Såld sadel, köparen klagar?

Bukefalos 30 år!

Fibusen

Trådstartare
Sålde en sadel nyligen, skickade till Danmark, och fick idag svar att den kommit fram men att dom vill ha tillbaka 500 danska kronor då den är lagad med en mörkare tråd på ett ställe. Sadeln är hel och det är inget som är dolt i annonsbilden. Man ser en cm där vid knästödet. Hade det varit i Sverige så hade jag skurit i det och fört tillbaka, men nu blir det ju drygt när det ska till Danmark. Hur skulle ni ha gjort?

Hon menar på att jag dolt detta och skulle ha upplyst henne, men jag tänkte inte ens på att säga något om det eftersom det dels syns på bild, samt att det är helt. Dom prutade dessutom 1000kr

Bifogade filer

• IMG_4807.webp
    IMG_4807.webp
    32,3 KB · Visningar: 2 796
Sålde en sadel nyligen, skickade till Danmark, och fick idag svar att den kommit fram men att dom vill ha tillbaka 500 danska kronor då den är lagad med en mörkare tråd på ett ställe. Sadeln är hel och det är inget som är dolt i annonsbilden. Man ser en cm där vid knästödet. Hade det varit i Sverige så hade jag skurit i det och fört tillbaka, men nu blir det ju drygt när det ska till Danmark. Hur skulle ni ha gjort?

Hon menar på att jag dolt detta och skulle ha upplyst henne, men jag tänkte inte ens på att säga något om det eftersom det dels syns på bild, samt att det är helt. Dom prutade dessutom 1000kr
Aldrig i livet att jag skulle betala tillbaka!
Det är ju verkligen ingenting som syns och det påverkar absolut inte sadelns funktion på något sätt. Har de dessutom redan prutat 1000kr så får de glatt nöja sig med det.

IMG_4808.webp

Inzoomat. Jag tycker inte heller det är något? Som jag sa till henne så självklart om det hade varit något trasigt som jag missat. Men det är inget som jag försökt dölja, utan jag nämnde det inte, och det är enligt henne fel. Men anledningen till att jag inte nämnde det är för att det är helt, och inget jag ens tänker på? Jag skrev i annonsen att det var lite torrsprickor i sätet, men hon tyckte jag skulle sagt detta också, fast det syns om man nu skulle vara så jättenoga?

IMG_4809.webp

Hennes bild på det. Sadeln låg ute för 6300kr, det slutade med 6000kr inkl frakt som gick på 790kr till Danmark, så en tusenlapp i prutning. Så 5200kr betalde dom för sadeln. Började dessutom med att skriva att sadeln inte är hel, varpå jag svarade att det är den väll, jag kollade noga och är inget trasigt, sen skrev hon att den var hel, men har fel som jag borde upplyst om. Jag frågade då vad det var för fel och fick bilden. Svarade att det är ju helt, inget är trasigt, inget som påverkar funktionen, så då är det inget fel? Men jag är oärlig och det är jättefult av mig. 😳

Som sagt, hade jag tänkt på det själv så hade jag sagt något, men det är inget som syns när man sitter i, inget trasigt, inget som påverkar sadeln, så jag har aldrig ens själv reagerat på det ju? Då är torrsprickorna i sätet ett större problem kan jag tycka.

@Fibusen - jag säger som någon ovan, de har undersökningsplikt och allt syns på bilderna. Tough shit liksom.
Dessutom är det inte en sadel för 50', man får vad man betalar för.

Det sa jag också, fick till svar att det är svårt att undersöka när hon inte får någon information vad hon ska leta efter på bilderna. 🙄 Vilket jag då tycker tyder på att det knappt är synligt.

Vadsjutton 🙈🙈
Jag köpte en begagnad prestige hoppsadel för typ 15.000kr för 10 år sen. En kompis jobbade som tågkonduktör och hämtade sadeln på en tågstation då hon var i tjänst men tåget stod still. Kollade väl så den satt ihop typ.
När jag får hem den är det klösmärken i sätet efter kattklor😅😅 det var inget som säljaren upplyste om och min kompis hade ju ”godkänt” sadeln så det var ju bara att gilla läget 🤷🏼‍♀️
En såndär lagning hade jag inte ens märkt 🤣

Vadsjutton 🙈🙈
Jag köpte en begagnad prestige hoppsadel för typ 15.000kr för 10 år sen. En kompis jobbade som tågkonduktör och hämtade sadeln på en tågstation då hon var i tjänst men tåget stod still. Kollade väl så den satt ihop typ.
När jag får hem den är det klösmärken i sätet efter kattklor😅😅 det var inget som säljaren upplyste om och min kompis hade ju ”godkänt” sadeln så det var ju bara att gilla läget 🤷🏼‍♀️
En såndär lagning hade jag inte ens märkt 🤣

Nej, och det är ju det som är grejen, att jag själv inte ens reagerat och tänkt på den, och därför missat att upplysa. Hade det varit trasigt så hade det varit en annan femma, men det hade jag ju märkt, och sagt såklart. Men det är ju helt och inget som stör funktionen. Några stygn med någon brunaktig tråd istället för vit som hon vill ha tillbaka i runda slängar strax över 700kr för, på en sadel som hon betalade 5000kr för, efter hon prutat 1000kr.

Hon däremot tror jag dolt med flit, och jag är oärligt och en jätteful köpare som bara luras.

Nej, och det är ju det som är grejen, att jag själv inte ens reagerat och tänkt på den, och därför missat att upplysa. Hade det varit trasigt så hade det varit en annan femma, men det hade jag ju märkt, och sagt såklart. Men det är ju helt och inget som stör funktionen. Några stygn med någon brunaktig tråd istället för vit som hon vill ha tillbaka i runda slängar strax över 700kr för, på en sadel som hon betalade 5000kr för, efter hon prutat 1000kr.

Hon däremot tror jag dolt med flit, och jag är oärligt och en jätteful köpare som bara luras.
Erbjud henne att skicka tillbaka den, på hennes bekostnad och se vad hon säger.

Undrar om det är samma danska köpare som köpte en Butet av mig... Skickade den till henne i april. I september ville hon reklamera den för att bommen var trasig och få alla pengar tillbaka-och behålla sadeln🙄. Eftersom jag är företagare bad jag henne skicka hit den så jag fick kontrollera bommen och isf åtgärda problemet. Då försvann hon och sadeln var tydligen inte så trasig...

En del människor försöker sig bara på fulingar. I ditt fall hade jag som privatperson bara sagt 'nej' och sen inte tagit mer diskussion.

Jag hade aldrig sålt någon till DK om jag inte kände dem/de var ett etablerat företag med gott rykte.
Sambo jobbar mkt där sedan 30 år tillbaks. Samma med ett gäng kompisar. Nyare kunder får betala kontant. De är horribla på att inte betala, försöka slingra sig etc där. Om de inte får betalt i handen blir det inget jobb.
Vi är inom vårt företag rätt tuffa med vilka vi skickar saker till i DK. Privatpersoner får betala före vi skickar om det inte är såna vi känner.
Med det sagt hade jag inte betalat tillbaks något alls.
Man ser ju inte ens tråden. Och om det på allvar stör en är det ju lätt att färga en sådan pyttesnutt.

Visa bifogad fil 180371

Hennes bild på det. Sadeln låg ute för 6300kr, det slutade med 6000kr inkl frakt som gick på 790kr till Danmark, så en tusenlapp i prutning. Så 5200kr betalde dom för sadeln. Började dessutom med att skriva att sadeln inte är hel, varpå jag svarade att det är den väll, jag kollade noga och är inget trasigt, sen skrev hon att den var hel, men har fel som jag borde upplyst om. Jag frågade då vad det var för fel och fick bilden. Svarade att det är ju helt, inget är trasigt, inget som påverkar funktionen, så då är det inget fel? Men jag är oärlig och det är jättefult av mig. 😳

Som sagt, hade jag tänkt på det själv så hade jag sagt något, men det är inget som syns när man sitter i, inget trasigt, inget som påverkar sadeln, så jag har aldrig ens själv reagerat på det ju? Då är torrsprickorna i sätet ett större problem kan jag tycka.
Bara fånigt. Det där är ju enkelt fixat med lite färgad kräm.
Vilken skomakare/sadelmakare som helst fixar på 5 minuter.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka