Saker som ni fattade sjukt sent

Du får gärna dela med dig av receptet på gratängen :)
Sök på "vegomagasinet brysselkålsgratäng" så kommer det upp. Jag är lakto-ovo-veg så jag tog vanlig mjölk och grädde, receptet föreslår växtbaserat. Den blev supergod, även om ingen i min familj gillar brysselkål "som det är" tyckte alla som smakade att det var jättegott. Det blir en återkommande rätt på vårt julbord ❤️
 
Sök på "vegomagasinet brysselkålsgratäng" så kommer det upp. Jag är lakto-ovo-veg så jag tog vanlig mjölk och grädde, receptet föreslår växtbaserat. Den blev supergod, även om ingen i min familj gillar brysselkål "som det är" tyckte alla som smakade att det var jättegott. Det blir en återkommande rätt på vårt julbord ❤️
Tack!
 
Jag fattade sjukt sent att många fler människor än jag någonsin hade trott anser sig ha rätt att ta sig friheter de inte har rätt till. Jag trodde i min enfald att det bara var enstaka rötägg jag stött på i mitt liv som tagit sig friheter men har nu insett att det tyvärr inte är så utan att det är så väldigt mycket mer utbrett. Det gör mig ledsen för jag vill inte tro att människor är så egoistiska även om jag egentligen vet att det är så.

Jag insåg också sjukt sent att endel människor faktiskt inte har minst tio tankar/konversationer/låtar samtidigt i huvudet alltid utan att de ibland inte tänker på något alls och att det faktiskt finns människor som t ex sätter sig ner och pratar i telefon utan att göra något mer än just prata i telefon och är nöjda så. Det gör mig helt mållös och förundrad!
 
Jag fattade sjukt sent att många fler människor än jag någonsin hade trott anser sig ha rätt att ta sig friheter de inte har rätt till. Jag trodde i min enfald att det bara var enstaka rötägg jag stött på i mitt liv som tagit sig friheter men har nu insett att det tyvärr inte är så utan att det är så väldigt mycket mer utbrett. Det gör mig ledsen för jag vill inte tro att människor är så egoistiska även om jag egentligen vet att det är så.

Jag insåg också sjukt sent att endel människor faktiskt inte har minst tio tankar/konversationer/låtar samtidigt i huvudet alltid utan att de ibland inte tänker på något alls och att det faktiskt finns människor som t ex sätter sig ner och pratar i telefon utan att göra något mer än just prata i telefon och är nöjda så. Det gör mig helt mållös och förundrad!

Att bara göra en sak i taget är 👌.

Fast att klottra lite medan man pratar i telefon är i och för sig ganska trevligt.
 
Att en person ens får för sig att säga till någon att den inte kan laga mat/bara gör oätlig mat är helt absurt enligt mig. Det säger man bara inte! Blir man bjuden på mat så tackar man, man säger inte att personen som lagat inte kan laga.

Matlagning är till mkt stor del baserat på erfarenhet, alltså något man "behöver" lära sig. Absolut finns det personer som instinktivt kan kombinera kryddor, råvaror etc. men för de allra flesta är det erfarenhet: att testa sig fram utifrån recept osv. Klassiska kokböcker är mkt bra för att ge en bra grund till matlagning 🙂.

Håller verkligen med om allt ovanstående.

Jag törs säga att både jag och särbon är riktigt duktiga på att laga mat (tar folk om brukar det vara ett bra betyg :D) men det är ju för att vi lagat (och experimenterat) enormt mycket med mat. De mindre lyckade experimenten (och det är inte ett litet antal) skryter vi väl inte direkt med :angel::laugh:
 
Insåg också sent i livet att det finns folk som inte har en inre röst utan måste prata för att höra sina tankar. Svinjobbigt för en hjärntrött som lyssnar på allt utan filter men lite lättare att förstå och acceptera sedan jag fick den insikten

För mig är det ju så att jag tänker, men hör inga tankar högt liksom, tror jag. Eller så är det kanske som att prata med sig själv.
MEN, ibland är det viktigt att säga det rakt ut med munnen men det har en förklaring rent vetenskapligt. När du pratar högt istället för att tänka hamnar det på ett annat ställe och är lättare att koppla ihop.

Skillnaden är kanske att vissa inte behöver det på samma sätt som andra.

Jag kan till exempel läsa något i en bok, flera gånger, fattar typ inget alls men så läser jag det högt istället och då både förstår jag (oftast) och reder ut det som trasslat ihop sig.
Ett annat exempel är vad jag ska göra en dag som är späckad. Rabblar jag upp högt så blir det lättare hanterligt.

Men frekvensen hur mycket man måste prata högt tror jag också är individuellt.
 
Insåg också sent i livet att det finns folk som inte har en inre röst utan måste prata för att höra sina tankar. Svinjobbigt för en hjärntrött som lyssnar på allt utan filter men lite lättare att förstå och acceptera sedan jag fick den insikten
Jag tror inte att alla som inte har en inre röst behöver prata högt. Jag känner en som mest "tänker" i nån slags bild/ filmsekvenser på något vis, hen pratar bara när hen har något att säga.

Men jag fattade också det sent jag har liksom trott att alla hade en inre röst. Jag har dock något minne över att jag funderat över dövas röst...
 
Fyrvägsstopp har funnits se'n tidigt 80-tal i Sverige, både i Malmö och Sundsvall.
Nu är jag hur sen på den här som helst men flervägsstopp infördes på prov på flera ställen under tidigt 80-tal men det var först 1995 som det godkändes som regleringsform. Malmö var tidiga med att införa flera (deras första testkorsning ska ha kommit 1979) men jag har ett vagt minne av att det första nya som infördes efter godkännandet var i en korsning i Öckerö kommun. Det senare har jag dock ingen källa på.
 
För mig är det ju så att jag tänker, men hör inga tankar högt liksom, tror jag. Eller så är det kanske som att prata med sig själv.
MEN, ibland är det viktigt att säga det rakt ut med munnen men det har en förklaring rent vetenskapligt. När du pratar högt istället för att tänka hamnar det på ett annat ställe och är lättare att koppla ihop.

Skillnaden är kanske att vissa inte behöver det på samma sätt som andra.

Jag kan till exempel läsa något i en bok, flera gånger, fattar typ inget alls men så läser jag det högt istället och då både förstår jag (oftast) och reder ut det som trasslat ihop sig.
Ett annat exempel är vad jag ska göra en dag som är späckad. Rabblar jag upp högt så blir det lättare hanterligt.

Men frekvensen hur mycket man måste prata högt tror jag också är individuellt.
När min hjärna är trött och inte orkar med måste jag prata högt mycket mer än vad jag vanligtvis gör. Pratar rätt lite med mig själv, nästan inte alls, förutom då när hjärnan inte orkar med. Det är som om jag då måste sätta ljud på orden så att jag fattar liksom. Märkligt det där. Om jag väljer att låta bli så resulterar det ofta i att jag , om jag tex är på jobbet, får göra om samma sak gång på gång eftersom jag inte minns vad jag gör och inte kan ta mig igenom det jag gör eftersom jag inte fattar. Känner mig så trög då.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp