Bukefalos 28 år!

"Sätta ihop" okändisar

Haukur

Trådstartare
Mor å far har tre missar, de två honorna (bägge kastrerade) har aldrig kommit överens (på 5 år) utan den ena jagar den andra som blir jätterädd, den jagade törs knappt komma hem utan kan vara borta flera dagar i sträck ibland.
Jag har funderingar på att ta ner en av honorna till mig å då får den bli innekatt ihop med mina två rexgrabbar. Men hur gör man för att dom ska vänja sig? Var å hälsade på mor å far förra helgen å devongrabbarna var med. Dom fick hälsa på honorna för att jag skulle se vem som kanske skulle vara lättast att få å funka m mina. Den rädda kattan va livrädd å trots att mina grabbar satt i bur satt hon bara så långt bort hon kunde komma å morrade å fräste, livrädd. Den andra honan morrade oxå mycke men verkade inte lika rädd.
En dag råkade pappa släppa in den "orädda" honan när mina missar var lösa i huset, min kastrat och honan sprang åt var sitt håll å fräste, dom ville inte träffas helt enkelt;). Men min hanne blev kär, han sprang efter henne å börja sjunga för henne:D Hon bara fräste å verkade inte alls imponerad av hans kärleksförklaringar.

Någon som hängt med hit? Jag har alltså en livrädd hona å en ogillande hona och två hannar (varav en kastrat) som ska få en ny tjej. Kastraten och den ogillande honan har liknande beteenden, fräs å morr men inga attacker å håller sig helst ifrån varandra men hannen är som sagt kär;)
Jag antar att den livrädda honan är dum att flytta, hon får bli kvar hos mor å far..
Men hur ska jag göra för att hannarna å den andra honan ska komma överens? Är det smartast att dom lär känna varandra hemma hos honan (=Hos mina föräldrar) eller ska jag ta hit henne på en gång? Ska jag släppa ihop allihop på en gång eller ska jag låta henne vänja sig vid en grabb i taget å i så fall i vilken först? Ska jag släppa dom lösa i lägenheten eller ha dom i koppel eller dyl? Bör jag sära på dom å ha honan i t.ex. köket eller sovrummet när jag inte är hemma/sover i början?

Honan jag funderar på att plocka ner är 5år, kastrerad, bondkatt.
Rexarna är drygt ett år och den okastrerade används i avel.
 
Sv: "Sätta ihop" okändisar

Jag skulle prövat med den tuffa honan, dels för att den rädda honan säkert är en väldigt ängslig tjej som inte skulle tordas släppa killarna inpå livet, den tuffa tjejen kan säkert säja ifrån om de blir för påträngande.

Men man kan ju aldrig ge några garantier om nånting, det kan bli bråk mellan den tuffa tjejen och dina hanar också.. då är det kanske bäst om den rädda får flytta som ensamkatt till någon som senare skaffar en liten kattunge...
 
Sv: "Sätta ihop" okändisar

Vuxna katter som sätts ihop brukar ta lite tid på sig att komma överens. Jag skulle flytta den tuffa honan hem till er, och låta henne bekanta sig lite med bostaden innan jag släppte ihop dem. Har ni möjlighet att låta dem bekanta sig genom en gallergrind innan så är det bra, bur brukar inte vara så bra eftersom katten kan känna sig hotad och trängd därinne. Felifriend skulle jag använda också (ett feromonpreparat man har på katterna. Ska signalera "jag är kompis"). Klipp klorna och håll dem under uppsikt. Lite tjafs får man räkna med, men de ska ju inte ha ihjäl varandra heller.

För oss tog det en vecka innan bebisen och vuxna katten kom överens, mest för att bebban var rädd och agressiv mot den stora hanen...
 
Sv: "Sätta ihop" okändisar

Tack för svaren
Bur har funkat att ha hannarna i för dom känner sig trygga i sina burar å verkar inte alls fatta varför tanta e otrevlig:D Men ska testa med grind... Håller på å ska flytta nu så jag väntar nog med honan tills flytteriet är klart. Eller är det smartast å introducera missarna när alla tre har ny mark under tassarna?

Till Vacasso: Fegtanten e livrädd för kattungar.. den tuffa damen var kattunge när vi tog hem henne å fegtanta va rädd redan då, den enda katt hon funkar med är vår gamla hanne som hon bott med sen hon var kattunge, så hon blir nog kvar hos honom å jag tar m tuffstina till mina.
 

Liknande trådar

Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 311
Senast: TinyWiny
·
Övr. Djur 1) Finns det något bra, seriöst och framför allt unnigt kaninforum (FB-grupp el dyl) som kan rekommenderas? 2) Kanske någon här på Buke...
Svar
3
· Visningar
1 258
Senast: Blyger
·
Däggdjur Hejsan! För ett tag sedan så gick min hankanin som jag haft i några år bort, och jag märkte snabbt att min hona blev lite nedstämd. Så...
Svar
1
· Visningar
1 301
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 554
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp