Saker ni stör er på hos andra?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare MM
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 121
  • Visningar Visningar 10 333
Sv: Saker ni stör er på hos andra?

Nåt annat som stör mig är vänner som inte kan förstå att vi inte kan leva som innan nu när vi har barn. Dottern är ändå 2½ nu så det borde gått in hos alla att vi inte kan komma på sena middagar eller gå båda två på fester. Men nä, speciellt ett par som vi tidigare umgicks mycket med envisas med att bjuda hem oss. Det är ju jättesnällt och vi kommer ju såklart ibland, men det är bökigt att äta sen middag och sen umgås så som de vill och åka sent hem med dottern, speciellt eftersom de bor 3 mil utanför stan. Jag brukar försöka föreslå att de ska komma hit istället men det är tydligen för jobbigt... :(

Men menar du att du stör dig på att få en inbjudan? Eller menar du att de tjatar och inte respekterar att ni inte kan komma?

Det senare kan jag förstå om det blir lite jobbigt, men annars är det väl bara att tacka nej? Själv skulle jag bli ledsen om våra vänner bara antog att vi inte kan vara med på något bara för att vi har barn. Ibland funkar det att ta med lillen, ibland blir det barnvakt och ibland stannar vi hemma. Men jag skulle aldrig bli irriterad över att bli inbjuden, snarare tvärtom.

Eftersom ni går dit ibland är det väl inte konstigt att de fortsätter bjuda in? Tråkigt dock att de inte vill komma och hälsa på er.

Ja fast trist när folk är otrevliga utan anledning!

Den bästa i den avdelningen hände för några år sedan.

jag bodde i en lägenhet där soptunnorna stod en bit ifrån både parkering och min port. I andra änden av samma gård stod de däremot invid trottoaren.

jag var nyopererad för cancer - hade tagit bort hela bröstet - och hade ganska ont. Det gjorde det hela svårt att röra sig. Jag gick helst inte många steg i taget.

Det var julafton. Jag kom med bilen och stannade till för att kunna gå ut och bara ta de få stegen över trottoaren för att kasta min påse i den soptunnan.

En äldre man säger surt - och du har förstås ingen soptunna där du bor. Jag ser förvirrat på honom och säger att jag bor ju här och han muttrar något som tydligt klargör att han inte tror mig.

Jotack, god jul på dig också.

Jo, jag stod i samma läge som dig, att jag inte kom mig för att säga något, för några veckor sedan. Sambons mamma klampade in i vårt hem med skor trots att vi har en liten bebis som ligger på golvet. Jag var både rasande och i chocktillstånd men har nu smält det såpass att nästa gång det händer (tidsfråga då det är vanligt i deras familj) kommer jag fråga om de tycker att det är lämpligt att gå in med ytterskor när barnbarnet kryper runt på golvet. Jag hade städat hela dagen så det var inte för att det var smutsigt på golvet ;)

MAN TAR VÄL FÖRIHELVETE AV SKORNA NÄR MAN GÅR IN HOS FOLK?! :o

Det är olika. En del tycker att det är oartigt att man tassar runt i strumplästen, andra tycker att det är oartigt att man går in med skor.

Det där ser också olika ut i olika länder. De flesta svenskar är ju väldigt noga med att man ska ta av skorna, men i mitt andra hemland går man normalt in med skorna på sig.

Alltid tidigare har skorna åkt av när de kommit hem till oss (men inte till andra när vi råkat vara på samma plats) så de lär ju inte tycka att det är sååå oartigt kan jag tycka. Blev mest extra upprörd när det är så uppenbart att barnet ligger på golvet och krälar omkring. Jobbar man inom vården borde man ju vara så väl medveten om vad det kan vara man drar in tycker jag. Funderar på att hänga upp gäst-tofflor på väggen :D

(...)men har nu smält det såpass att nästa gång det händer (tidsfråga då det är vanligt i deras familj) kommer jag fråga om de tycker att det är lämpligt att gå in med ytterskor när barnbarnet kryper runt på golvet. Jag hade städat hela dagen så det var inte för att det var smutsigt på golvet ;)

MAN TAR VÄL FÖRIHELVETE AV SKORNA NÄR MAN GÅR IN HOS FOLK?! :o

Varför inte bara helt vänligt be dem ta av sig skorna med hänvisning till att bebisen är på golvet? Varför knyta näven i fickan och ställa sarkastiska frågor? Som Petruska skriver ser det olika ut i olika kulturer och vi som har som standard att ta av oss skorna inomhus hör nog till undantagen, åtminstone i västvärlden.

Edit: Jag har världens segaste bredband och såg ditt andra inlägg först efter postandet!

Ja men precis! Eller så fiskar man fram nåt mer ur frysen. :)

*kl*
Nåt annat som stör mig är vänner som inte kan förstå att vi inte kan leva som innan nu när vi har barn. Dottern är ändå 2½ nu så det borde gått in hos alla att vi inte kan komma på sena middagar eller gå båda två på fester. Men nä, speciellt ett par som vi tidigare umgicks mycket med envisas med att bjuda hem oss. Det är ju jättesnällt och vi kommer ju såklart ibland, men det är bökigt att äta sen middag och sen umgås så som de vill och åka sent hem med dottern, speciellt eftersom de bor 3 mil utanför stan. Jag brukar försöka föreslå att de ska komma hit istället men det är tydligen för jobbigt... :(

Jag förstår inte heller varför du stör dig på en inbjudan? Är väl bara att tacka nej eller föreslå en annan tid eller dag?
Det verkar ju vara ytterst individuellt det där med vad familjer med barn anser att barnen klarar eller ej. Vi har 3 stycken och har inga och har aldrig haft några som helst problem med sena middagar och tycker 3 mils körning enkel väg inte är någon sträcka att tala om.

Jag irriterar mig på folk som hela tiden skall nedvärdera andras tider och planer. Tex jag frågar: ska vi ses på onsdag för lunch? Och personen i fråga måste alltid dra på med: Jag måste kolla min kalender, jag har sååå mycket att göra och vissa saker får du förstå gå först" Jag blir skogstokig på översittare

Sen umgicks vi tyvärr med ett par som hela tiden sa nedvärderande saker om mig och min sambo, de var liksom fula nog att bädda in det fint nog att man inte alltid förstod direkt att de varit sjukt elaka

Vad gäller den övriga diskussionen ang bjuda på mat eller ej så är jag uppväxt med att om någon kommer på besök och det krockar med middagen, ja då trollar man ihop något så alla får något att äta! Däremot har jag inte samma krav när jag går bort och brukar tacka nej även om jag kanske varit hungrig om jag vet att jag hälsat på lite oförberett kring middagstid

Sen håller jag med tornblomma om att man gärna kan ta med ät och dryckbara saker till varandra och tar det som det kommer, umgänget i sig kan göra den enklaste lilla "buffe" fantastiskt :)

Fast vanligtvis vet man ju hur kulturen ser ut inom sin egna familj och dessutom kan man fråga om man undrar. Min sambo skulle aldrig klampa in med skorna med hänvisning till att man gör så hemma hos honom, han frågar alltid när han blir osäker.

Det som stör mig är oförståelsen. Precis som från dig nu. För MIG är det jobbigt att rodda med barnet och bilen och sambon och allt. Sambon har inget körkort så det är alltid jag som kör. Äh, jag orkar inte hålla på och förklara mig :(

Jag förstår inte heller varför du stör dig på en inbjudan? Är väl bara att tacka nej eller föreslå en annan tid eller dag?
Det verkar ju vara ytterst individuellt det där med vad familjer med barn anser att barnen klarar eller ej. Vi har 3 stycken och har inga och har aldrig haft några som helst problem med sena middagar och tycker 3 mils körning enkel väg inte är någon sträcka att tala om.

Fast det är väl inte så konstigt att barn är olika?
En del är enkla att ha med sig och andra inte. Om jag ser till mig själv och hur jag var som liten så släpade inte mina föräldrar med mig på sena middagar långt bort.
Dels så ballar min mage ur om jag inte äter och sover när jag ska och har varit så sen jag var spädbarn så det är inte så himla bara att skjuta på det.
Sen kunde jag inte somna om om jag somnat hos någon och sen vaknat = helvete för föräldrarna som inte får sova på natten och sen sjukt barn på det.
Ninnurur kanske har ett liknande barn och då blir det ju ett himla otyg att åka bort.
Sen är det ju onekligen konstigt att "vännerna" aldrig kan komma till dem?
Man gör det väl så smidigt som möjligt för alla parter liksom?
Jag tycker faktiskt det är oförskämt att envisas bjuda på sena middagar om man faktiskt vet att det inte passar den man bjuder alls.

Det verkar onekligen vara väldigt individuellt. Min sambos bror och hans sambo är väldigt svåra att bjuda över eftersom allt styrs av deras numera treåriga sons mat- och sovrutiner - oavsett om det är fika mitt på dagen eller middag på kvällen. Ibland anpassar vi inbjudan helt enligt deras sons tider, men oftast har vi helt enkelt inte lust med det och då kommer de om de har vill och har kunnat skaffa barnvakt.

Vi hade säkert resonerat annorlunda om barnet hade haft särskilda behov som gjorde att man absolut inte kunde göra avsteg från mat- och sovtiderna, men så är inte fallet. Det handlar helt enkelt om att det är mer bekvämt för föräldrarna att slippa det eventuella krångel som avsteg från sonens rutiner kan innebära.

Fast nej, det är inte konstigt att barn är olika. Ibland handlar det om barnen och ibland om hur bekväma föräldrarna är, jag ser inget direkt fel med något av det. Alla får göra som det passar dem. Men därifrån till att störa sig på att få en inbjudan man kan välja att tacka nej till?

Fast nog stör man sig på att alltid få sena inbjudningar långt bort när den som bjuder in VET att det inte funkar på något bra sätt.
Kan man inte anpassa sig då så tycker jag att man ska sluta bjuda in.

För mig är det likvärdigt med att någon av mina kompisar skulle envisas med att bjuda på mat som jag inte tål gång på gång trots att kompisen vet vad jag kan äta och inte.

Fast nog stör man sig på att alltid få sena inbjudningar långt bort när den som bjuder in VET att det inte funkar på något bra sätt.
Kan man inte anpassa sig då så tycker jag att man ska sluta bjuda in.

Fast det senare tycker jag verkar oartigt och tråkigt. Det resulterar ju snarast i att vänskapen kommer att rinna ut i sanden.

Men det beror så klart hur bjudningen ser ut. Är det bara är den enskilda familjen som är bjuden på middag så är det självklart korkat att bjuda in en tid som man på förhand vet om inte kommer att funka. Är det däremot en större bjudning så förstår jag att man kanske inte anpassar sig efter en familj. En middagsbjudning vill man (eller åtminstone jag) trots allt ha på kvällen.

Fast Ninnurur skriver ju att de går ibland, så hur ska de som anordnar middagen veta att hon absolut inte vill ha en inbjudan?

Vi åker ibland för att jag inte vill att vänskapen ska rinna ut i sanden, men säger samtidigt att det passar bra mkt bättre om de kommer till oss istället. Har även gjort varianten att vi ätit där och åkt hem till läggdags vilket lett till lite trumpna miner. Hade vi då varit hos oss hade vi bara nattat dottern och sen kunnat fortsätta umgås med våra vänner.

Jag förstår verkligen att det är tråkigt att de inte kan komma till er istället. Jättetrist!

Sådär var det för mig också, när jag bjöd hem folk. Det var ju sååååå långt att åka och så jättejobbigt tyckte många av mina kompisar, så de tyckte att jag kunde väl komma till dem istället. Skillnaden var att de var bara vuxna, jag var ensam med två små barn. Som om det var lättare för mig att packa in två ettåringar i bilen och åka och ha allt omak senare med hemkomsten...och kortare i den riktningen ?

KL Det som slår mig i den här tråden är hur rädda många är för att prata med varandra. Jag har varit lite sådan förr men med åldern så inser jag att det blir så mycket enklare om man löser det som man retar sig på.
Att be någon torka av tassarna på hunden och ge en handduk eller bara säga att jag har Kalle på golvet, vill du låna ett par tofflor? Prata om hur barnet fungerar och hur man löser umgänget med föräldraskapet. Att fråga om man ska ta med sig något eller våga be om det om man vill det. Det kan ju bli helfel ändå i och för sig. Toyboy kommer från en kultur där man tar med sig kött bort på festen och egen dryck. Jag tycker att det är fullständigt knäppt.
Han bjöd in sin bästis och hennes man på midsommarfirande och jag sa till henne att inte ta med något. Hon kom ett flak öl en box vin och en flaska skumpa. Marinerat kött och flera byttor med tillbehör. Dessutom en present och tomatplantor. Först knöt det sig i magen men sen sa hon att hon gjorde det för att vi jobbade och hon hade semester och att det går ju åt för det är flera kvällar. De stannade hela helgen så det löste sig.

Och silverkdjan här på buke ringde toyboy om en helg när han skulle ha kalas.( I hans värld innebär det att man öppnar upp hus och hem för mängder med folk och deras vänner precis hur många som helst, deras husvagnar och djur, tänder en enorm grill, eldar upp badtunnan man kan sitta 14 i och sen tar man det som det blir. Mat är sekundärt. Drycken körs däremot från bilarna på lastkärra för ändamålet. Man börjar vid 11 på fredag förmiddag och slutar söndag lunch)
Hon frågade vad hon skulle ta med. Han svarade kött, dryck och kan du köpa några chipspåsar. Silverkedjan är inte heller van vid ta med egenmat kulturen.
Hon köpte ca 10 kg kött och en DUNK caj p. Grönsaker till en kaninfarm och en tetra med grillkrydda. 10 chipspåsar och några papperskassar med övriga tillbehör och 20 liter läsk. Hon trodde hon skulle handla till alla. Många av de övriga gästerna tog med sig så det även skulle räcka till andra så jag tror aldrig jag sett så mycket kött.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 460
Senast: Edla
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
23 937
Senast: Whoever
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 263
Senast: lizzie
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 778
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka