Säkerhetsjacka

MCP

Trådstartare
Är det någon här som har en mountain horse bodyguard jacka (med "inbyggda" skydd). Vill i så fall veta vad ni tycker.

Är den bekväm?
Är den värt pengarna?
Hur är det med storlekar och passform? Stora eller små efter storlek?

Funderar lite på en sådan, men eftersom de inte är direkt gratis:crazy:, och den lokala hästbutiken inte har dem i lager (måste beställas) så vill man ju först höra sig för lite.

Sv: Säkerhetsjacka

Jag har ridit med en sån hela vintern och den är faktiskt riktigt bekväm. Den ser lite klumpig ut men när man sitter på hästen känner man inte den.

Det enda kruxet är väl att den är ganska knölig att ha på på marken. Jag kan tex inte tränsa med jackan på!

Dom är lite stora i storlekarna. Jag har använt en Medium men har Large i vanliga fall.

Tack för svaret.:)
Lite synd att den inte är lika smidig på marken, men får ju helt enkelt ha av sig den då. Hur, är det, är den alls fodrad, tyckte mig inte få fram någon information om det?
Är den också helt vattentät, eller är den bara "vattentålig":grin:?

Jag har haft en sån i många år. Det är dock som redan sagts en RIDjacka, den är väldigt bökig på backen, man blir osmidig i den. Väl på hästryggen märker man inte av den.

Den är ofodrad, men likt säkerhetsvästar, så plattorna i den värmer. Tar man ur plattorna blir det en skaljacka, men för stor för att ha nytta av tyvärr. De är stora i storlekarna, jag har en small men borde ha haft en XS om man ska vara petig. Har den dock bara när det är kallt (dvs vinter) och då kör jag ju en tjock tröja under.

Den är helt vattentät, andas. Och så GILLAR jag att det är reflekterande tyg vid axlarna etc. Ser ut som ett 'vitt prickmönster' bara i vanligt ljus, men reflekterar i mönster. KANONBRA om ridturen tar lite längre tid än man tänkt.

Massor med bra fickor, inkl mobilficka med hållare och hål för handsfree. Visselpipan är bra tänkt den med, de har tänkt igenom när de gjort den.

OBSERVERA att den inte ska varken jmf med eller ersätta säkerhetsväst. Dock så jag, som har en ryggskada och ALDRIG rider utan väst, har inga som helst problem använda den ens vid provridningar på okända tosshästar, så säker känns den.

Absolut värd pengarna, jag köpte den när den kom och fortfarande nöjd. Förutom att jag skulle köpt en storlek mindre om jag köpte en idag. Men jag använder den uteslutande vintertid, har bara väst vid träningar etc.

Det låter ju bra att du är nöjd. Förstår att den inte går att jämföra med en väst, och saken är den att jag har en väst också, men efter många års ridande utan att ha ägt en så är det tyvärr lite svårt för mig att komma ihåg att använda den och bli riktigt vän med den (fy på mig, jag vet:o ). Så då tänkte jag att kanske denna jacka skulle vara bra, för den borde ju iallafall vara lite säkrare än utan. Lättare att komma ihåg en jacka också, sällan man rider utan de, vintertid iallafall :laugh:

Bra att den är vattentät, börjar bli trött på alla s.k. vattentåliga jackor, duggregn är oftast det mesta de klarar av, och ibland inte ens det.
Gillar även just det där med "inbyggda" reflex. Är en reflexmaniac;) så det är sällan det hänt att vi varit utan när det är mörkt, men som du sa, det är bra om ridturen tar lite längre än tänkt, och på stallbacken om det kommer någon bil.

Har en födelsedag på inkommande så jag funderar lite på om man skulle be om lite sponsorpengar i present :D

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så... 2
Svar
23
· Visningar
1 088
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
1 027
Senast: Tuvstarr
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 901
Senast: Derivata
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur... 9 10 11
Svar
219
· Visningar
16 408
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka