Såg en hund på Crufts-sändningen

Bukefalos 30 år!

Ja man blir så ledsen när man upptäcker sånthär, och att det som premieras på utställning. Jag kan inte låta bli att dra paralleller till min egen ras på häst... Nu tror jag inte att den exteriören som börjar bli väldigt vanlig där (extraordinärt lång manke som gör att sadelgjorden hamnar mitt på buken) inte är skadlig för hästen i sig. Det blir bara omöjligt att hitta en sadel.

Det gör också att jag inte vet hur jag ska göra med nästa hundval. Renrasigt känns som en risk. Blandras känns som en risk. Vilken risk vill jag ta? Hur hittar man en uppfödare som är seriös och kunnig på riktigt? En som inte hittar på ursäkter för hannen/tiken som de behållt sedan valp, utan utvärderar på riktigt och inte använder individer i avel som inte borde.

Det är helt omöjligt att veta om man inte verkligen engagerar sig till tusen i rätt många år innan man gör sitt val. Och - det kan lika gärna vara så att den man väljer är den som är bäst på att hålla tyst om saker och ger en väldigt lite insyn.

Jag vill ha renrasigt egentligen. Men hur ska det gå till?
Nyckeln till att köpa en rashund är att veta vad jag vill göra med min hund. Inte hur min hund ska se ut.

Man väljer ras noga. Inte minst om man vill ställa ut. Det finns fortfarande raser som inte är uppdelade. Finns det någon tävlingsform som avspeglar den aktivitet man gillar? Vilka hundar går bra där?

Sedan går man med i rasgrupper på Facebook och ser till att träffa individer irl. Kanske hänger ringside vid någon utställning. Tar reda på mer om de hundar man gillar. Åker och hälsar på uppfödare (9 av 10 uppfödare älskar att prata om sin ras) bara för att få träffa raser eller linjer ur raser man är nyfiken på.

Vill man göra "rätt" tar det ganska mycket jobb och ganska mycket tjatter. I synnerhet om man vill skaffa sin första hund. Ofta kommer man långt om det går att hålla en vettig konversation med uppfödaren om det man vill göra med hunden.

Blandrashund är ännu svårare att köpa. I renrasvärlden är det ganska lätt att välja bort vissa av de värsta stolpskotten (de som föder upp plattnosar e dyl eller hundar som inte ser ut att se, de dom tar väldigt många kullar per år, de som är ok med att deras hane har 41 kullar efter sig vid 4 års ålder, de som föder upp rena jakthundar utan jaktintresse eller rena brukshundar utan intresse för brukset).

Jag har en omplacering (blandras, chihuahua-ish). Blandras kan man bara köpa av folk man känner

Kavaljeren gör mig ledsen i ögat. Deras inkorsningsprojekt blir som att försöka släcka en brand med en kaffekopp samtidigt som andra heller på dunkar med bensin

Nyckeln till att köpa en rashund är att veta vad jag vill göra med min hund. Inte hur min hund ska se ut.

Man väljer ras noga. Inte minst om man vill ställa ut. Det finns fortfarande raser som inte är uppdelade. Finns det någon tävlingsform som avspeglar den aktivitet man gillar? Vilka hundar går bra där?

Sedan går man med i rasgrupper på Facebook och ser till att träffa individer irl. Kanske hänger ringside vid någon utställning. Tar reda på mer om de hundar man gillar. Åker och hälsar på uppfödare (9 av 10 uppfödare älskar att prata om sin ras) bara för att få träffa raser eller linjer ur raser man är nyfiken på.

Vill man göra "rätt" tar det ganska mycket jobb och ganska mycket tjatter. I synnerhet om man vill skaffa sin första hund. Ofta kommer man långt om det går att hålla en vettig konversation med uppfödaren om det man vill göra med hunden.

Blandrashund är ännu svårare att köpa. I renrasvärlden är det ganska lätt att välja bort vissa av de värsta stolpskotten (de som föder upp plattnosar e dyl eller hundar som inte ser ut att se, de dom tar väldigt många kullar per år, de som är ok med att deras hane har 41 kullar efter sig vid 4 års ålder, de som föder upp rena jakthundar utan jaktintresse eller rena brukshundar utan intresse för brukset).

Jag har en omplacering (blandras, chihuahua-ish). Blandras kan man bara köpa av folk man känner
Den här metoden känns inte som tillräcklig om man ska vara helt säker på att det verkligen verkligen är seriöst.

Jag har haft hund hela mitt liv så övriga föreläsningen var onödig.

Gick in här för att se om det stod nåt om clumbern. Det gjorde det ju. Med förbehåll för att jag kan 0 om rasen, men alltså ... visst måste det där aktualisera debatten om vilka hundar som premieras på utställning?!? (Och detta helt vid sidan av ägarens tidigare djurplågeridom).

Fått upp flera poster om clumbern på crufts.. Ger dålig smak i munnen att man kan dömas för djurplågeri/vanvård och ändå hållas om ryggen..

Screenshot_20260311_074833_Facebook.webp

Många inlägg om att han borde uteslutas, bli av med priset mm.

Fått upp flera poster om clumbern på crufts.. Ger dålig smak i munnen att man kan dömas för djurplågeri/vanvård och ändå hållas om ryggen..

Visa bifogad fil 182393

Många inlägg om att han borde uteslutas, bli av med priset mm.

Tycker vi verkligen rent generellt att en person som dömdes för något för 25 år sen ska ha en livstidsdom i allmänhetens ögon? Jag har så klart ingen aning om han har bättrat sig, men 25 år är väldigt lång tid.

Tycker vi verkligen rent generellt att en person som dömdes för något för 25 år sen ska ha en livstidsdom i allmänhetens ögon? Jag har så klart ingen aning om han har bättrat sig, men 25 år är väldigt lång tid.
Livstidsdom? Nej. Men det vore rätt konstigt att öht inte nämna det när han vinner en av världens största utställningar med en hund som ser ut … så där.

Det är väl kanske snarare Crufts och hundutställning i allmänhet som ska debatteras, men det är ju ett faktum att den här personen är dömd 🤷‍♀️

Livstidsdom? Nej. Men det vore rätt konstigt att öht inte nämna det när han vinner en av världens största utställningar med en hund som ser ut … så där.

Det är väl kanske snarare Crufts och hundutställning i allmänhet som ska debatteras, men det är ju ett faktum att den här personen är dömd 🤷‍♀️

Jag tycker det konstigt att det tas upp och man inte tydligt noterar att det var 25 år sen utan gör stora rubriker av det som får folk att börja ropa om uteslutning eller diskvalificering.

Det är för mig en separat fråga från hur hunden ser ut (jag kan inte rasen, men det ser ju ut som en del överdrifter, ja).

Jag tycker det konstigt att det tas upp och man inte tydligt noterar att det var 25 år sen utan gör stora rubriker av det som får folk att börja ropa om uteslutning eller diskvalificering.

Det är för mig en separat fråga från hur hunden ser ut (jag kan inte rasen, men det ser ju ut som en del överdrifter, ja).
Jag har inte sett några stora rubriker (med det inte sagt att de inte finns). Det jag sett är inlägg i sociala medier som handlar om det här. Det är tyvärr bara så verkligheten är och han måste själv ha varit medveten om den risken. Det är ju inte en fortkörning han är dömd för. (Däremot tycker jag inte att han ska uteslutas eller inte få tävla.)

Tycker inte att det är en separat fråga hur hunden ser ut när handlern är dömd för just detta.

Jag har inte sett några stora rubriker (med det inte sagt att de inte finns). Det jag sett är inlägg i sociala medier som handlar om det här. Det är tyvärr bara så verkligheten är och han måste själv ha varit medveten om den risken. Det är ju inte en fortkörning han är dömd för. (Däremot tycker jag inte att han ska uteslutas eller inte få tävla.)

Jo, googlar man så dyker de omgående upp. Och inläggen på sociala medier tar ju inte heller upp att det var 25 år sen, åtminstone inte de jag sett.

Tycker inte att det är en separat fråga hur hunden ser ut när handlern är dömd för just detta.

Det är väl att tolka det ganska brett? Han är ju inte dömd för att ha fött upp en hund med exteriöra överdrifter utan för att ha missat/skitit i att behandla en öroninflammation med allvarlig utgång.

Även om det var 25 år sen så kan man läsa domen och varför han dömdes för vanvård. Jag tycker av att läsa att det var ganska allvarlig vanvård inget som man skulle missa bara för att kan är ”okunnig” i mina ögon. Men med det sagt så är 25 år lång tid och han har har aldrig sen dess blivit anmäld för likande. Dock så har han vägrat gå till veterinär förut med sjuka hundar och den där hunden skulle förmodligen behöva operera ögonlocken så frågan är om han lärde sig något öht.

Jo, googlar man så dyker de omgående upp. Och inläggen på sociala medier tar ju inte heller upp att det var 25 år sen, åtminstone inte de jag sett.

Det är väl att tolka det ganska brett? Han är ju inte dömd för att ha fött upp en hund med exteriöra överdrifter utan för att ha missat/skitit i att behandla en öroninflammation med allvarlig utgång.
Du får ta det med dem som skrivit inläggen :) Min åsikt är endast denna: 1. det var oundvikligt att det skulle komma på tal, rätt eller fel. 2. Det var extra oundvikligt när han vinner med just den här hunden, som det inte går att titta på utan att reagera.

För att?

Jag begriper inte varför det skulle vara bättre än en valp/unghund av liten ras?
Jag kan förstå andemeningen, är storleken typ det viktigaste med hunden så är det bästa alternativet en vuxen hund. Om man har en bestämd gräns på storlek liksom. Men annars finns det ju en hel hög hundraser som är små som man mycket väl kan köpa som valp.

• Gilla
Reactions: Sel
Även om det var 25 år sen så kan man läsa domen och varför han dömdes för vanvård. Jag tycker av att läsa att det var ganska allvarlig vanvård inget som man skulle missa bara för att kan är ”okunnig” i mina ögon. Men med det sagt så är 25 år lång tid och han har har aldrig sen dess blivit anmäld för likande. Dock så har han vägrat gå till veterinär förut med sjuka hundar och den där hunden skulle förmodligen behöva operera ögonlocken så frågan är om han lärde sig något öht.
Nu hugger jag mest din knapp, det är ett allmänt svar. :)

Precis, det här var dessutom inte bara En hund (även om han bara dömdes för cockern) utan flera hundar som var i dåligt skick och det medan de redan var framgångsrika och välkända som uppfödare. Bara för att fler domar inte finns betyder det inte att hundhållningen karln har idag är helt sund (det vet vi förstås ingenting om, men det är ju ingen hemlighet att domar för djurplågeri inte alltid uppföljs.), jag tycker det är helt uppåt väggarna att låta en människa som blivit dömd till riktigt hårda böter i ett allvarligt fall av djurplågeri både delta i, och dessutom premieras, i någon typ av hundsammanhang.

Crufts kritiseras redan stenhårt varje år, så varför de väljer att gång på gång göra sådana här fadäser begriper jag inte. Det gör varken hundarna eller hundsport eller rasaveln någon tjänst. Det finns inte en chans att folket runtomkring utställningen inte var medvetna om domen. Jag har mycket svårt att tro att det inte fanns likvärdiga eller bättre hundar att välja på.

Jag kan förstå andemeningen, är storleken typ det viktigaste med hunden så är det bästa alternativet en vuxen hund. Om man har en bestämd gräns på storlek liksom. Men annars finns det ju en hel hög hundraser som är små som man mycket väl kan köpa som valp.
Jag förstår fortfarande inte. Om en ras har varit lika stor i kanske 100 år - varför ska man tvivla på storleken? Eller en blandras mellan två små raser
.
Så - förtfarande förvirrad.

Man blir inte dömd i rätten för en liten behandlingsmiss, det krävs riktigt jäkla illa vanvård för att ens hamna där. Såpass illa att jag aldrig hade kunnat med att visa mig på en djurtillställning igen om det hade varit jag.

Om det nu hade varit en hund i tipptopp-skick han hade visat hade det väl varit en annan sak, men även denna hunden visar ju mängder av hälsoproblem och borde inte visas i det skicket om man har någon form av uppfattning om att utställningshundar ska vara friska och välskötta. Det är en riktig skam för utställningsvärlden att belöna det här.

Man blir inte dömd i rätten för en liten behandlingsmiss, det krävs riktigt jäkla illa vanvård för att ens hamna där. Såpass illa att jag aldrig hade kunnat med att visa mig på en djurtillställning igen om det hade varit jag.

Om det nu hade varit en hund i tipptopp-skick han hade visat hade det väl varit en annan sak, men även denna hunden visar ju mängder av hälsoproblem och borde inte visas i det skicket om man har någon form av uppfattning om att utställningshundar ska vara friska och välskötta. Det är en riktig skam för utställningsvärlden att belöna det här.
Precis. En böter på £5000 för tjugofem år sedan är ASmycket pengar i ett djurvårdsfall och skulle vara det även idag. Jag är jätteförvånad över att det inte också blev djurförbud.

För någon som äger en spaniel själv har jag dock sett att det är inte ovanligt att show varianten bara blir mer och mer hängig kring ögonen. Så det känns som att det kanske är ett önskvärt utseende i vissa kretsar. Jag själv letade efter en uppfödare som inte hade den typen av utseende varken ögon eller hängande mungipor som också syns bland show varianter av min ras. Så jag tror ju också även om just han inte kanske är någon förebild som uppfödare så gör han samma sak som händer bland andra Spaniels. Om man bortser från just hans bakgrund och bara tittar på denna hunden. När jag letade uppfödare av min ras såg jag tyvärr denna typen av utseende hos vissa. Inte riktigt sådär extremt men ändå. Så det verkar vara något som är eftertraktat av någon märkligt anledning

Liknande trådar

• C-höfter i avel?
  • Vilken ras (ja, en sådan tråd!)
  • Ska jag välja en ny ras eller inte.
  • Framtida hundras?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat