Fossing

Trådstartare
Jag och min partner har pratat i typ tio år om att vi vill slippa den sydsvenska idiot-anti-vintern och åka och jobba någonstans under de störigaste månaderna.
Nu har jag fått säsongsjobb här hemma under sommaren, och om jag trivs får jag komma tillbaka nästa säsong också, så då öppnar sig ju möjligheten att jobba med något annat under vintern. Lillponnyn har en fodervärd, storhästen ska ändå vintervila i några månader och vi har inte speciellt hög hyra så vi behöver inte hyra ut nåt i andrahand....
Med andra ord - det är praktiskt möjligt att drömma om detta! :D

Men vart kan man åka? Vad kan man jobba med?
Vi åker gärna till något varmt ställe. Men också gärna till alperna eller fjällen - det är inte vintern vi har något emot, däremot den här löjliga låtsasårstiden där ingenting fungerar och allt är geggigt.
Vi har inget emot okvalificerade, underbetalda jobb :D Vi kan spela musik, jag är utbildad stallchef med inriktning på turridning och vi har båda jobbat utomlands tidigare. Jag pratar perfekt engelska, sambons engelska är lite värre men han är å andra sidan grymt bra på tyska. Enda "problemet" är väl att ingen av oss har erfarenhet av bartending/servering/köksarbete.

Nån som varit iväg och kan berätta? Nån som ska iväg och kan berätta? :D
 
Jag bor i Åre och tycker självklart att det är fantastiskt här :D Började med en vintersäsong och sen har jag vart fast året runt i fem år nu...

Åre är en by som fungerar året runt med både sommar och vinterturism så det finns vanliga vardagsjobb här också ;) Det är lite annat än sälen där det mest bara är turism, här är vi hela 1500 som bor inne i byn året om :D
Gillar man hästar har de precis börjat bygga en hästsport arena där det både kommer vara ridskola och inackorderingar.
Turridning finns på ett par ställen runt om kring också om du är lite inriktad mot det :)

Vill man bo och jobba i Åre så finns många möjligheter! Har ni någon erfarenhet utav vinterturism?
Den största arbetsgivaren vintertid är givetvis skistar. De har alla möjliga tjänster såsom liftvärd, stugvärd, pistörer osv osv.

Butiker finns det en del också såklart. Ica, coop och systemet är väl kanske de största. Sen så finns det alla dessa gränsbutiker som säljer tobak och liknande till våra kära grannar i väst. Sport och skidshoppar är givet med bland annat Stadium och Inter Sport. Givetvis också en himla massa småbutiker.

De som hyr ut stugor brukar också behöva massa personal vintertid. Det kan vara allt från städning, reception till vaktmästare.
Även hotellen behöver såklart personal.
För att inte tala om alla restauranger! På lunchrestaurangerna behövs ofta ingen tidigare erfarenhet och många är glada över att kunna anställa de som är lite äldre än 18-19 och ska göra sin första säsong ;)

Det svåra i den här byn är inte att hitta jobb utan boende. Blir ni sugna på Åre rekommenderar jag att börja leta redan nu :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 762
Senast: Pudlan
·
Relationer Jag har en kompis som under några månader, 4-5 kanske, träffat en man och varit någorlunda seriös med honom. De bor i ett annat land och...
2
Svar
35
· Visningar
4 373
Senast: Inglorion
·
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
19 424
Hästmänniskan Ursäkta långt meddelande. Skulle bli jätteglad om någon orkade läsa igenom allt och dela med sig av sina tankar. Livet som hästägare...
Svar
18
· Visningar
2 816
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp