Saker som ni fattade sjukt sent

Voeux

Trådstartare
Jag har alltid likställt "ett par" med "några", alltså ungefär tre-fyra. Så när jag diskuterade detta med min brittiske vän och detta uppdagades så skrattade han och sa "It´s two. It literally says A COUPLE". Då trillade polletten ner :D Var även sent in i tonåren när jag fattade var urinröret sitter på kvinnor. Visste INTE att man inte får ägglossning när man äter p-piller mina första tio år med preventivmedlet. Trodde även Uddevalla låg uppåt i landet fram till för några år sedan :angel:

Vad har ni lärt er lite skämmigt sent i livet?
 
Jag har alltid likställt "ett par" med "några", alltså ungefär tre-fyra. Så när jag diskuterade detta med min brittiske vän och detta uppdagades så skrattade han och sa "It´s two. It literally says A COUPLE". Då trillade polletten ner :D

Äsch, jag tycker "ett par" används som "några". Vill jag ha två säger jag två, vill jag ha typ 3-4-5 kan jag säga "ta ett par stycken".
 
Apropå byxor nu när du skriver det ... när man säger ett par byxor - menar man då en eller två? 🤔
Man säger ju ofta ett par byxor om endast en byxa, men why?
 
Det där med ett par är vanligt. När jag jobbade i en bageributik för massa år sedan var det flera som kom in och ville ha ett par kanelbullar eller ett par frallor. Jag plockar ner två stycken och kunden blev sur i kassan att jag inte fattade att den menade tre-fyra-fem-sex stycken. Kunder hade dessutom helt olika uppfattningar om hur många ett par stycken var. Helt omöjligt för mig att göra rätt. Slutade med att jag alltid fick kontrollfråga.
 
Det där med ett par är vanligt. När jag jobbade i en bageributik för massa år sedan var det flera som kom in och ville ha ett par kanelbullar eller ett par frallor. Jag plockar ner två stycken och kunden blev sur i kassan att jag inte fattade att den menade tre-fyra-fem-sex stycken. Kunder hade dessutom helt olika uppfattningar om hur många ett par stycken var. Helt omöjligt för mig att göra rätt. Slutade med att jag alltid fick kontrollfråga.
Kan inte fatta att det är luddigt? :confused: :D

"De är nu ett par". Dvs de har förökat sig... näe. Ett par är två. Ett par stigbyglar, ett gift par, parvis etc.
 
Kan inte fatta att det är luddigt? :confused: :D

"De är nu ett par". Dvs de har förökat sig... näe. Ett par är två. Ett par stigbyglar, ett gift par, parvis etc.
Pga det var bullar.
Man vill ha fler än 2 men samtidigt inte säga att det, lättare att lura/ljuga för en själv, så man säger ett par och låtsas som att det var den andra personens beslut att ge dem mer än 2 stycken.
Jag är 90% säker på min teori.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp