Säkerhetsväst - rörligast, skönast?

Skugga

Trådstartare
Jag åkte i backen så det smällde om det idag, och sitter nu och funderar på om inte en säkerhetsväst vore nåt att ha.

Men (stort, stort men): jag vill ha en mjuk, rörlig sak, eftersom jag aldrig någonsin (20 år på hästryggen) använt väst.
Jag vill kunna andas, följa med hästen i språnget, vika mig en del i sidan, sitta upp utan pall.. Som utan, fast med. :p Jo, jag hör hur bortskämt och dant det låter... :o

Så - tipsa mig! VIlken väst har du, och hur upplever du att den funkar?

Sv: Säkerhetsväst - rörligast, skönast?

Jag har en race safe, och är nöjd med den. Dock hade jag (har den kvar i garderoben) deras tidigare modell som var klass II, den var ännu skönare. Den märkte man inte av när man red. Men efter att ha haft den i 10 år och insett att det kanske är bra med en klass III, så har den fått maka på sig för en ny väst. Är som sagt nöjd med den med, men inte riktigt lika bra som föregångaren.

Jag rider heller aldrig med säkerhetsväst :o Men när jag jobbade i en hästsportsbutik provade jag alla modeller vi hade, och den jag tyckte var klart skönast var Kefly's väst, outlyne! Det jag gillade bäst, förutom att den var mjuk och skön, var att man kan få den i ungefär hundraelva olika storlekar. Extra lång/kort/bred/smal osv.
Annars vet jag att många gillar Racesafe, men jag har lite svårt för sköldpaddsmodellen. Varför vet jag inte riktigt, det bara känns så. :p

Spontant ser ju Racesafe skönast ut - Kelfys påminde mig om de där västarna ridskolan hade för massa år sedan i blå/grönrutigt tyg och kardborreknäppning, stela som jag vet inte vad... :grin:

Off topic. Förlåt.
Ska inte dissa den med en gång. :p

Måste man rida in en säkerhetsväst som med stövlar, eller ska de vara bra med en gång?

En till här som aldrig ridit med säkerhetsväst förrän jag på gamledar fått för mig att rida terräng samt rider min unghäst på 4 år nu och då insett att en säkerhetsväst är en VÄLDIGT billig livförsäkring.

Jag hade ungefär samma krav som du och jag provade, provade och provade. Jag hamnade med en Airowear Outlyne, dvs samma som Flixon. Jag är fantastiskt nöjd och tänker inte alls på den när jag väl sitter i sadeln. Den kan kännas lite klumpig avsuttet men väl i sadeln känns den inte.
Fick aldrig typ Racesafe att sitta ok på mig.

Efter att ha åkt i backen så jag hade fått åkt till akuten utan väst, så sitter den numera alltid på.

Jag har två riktigt bra västar: en "klassisk" och en "airbag". Den klassiska heter Airowear och är väldigt mjuk för att vara en fast säkerhetsväst. mjuknar snabbt när den värms upp av kroppsvärmen. Sedan har jag en airbag, som blåser upp sig om jag ramlar av. Den känner jag knappt att jag har på mig, den är väldigt mjuk, tunn och lätt. Helt super! Den heter Point two.

Oh, gode gud, Outlynen och de "gamla" västarna är som natt och dag. De går inte att jämföra någonstans någon gång.

Outlynen går nästan att rulla ihop, så mjuk och följsam är den. Och det är den från början, inget inridande där inte.

Jag har också en airowear outlyne och jag är supernöjd med den! Mjuk och följsam, går inte alls att jämföra med de gamla hårda västarna :D

Kan inte minnas att jag behövde rida in den, åtminstone inte som man gör med stövlar. Men den är stelare när den är kall, och mjukas upp av kroppsvärmen.

Airowear är föregångaren till Outlyne, samma märke :)

TS: Jag tyckte Outlynen (och Airowear) var mjuka redan vid leverans! Precis som Kirre säger.

Det är väl airowear som är märket och outlyne som är modellen? Och föregångaren till outlyne är kefly?

Kefly är inget märke alls, de är åf till butiker.
Airowear är som sagt märket o outlyne modellen.

Jag har en från Charles Owen Jel body protector. Den är precis som namnet syftar på gjort i gelé och värms upp av kroppsvärmen och sitter sedan som ett extra skin verkligen!
Rekommenderas varmt!! :)

Annars kan kanske en Back on track Point two vara aktuell? Alltså en airbag. De är som en tygväst och en sprint som dras ut när man åker ur sadeln och blir då som en airbag :)

Annars kan kanske en Back on track Point two vara aktuell? Alltså en airbag. De är som en tygväst och en sprint som dras ut när man åker ur sadeln och blir då som en airbag :)

Dock krävs vanlig godkänd väst under eller deras nya modell med 2 i 1 om man ska tävla/träna terräng. Hemma gör man dock som man vill såklart :)

Annars så är det högst individuellt vilken väst som passar ens kropp bäst. Och den som passar bäst är såklart oftast skönast :D Jag trivs jättebra i min racesafe men är inte nöjd med deras axelskydd.

Jag köpte en Airowear Outlyne häromdagen. Läste om någon annan som hade plockat ur själva skyddsmaterialet och tagit loss så det blev hälften så tjockt, det är ju som två delar som är ihopsydda, väldigt enkelt att dra loss. Så jag testade, men bara på framsidan av västen, tycker det är där det är jobbigast att det är tjockt.

Har inte hunnit rida med västen än, men tänkte nog ta en ridtur idag. Den känns dock väldigt smidig och skön när jag testat den här hemma, visst det skyddar inte lika bra, men bättre en tunnare väst än ingen alls väl?

Ok då är jag med!

Har bara koll på vad min egen heter så rörde jag ihop resten :D

Sorry! :o Som ni ser är jag helt okunnig... :p

Vilka bra tips ni gett mig! Nu vill jag bara åka iväg och prova en hel massa västar!

Skiljer säkerheten nåt mellan de "hela" (nuförtiden mjuka... ;) ) västarna och de som har massa småbitar?

Sen är ju jag lite orolig. Tänker mig att väst = minskad rörlighet = större risk att åka i backen. Ni som fått på väst i "äldre" dar - är det så?

Den enda jag kan rida i är pheonix tipperary eventer. Inte godkännd och finns inte i Sverige längre. Men när jag nött ut min förra och provat en mängd andra gav jag upp och beställde en likadan.

Racesafe!

Dum som jag är använder jag den bara när jag tävlar och vissa träningar. Känner egentligen inte av den men av ren lathet ligger den kvar i stallet.. :grin:

Jag skaffade ÄNTLIGEN väst förra året. Det blev en Outlyne, och jag är nöjd, MEN... jag får ont i axlarna när jag har den på en längre stund, även på sommaren när det är varmt.

På vintern blir den STEL!!! och då måste man värma upp den ordentligt innan den blir mjuk.

Det är absolut inga problem att andas med den och man kan röra sig i den. Jag tror att problemet för min del är att jag är ganska smal "på bredden", så det blir lite knöligt i ryggen. Den följer ju kroppens kurva längs ryggen uppifrån och ner, men inte tvärs över skyldrorna, och det är därför jag får ont i axlarna.

Har inte testat de modellerna med "brickor", typ racesafe eftersom jag inbillade mig att de inte gav lika bra tryckfördelande skydd om man ramlar på något spetsigt typ en sten eller får en spark eller liknande. Så därför övervägde jag inte ens den modellen när jag skulle köpa väst, men det är möjligt att den skulle ha passat mig bättre.

Jag använder fortfarande västen emellanåt, även om jag blir stel i axlarna. Men jag använder den inte varje gång utan bara när jag gör något särskilt, vilekt i och för sig är väldigt dumt eftersom man kan ha otur när som helst.

Jag upplever dock inte alls att jag blir mer ostadig på hästryggen, utan jag kan röra mig ungefär som vanligt, förutom just skulder/nack-partiet då. Men det är ju inte att jag är låst och inte kan röra mig, utan bara att det blir lite motstånd som gör mig stel.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Ja, som rubriken berättar har jag äntligen köpt mig en ny hoppsadel och på kuppen blivit väldigt mycket klokare. ;) Ffa har jag lärt mig... 2
Svar
23
· Visningar
3 470
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hjälp
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur