Nyckeln till att köpa en rashund är att veta vad jag vill göra med min hund. Inte hur min hund ska se ut.Ja man blir så ledsen när man upptäcker sånthär, och att det som premieras på utställning. Jag kan inte låta bli att dra paralleller till min egen ras på häst... Nu tror jag inte att den exteriören som börjar bli väldigt vanlig där (extraordinärt lång manke som gör att sadelgjorden hamnar mitt på buken) inte är skadlig för hästen i sig. Det blir bara omöjligt att hitta en sadel.
Det gör också att jag inte vet hur jag ska göra med nästa hundval. Renrasigt känns som en risk. Blandras känns som en risk. Vilken risk vill jag ta? Hur hittar man en uppfödare som är seriös och kunnig på riktigt? En som inte hittar på ursäkter för hannen/tiken som de behållt sedan valp, utan utvärderar på riktigt och inte använder individer i avel som inte borde.
Det är helt omöjligt att veta om man inte verkligen engagerar sig till tusen i rätt många år innan man gör sitt val. Och - det kan lika gärna vara så att den man väljer är den som är bäst på att hålla tyst om saker och ger en väldigt lite insyn.
Jag vill ha renrasigt egentligen. Men hur ska det gå till?
Man väljer ras noga. Inte minst om man vill ställa ut. Det finns fortfarande raser som inte är uppdelade. Finns det någon tävlingsform som avspeglar den aktivitet man gillar? Vilka hundar går bra där?
Sedan går man med i rasgrupper på Facebook och ser till att träffa individer irl. Kanske hänger ringside vid någon utställning. Tar reda på mer om de hundar man gillar. Åker och hälsar på uppfödare (9 av 10 uppfödare älskar att prata om sin ras) bara för att få träffa raser eller linjer ur raser man är nyfiken på.
Vill man göra "rätt" tar det ganska mycket jobb och ganska mycket tjatter. I synnerhet om man vill skaffa sin första hund. Ofta kommer man långt om det går att hålla en vettig konversation med uppfödaren om det man vill göra med hunden.
Blandrashund är ännu svårare att köpa. I renrasvärlden är det ganska lätt att välja bort vissa av de värsta stolpskotten (de som föder upp plattnosar e dyl eller hundar som inte ser ut att se, de dom tar väldigt många kullar per år, de som är ok med att deras hane har 41 kullar efter sig vid 4 års ålder, de som föder upp rena jakthundar utan jaktintresse eller rena brukshundar utan intresse för brukset).
Jag har en omplacering (blandras, chihuahua-ish). Blandras kan man bara köpa av folk man känner