Sålt släp utan ägarbyte

Ja, det kanske skulle vara att överväga att ställa av släpet och meddela att köparen nu kör olagligt... :grin:
Men om köparen har registreringsbeviset så kan han väl enkelt ställa på det igen. Kan ha missat något men måste de inte beställa nytt regbevis så för att blocka den vägen?
 
Nu har vi SMSat köparen om att släpet ställs av imorgon fm.

Ytterligare update: Ingen svar från köparen angående att vi nu ställt av släpet. Senast vi hörde något var i onsdags när köparen skulle fixa ägarbytet "någon gång". Pappa har tagit ut ett nytt reg.bevis så att köparen inte kan ställa på släpet.
Pappa hoppades (lite elakt) att köparen fastnar i någon trafikkontroll inom den närmaste tiden och får "lite obekväma" frågor så att denne kanske vaknar till slut...
 
Ytterligare update: Ingen svar från köparen angående att vi nu ställt av släpet. Senast vi hörde något var i onsdags när köparen skulle fixa ägarbytet "någon gång". Pappa har tagit ut ett nytt reg.bevis så att köparen inte kan ställa på släpet.
Pappa hoppades (lite elakt) att köparen fastnar i någon trafikkontroll inom den närmaste tiden och får "lite obekväma" frågor så att denne kanske vaknar till slut...
Dom kan väl inte ställa på släpet om inte ni betalar för det? Det är ju inte påställt så att säga fören det betalas för det antar jag. Man bör inte kunna ställa på något man inte äger.
 
Dom kan väl inte ställa på släpet om inte ni betalar för det? Det är ju inte påställt så att säga fören det betalas för det antar jag. Man bör inte kunna ställa på något man inte äger.

Alltså köparen har ju betalat släpet (kontant), men däremot är ju inte skatten betald, nej (den ska betalas senast 30/11).
 
Alltså köparen har ju betalat släpet (kontant), men däremot är ju inte skatten betald, nej (den ska betalas senast 30/11).
Men om dom inte fixat ägarbytet så är ju släpet ert oavsett om dom betalat eller inte. Sålänge ni ägare det på pappret så är det ert släp och ingen kan ju ställa av eller på någon annans fordon.
 
Men om dom inte fixat ägarbytet så är ju släpet ert oavsett om dom betalat eller inte. Sålänge ni ägare det på pappret så är det ert släp och ingen kan ju ställa av eller på någon annans fordon.


I teorin är det möjligt att köparen skulle kunna göra det, men knappast praktiskt. Pappa tog iaf ut ett nytt reg.bevis hursom eftersom att det förra (uppenbarligen) fått fötter....
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Pappa sa samma sak som dig, jag vet dock inte exakt var brytgränsen för "äldre" släp går. Detta var från -00/01.
Min 2003 gick att ställa av med enbart uppgifter i del 2 av regbeviset iaf. Men det beror lite på när senaste regbeviset är uttaget med.

Jag blev nyfiken och kollade mitt nya, 2017 års modell. Det finns ett kontrollnummer där. Enligt transportstyrelsen räcker regnummer och BankID ELLER regnummer plus kontrollnummer.

Så även nya släp kan ställas av med regbeviset.
 
Min 2003 gick att ställa av med enbart uppgifter i del 2 av regbeviset iaf. Men det beror lite på när senaste regbeviset är uttaget med.

Jag blev nyfiken och kollade mitt nya, 2017 års modell. Det finns ett kontrollnummer där. Enligt transportstyrelsen räcker regnummer och BankID ELLER regnummer plus kontrollnummer.

Så även nya släp kan ställas av med regbeviset.
Ja det stämmer, har man det senast utfärdade del 1 av regbeviset kan man ställa av det med kontrollnumret och regnr.
 
Del ett är den blå delen. https://www.transportstyrelsen.se/registreringsbevis. Se nedan inkopierad text. Med koden från den delen kan man ställa av fordonet, den koden är endast fem siffror lång. Medans koden från del två är lägre.

"Del 1 av registreringsbeviset – tekniska uppgifter och annat
Del 1 skickas till den som äger eller brukar fordonet. Det är gratis och skickas direkt till den adress vi har i vägtrafikregistret. I de fall fordonet har en notering om leasing, skickas Del 1 av registreringsbeviset till brukaren av fordonet (det vill säga leasingtagaren).

Del 1 av registreringsbeviset innehåller följande:

  • en behörighetskod som är nödvändig om du vill göra en anmälan via via vår servicetelefon (koden kan också användas för att logga in i vissa e-tjänster på vår webbplats)"




Del två är den gula delen, på den finns en kod som man använder för ägarbyte och avregistrering (i vardagligt tal skrotning, alltså ej att förväxla med avställning).


Jobbar alltså med detta :)
 
Del ett är den blå delen. https://www.transportstyrelsen.se/registreringsbevis. Se nedan inkopierad text. Med koden från den delen kan man ställa av fordonet, den koden är endast fem siffror lång. Medans koden från del två är lägre.

"Del 1 av registreringsbeviset – tekniska uppgifter och annat
Del 1 skickas till den som äger eller brukar fordonet. Det är gratis och skickas direkt till den adress vi har i vägtrafikregistret. I de fall fordonet har en notering om leasing, skickas Del 1 av registreringsbeviset till brukaren av fordonet (det vill säga leasingtagaren).

Del 1 av registreringsbeviset innehåller följande:

  • en behörighetskod som är nödvändig om du vill göra en anmälan via via vår servicetelefon (koden kan också användas för att logga in i vissa e-tjänster på vår webbplats)"




Del två är den gula delen, på den finns en kod som man använder för ägarbyte och avregistrering (i vardagligt tal skrotning, alltså ej att förväxla med avställning).


Jobbar alltså med detta :)

Ah. Jag såg bara kontrollkod på del 2, och är ju det som ska ses som en värdehandling. Men då kan man alltså ställa av annans fordon bara man har del 1 av regbeviset?
 
Fast eftersom ni ägde släpet i november månad är det ni som är skattskyldig även om ni sålt det innan 30 nov. Så ställ inte på det utan låt den nya ägaren göra det efter ägarbytet.
Så hade jag också gjort. Hade allt fungerat med överlåtelsen hade jag svalt skatten eftersom jag varit skyldig att göra det men med strulet hade jag ställt av och låtit det bli köparens problem.
 
Ah. Jag såg bara kontrollkod på del 2, och är ju det som ska ses som en värdehandling. Men då kan man alltså ställa av annans fordon bara man har del 1 av regbeviset?
Ja de brukar säga att del 2 är en värdehandling, men även del 1 tycker jag ska ses som det. Ja precis, har man del 1 (senast utfärdade) så kan man ställa av en annan persons bil. Så se absolut till att även förvara del 1 någon annanstans än i fordonet :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 624
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 840
F
Juridik & Ekonomi Jag har mycket liten erfarenhet av att ta lån men nu har sambon och jag stött på så pass mycket patrull i senaste låntagarsvängen att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 064
Senast: Tualma
·
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
32 941
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp