Saker som ni fattade sjukt sent

Det enda jag kommer ihåg från Anita och Televinken är kasettbandet vi hade som små när de åkte Ubåt och Televinken hade packat lunchen.
"Korv, korv, KORV! Du bara tänker på korv!"
Det var min enda behållning. Fail. :D
 
Jag förstod aldrig det där med "Herr Gårman" och "Trygga Räkan" som barn. Alla jag kände pratade skånska, och då är det stor skillnad på E och Ä. Samma sak med rikssvenskan man hörde på radio och TV.

Det här var alltså på 60-talet, får jag väl tillägga.
 
Jag förstod aldrig det där med "Herr Gårman" och "Trygga Räkan" som barn. Alla jag kände pratade skånska, och då är det stor skillnad på E och Ä. Samma sak med rikssvenskan man hörde på radio och TV.

Det här var alltså på 60-talet, får jag väl tillägga.
Också i Skåne, Herr går man fattade jag men sången var för långtråkig för min smak.


Tryggarekan fattade jag så till vida att jag förstod att jag inte fattade och undrade vad det var man menade, men inte frågade jag någon. Någon räka tänkte jag aldrig på dock, det uttalas ju med "ä" och inte "e".
 
Jag var idag gammal när jag lärde mig att andra runt omkring mig inte upplever smärta när de använder handsprit. Lyllosar... :cautious:
 
Också i Skåne, Herr går man fattade jag men sången var för långtråkig för min smak.


Tryggarekan fattade jag så till vida att jag förstod att jag inte fattade och undrade vad det var man menade, men inte frågade jag någon. Någon räka tänkte jag aldrig på dock, det uttalas ju med "ä" och inte "e".
Inte på söder ;).
 
Jag förstod aldrig det där med "Herr Gårman" och "Trygga Räkan" som barn. Alla jag kände pratade skånska, och då är det stor skillnad på E och Ä. Samma sak med rikssvenskan man hörde på radio och TV.

Det här var alltså på 60-talet, får jag väl tillägga.

Trygga Räkan?? :o
 
"Tryggare kan ingen vara", vanligen framförd i kyrkan. Uttalas i folkmun "Trygga räkan"
Men säger folk "räkan"? Aldrig hört. Det etablerade smeknamnet är väl "Trygga rekan"
Det finns ju inget som indikerar att det ska vara ett Ä där, medan den skeva orduppdelningen har stöd i hur melodin får det att låta när man sjunger?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp