har jag vägrat gå dit.
Så fruktansvärt. Tragikomiskt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Satt och diskuterade det just, då många genom åren har kommit att kalla mig för just det. Men vad är egentligen särbegåvning? Hur ska...
2
Svar
26
· Visningar
3 190

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp