Saker du ångrar eller velat göra om vid köksrenovering

Jag önskar att jag hade tänkt på möjligheten att inspiration/motivation kan ta slut, och att det därför är bra att boka in hantverkare för installation av det nya köket. Annars kan det hända att man river halva det gamla köket, lägger 3/4 av klinkergolvet, målar ett par väggar och sen lever så i 2-3 år (and counting).
 
När det kommer vatten på diskbänken stoppas det inte av en kant utan rinner vidare ner på golvet. Hur kan det vara så svårt att förstå?

Har samma problem, och träskivan är skitful i underkant där vattnet fastnar, för att inte tala om lådorna under där vattnet rinner ner och rinner in i lådorna om de råkar vara ej helt inskjutna.... Plastmatta på golvet tackolov.

Ser fram emot att flytta till min nya lgh med 50-talskök och plåtbänken med KANT är bevarad :angel:
 
Vi har ett nytt kök. Vi har spis vid en vägg och ugnen på nästa vägg. Ugnen har alltså utblås av luft rakt mot spisen, det blev inte helt lyckat, fläkten måste vara på med ganska hög effekt för att inte ugnen ska "blåsa iväg" stekoset om de är igång samtidigt. Det fanns dock ingen annan rimlig placering av ugnen, men det kan vara bra att tänka på!

PRECIS sa hade det blivit har om jag hade satt in fristaende ugn som jag ville. Jag hade tva ugnar (under varandra) dar jag bodde forut ... och innan dess ... men har bestamde jag mig for att aterga till en spis med ugn. Det hander att jag angrar mig och funderar pa om det VERKLIGEN inte hade gatt att ha fristaende ugn.

Jag har haft diskbank utan kant i 35 ar och har aldrig haft nagra problem med att vatten rinner ner pa golvet. Jag forstar inte riktigt hur sa mycket vatten hamnar pa banken sa det rinner.
 
PRECIS sa hade det blivit har om jag hade satt in fristaende ugn som jag ville. Jag hade tva ugnar (under varandra) dar jag bodde forut ... och innan dess ... men har bestamde jag mig for att aterga till en spis med ugn. Det hander att jag angrar mig och funderar pa om det VERKLIGEN inte hade gatt att ha fristaende ugn.

Jag har haft diskbank utan kant i 35 ar och har aldrig haft nagra problem med att vatten rinner ner pa golvet. Jag forstar inte riktigt hur sa mycket vatten hamnar pa banken sa det rinner.
Jag har micron ovanför ugnen och kan klämma dit en kökshanduk som hindrar att det blåser, men det är ett onödigt extramoment om man ska vara petig. Älskar dock att ugnen är lite upphöjd. Men finns det en annan placering att välja vore det klokt. Ikea ritade köket åt oss och nämnde inte att det kunde hända.

Jag har för övrigt diskbänk utan kant och har aldrig haft problem med att vatten rinner över.
 
Eluttag som är i 45gradig vinkel mot överskåp... Massor behövs!

Tänk på plats för högre apparater. Tex assistent med mixer ovanpå blir hög!

Sparkskåp i sockeln!

Hel frys/kyl, lådor även i dessa framförallt i frysen. Hatar de två översta luckorna! Gärna två lådor minst i kylen.

Lådor och utdragbara hyllor överallt.

Riktig fläkt, så man faktiskt kan använda hela spisen... Eller fläkt i väggen bakom.

90 cm bred spis med dynamisk värme som följer grytan.

Vinkyl!

Under renoveringen överlever man med en liten kyl och micro och efteråt kan man ställa den lilla som avlastningsbord mot altanen och ha cider/öl i :angel:
 
Jag lånar tråden lite och efterlyser golvinspiration. Gärna färg då köksinredningen är vit och väggarna äggskal/stengrå. Tålighet är ett absolut krav - jag slabbar i mitt kök och vill inte behöva vara rädd om golvet.
 
Detta är jag nyfiken på, vad händer med fläkten om man kokar över nåt på spisen? Borde ju bli katastrof :o
Det händer inte så mycket. Eftersom det är häll så stänger spisen av sig om det kokar över. Där är dessutom ett filter först och kåpa som samlar upp.
Mitt problem är att jag är ganska bra på att tappa ner makaroner och majs. 🤦‍♀️🤦‍♀️
Men det händer inte så mycket då iheller.
 
Nedsänkt diskho!
Skulle aldrig i livet ha en kant på diskhon som är högre än bänkskivan! Idioti 🙊

Två hål på diskhon, hopplöst att bara ha en vask i ett kök!

Ingen traditionell 'fast' vattenkran utan en sån sån man kan ta loss och spruta med från olika håll. Är guld värt när man ska spola av större saker!

Inte ha spisen dikt an en vägg utan gärna mer luftigt.
 
Utdragbara lådor i alla skåp. Två av våra köksskåp är "vanliga skåp", resten är utdragbara lådor (både av typen där lådan sitter i dörren och där man öppnar dörr separat och drar ut lådan) och vi använder nästan inte de vanliga skåpen över huvud taget, det är SÅ osmidigt jämfört med lådor!
Jag upplever tvärtom. Utdragbara lådor för skafferivaror är rätt hopplöst pga att det blir så mycket skräp i dem direkt och det går inte att torka ur så lätt som en hylla. Mjöl, flingor, kaffepulver, mm. Åtminstone för torrvaror för bakning hade jag velat ha en hylla. Men 60 cm djupa hyllor är väldigt opraktiska så detta gäller främst om valet står mellan att ha skafferi i lådor eller i väggskåp, då hade jag valt hyllor i väggskåp.
 
1. Finns det tysta fläktar?
2. Finns det effektiva fläktar?
3. Går de här två att kombinera?
Bra fråga. Jag vet inte riktigt. I min förra lägenhet hade jag en billig från Ikea, den var värdelös på alla sätt. Nu bor jag i en nyproduktion och här står det Tovenco på fläkten, den funkar bra än så länge och är förvånansvärt tyst!
 
Jag gissar att det är typ en sån här @Görel menar. :) jag älskar min kant. Och en lägre(60-tals) höjd på bänkarna, så skönt att kunna ha armar och axlar i en sänkt och avslappnad position när jag lagar mat.
C9DB33CA-9381-4ABD-95A8-B24B1B5EB1E3.jpeg


edit: och delad ho!! Underbart. En för disk och en för slask. När jag hade en stor ho gick det inte ens att spola ur hörnen ordentligt. Plåtar lägger jag helt enkelt på bänken, det är ju aluminium och inget som blir fuktskadat. Vill aldrig ha ett modernt kök igen :p
 
Ni som pratar om diskbänk med kant. Menar ni en läpp som ligger ovanpå bänkskivan? Alltså omlott? Jag tror aldrig har har sett en diskbänk med upphöjd kant runtom, det måste ju vara extremt störigt. Eller bara i framkant?
 
Jag är fascinerad över att ni är flera som aldrig sett en diskbänk med kant, eller har ni aldrig tänkt på det bara? Standard i alla äldre kök. Ni såg det garanterat när ni var barn hos en gammal moster eller så. Tänker ni efter är jag säkra på att ni alla sett det.:)

Hade diskbänk med kant i vårt 50-talskök men saknar det inte alls idag. Enda gången det blir vatten på golvet är när 2-åringen diskar men då hjälper ingen kant ändå. :p
 
Ni som pratar om diskbänk med kant. Menar ni en läpp som ligger ovanpå bänkskivan? Alltså omlott? Jag tror aldrig har har sett en diskbänk med upphöjd kant runtom, det måste ju vara extremt störigt. Eller bara i framkant?
Jag tror man menar en sån här? Tror det var vanligare förr. Idag ska ju det moderna vara kantigt och rakt liksom 😁
Tittar man så är det som en ram av en liten kant runt om det rostfria.
EC4C260D-7DBB-4502-A7E9-05329901FD38.png
 
Klart det måste vara en upphöjd kant på diskbänken, annars rinner ju vattnet ned på golvet! Arbetsbord i rostfritt har oftast inte kant men diskbänkar har jag aldrig sett utan. Finns det verkligen diskbänkar utan kant?
 
Klart det måste vara en upphöjd kant på diskbänken, annars rinner ju vattnet ned på golvet! Arbetsbord i rostfritt har oftast inte kant men diskbänkar har jag aldrig sett utan. Finns det verkligen diskbänkar utan kant?
Idag har man ju ofta en integrerad diskho, alltså en hel bänkskiva med en diskho i.
'Förr' var det ju ofta en rostfri diskbänk och sen bänkskiva brevid liksom.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 488
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 729
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 483
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
739
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp