Sälja hus - vad gäller? Lurad?

Bukefalos 30 år!

Behöver hjälp med en till sak. Jag kommer behöva betala hela hyran med det jag fått från försäljningen. Men det är en risk att lämna mig med så mycket pengar för när jag får episoder i min sjukdom försvinner allt om budget, spara, logik och det är totalt laddat för katastrof. Pappa och jag pratade om att ha ett års hyra på ett konto och dom andra låsta i någon fond i ett år och göra så varje år.

Problemet blir ju om något händer. Jag har redan ett buffert och veterinär konto som behöver fyllas på Men tanken är ju att dra resten av dom pengarna till enbart hyra. Hyran kan ju ändras och därmed behövas mer pengar och då är pengarna låsts. Men det kan väl inte dyka upp så mycket saker i hyresrätt förutom den vanliga ökningen varje år?

Jag tänker 200 000 i buffert. Då måste jag klara veterinär och om typ soffan går sönder eller det är något med bilen

Har ni förslag på hur jag kan lösa det helst mina pengar är trygga och det dras en speciell summa varje nåmånad?

Och bil, jag ser några få användningsområde. Storhandla, ta mig til brukshundsklubben,mycket lättare att ta mig till familj och på sidan stan och min vårdenhet flyttar galet lång bort. Kanske sälja bilen,slippa parkering och försäkringenjz?

Behöver hjälp med en till sak. Jag kommer behöva betala hela hyran med det jag fått från försäljningen. Men det är en risk att lämna mig med så mycket pengar för när jag får episoder i min sjukdom försvinner allt om budget, spara, logik och det är totalt laddat för katastrof. Pappa och jag pratade om att ha ett års hyra på ett konto och dom andra låsta i någon fond i ett år och göra så varje år.

Problemet blir ju om något händer. Jag har redan ett buffert och veterinär konto som behöver fyllas på Men tanken är ju att dra resten av dom pengarna till enbart hyra. Hyran kan ju ändras och därmed behövas mer pengar och då är pengarna låsts. Men det kan väl inte dyka upp så mycket saker i hyresrätt förutom den vanliga ökningen varje år?

Jag tänker 200 000 i buffert. Då måste jag klara veterinär och om typ soffan går sönder eller det är något med bilen

Har ni förslag på hur jag kan lösa det helst mina pengar är trygga och det dras en speciell summa varje nåmånad?
Funkar det att ha pengarna hos en annan bank? Så det tar lite längre tid att föra över dem?

Sen går det att låsa pengarna på sparkonton med olika bindningstid, jag har valt att binda mina pengar på tre månader och att ha tre konton som rullar så en tredjedel av pengarna låses upp varje månad.

Ansök om god man?

Jag har pratat med mina föräldrar om det. För och nackdelar med anhöriga.
Jag tror det kanske inte behöver finnas mer är 3-5 månader i sträck och sen förlängs varje dag.

Jag får boendestöd nu i kommande året och jag har bett om att jag måste ta upp varje gång jag vill köpa något med någon i teamet

Vad gäller för arvode? Hade en mäklare här idag som vill ha 78 000 + 6% på hela försäljningen och 26 000 för försäkring. Är det rimligt? Det låter galet mycket. Och besiktningsman så klart men det behövs oavsett firma.

Marken är arrende. Huset värt 3 miljoner men pga arrende satte mäklaren 1,95 miljoner. Som köpesumma. Jag köpte för 1220000 så jag kommer gå mycket back och det är hemskt.

Jag ska träffa en till mäklare imorgon och två nästa vecka för att jämföra men vad ska jag fråga om?

Vad är rimligt arvode?

Det lät dyrt. Vi fick välja på fast arvode i samma prisklass ungefär ELLER en viss procent av försäljnings summan. Du kan inte ha missförstått?
Vårt hus var värderat till över tre miljoner MEN marknaden har i princip varit stillastående.. Vi har ofta varit de enda på visningar och det har knappt kommit nån på våra. Tror det kan börja röra på sig i vår, de ska ju sänka kontantinsatsen vilket kan hjälpa när det gäller billigare hus tänker jag.

Det lät dyrt. Vi fick välja på fast arvode i samma prisklass ungefär ELLER en viss procent av försäljnings summan. Du kan inte ha missförstått?
Vårt hus var värderat till över tre miljoner MEN marknaden har i princip varit stillastående.. Vi har ofta varit de enda på visningar och det har knappt kommit nån på våra. Tror det kan börja röra på sig i vår, de ska ju sänka kontantinsatsen vilket kan hjälpa när det gäller billigare hus tänker jag.
Jo jag hade missförstått lite så tog kontakt idag det är784000 eller 6% så inte men båda baseras på 1,3 miljoner och det är exakt samma siffror

Jag vet, jag hade svårt att sälja lägenheten för två år sedan fast allt var nyrenoverat och perfekt men folk hade inte råd då. Håller med om kontantinsatsen överlag men för mig gör det inte så mycket till eller ifrån eftersom man inte kan ta lån här

Det där liknar mitt problem. Jag fick ut pengar på en försäkring, inga sjukdomsskov i bilden men jag kan inte för mitt liv hålla i pengar utan spenderar direkt.
Jag har hjälp av min pappa. Vi fixade fonder så de kan växa lite, och varje månad tas pengar ut för typ hyran. Rent praktiskt har han min bankdosa bara så allt finns ändå i mitt namn. Det gäller ju dock att ha en anhörig man kan lita på då det är skitenkelt att stjäla vartenda öre.

En nackdel är buffert vid akut veterinärvård då det tar några dagar att få ut pengarna när fonder ska säljas. Jag har tillgång till att kunna låna av folk och det djursjukhus som har öppet för akuta fall kan ta faktura vid handpenning om 3000 kr när man direktreglerar, det löser biffen för mig. Men några tusenlappar kan kanske vara bra att inte sätta i fonder så de är mer lättillgängliga, om man inte kan ha ett undangömt kreditkort eller så för sånt här.

Det där liknar mitt problem. Jag fick ut pengar på en försäkring, inga sjukdomsskov i bilden men jag kan inte för mitt liv hålla i pengar utan spenderar direkt.
Jag har hjälp av min pappa. Vi fixade fonder så de kan växa lite, och varje månad tas pengar ut för typ hyran. Rent praktiskt har han min bankdosa bara så allt finns ändå i mitt namn. Det gäller ju dock att ha en anhörig man kan lita på då det är skitenkelt att stjäla vartenda öre.

En nackdel är buffert vid akut veterinärvård då det tar några dagar att få ut pengarna när fonder ska säljas. Jag har tillgång till att kunna låna av folk och det djursjukhus som har öppet för akuta fall kan ta faktura vid handpenning om 3000 kr när man direktreglerar, det löser biffen för mig. Men några tusenlappar kan kanske vara bra att inte sätta i fonder så de är mer lättillgängliga, om man inte kan ha ett undangömt kreditkort eller så för sånt här.
Jo min buffert med veterinärkostnader ligger redan på ett eget öppet konto jag har så att det går att nå direkt.

Jag har nog motsatt ”problem”. Valde att önska mig presentkort i julklapp i mataffären jag oftast handlar istället för pengar och fick så det räcker för 2 månader med all mat jag behöver. Dom köper hem sådant jag ber om på väg ut till mig utan att vilja ha betalt. Skulle inte vara förvånande om dom lägger till några ören.

Men pappa är så ledsen för att han inte har råd att hjälpa mig behålla huset. Jag skulle aldrig tänka eller kräva minsta öre för det. Dom hjälper mig med mat och det är ju otroligt värdefullt. Mat är dyrt!

Rent praktiskt, om jag tar hand om mitt eget buffertkonto ifall min iPad går sönder, behöver en ny soffa, laga bilen osv osv men mina föräldrar tar hand om veterinärkontot och hyran. Jag måste ju ha pengarna på mina konton när jag söker bostadstillägg så dom ser att allt sköts okej. Kan mina föräldrar sköta delar av mina konton via sina inloggningar? Vi har samma bank

Rent praktiskt, om jag tar hand om mitt eget buffertkonto ifall min iPad går sönder, behöver en ny soffa, laga bilen osv osv men mina föräldrar tar hand om veterinärkontot och hyran. Jag måste ju ha pengarna på mina konton när jag söker bostadstillägg så dom ser att allt sköts okej. Kan mina föräldrar sköta delar av mina konton via sina inloggningar? Vi har samma bank
Kolla med banken om du kan ge en fullmakt till dina föräldrar att sköta ett eller flera konton.

En sak att tänka på när man säljer hus är tidpunkten man lägger ut till försäljning, bäst är på våren ljuset kommit tillbaka, vårlökar blommar och man har våren och hela sommaren framför sig, då är det som allra mest sug. Nu och på hösten är det inte riktigt samma, kallt och jäkligt inte många som längtar ut på mörka och kalla landet nu inte och naturen är ganska grå och trist om det inte är snö.

Väntar man för länge med att lägga ut så det går in på sommaren är många upptagna och planerna för sommaren redan uppgjorda.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka