Sålt släp utan ägarbyte

Behöver inte vara märkligt att köparen tar med sig och postar ägarbyte, så har jag gjort vid privatköp av både bilar och hästtransport (men är tveksam till om jag som säljare hade skickat köpare att posta) .
Ser dock till att både jag och säljare har varsitt köpesavtal, samt att båda har tagit bild på registreringsbeviset med tex smartphone. Skitsmidigt och har fungerat utan problem, men såklart är appen att föredra om båda har den.

I TS ställe så hade inte jag orkat sitta och vänta på att köparen eventuellt "någon gång" får tummen ur och postar, jag hade hotat med avställning alt ringt transportstyrelsen och hört vad jag kunnat göra åt saken. Nu. Innan påminnelser om släpvagnsskatt börjat trilla in.
 
Sorry, total tankevurpa inser jag nu. :o
Givetvis kan vi ju få p-böter på det, men tänkte helt fel gällande avställning. Vi får göra det på måndag om vi inte fått tag på göken till köpare tills dess.


Varför envisas du med att kalla köparen för göken och div spekulationer om denne ? Ditt (och pappas) problem löses ju som sagt att ni ställer av släpet 👍
 
Att ringa transportstyrelsen, vad skulle det ge?

”Vi har sålt vårt släp, kontant, vi skrev inget kvitto och nya ägaren har inte anmält ägarändring”. Vad ska transportstyrelsen göra åt det?

Jag skulle gissa att de kan ge en fingervisning om vad man som säljare kan vidta för åtgärder, eller vart man kan vända sig (eller helt enkelt upplysa om att det är sura äpplet som gäller) .

Trots uppmaningar om att inte lämna ifrån sig registreringsbeviset så sker det ju, uppenbarligen, så det är troligtvis inte första gången de får samtal om det.
 
För att vi själva kan råka illa ut då i.o.m att vi fortfarande står som ägare och inte har några bevis på att det är sålt (i.o.m kontant betalning). Så då åker vi på smällen om det fastnar i en poliskontroll.

Men skämtar du eller? Det är den som väljer att köra ett avställt fordon som åker dit på det, inte ägaren. Sen spelar det ju ingen roll att köparen betalade kontant, man kan ju skriva köpeavtal ändå men det gjorde ni väl heller inte antar jag.

Edit; såg att jag var tvåa på bollen.
 
Kanske får göra det. Det märkliga är dock att köparen bor liksom 45 min bort och verkade ha en del tid (kom och köpte det mitt på dagen en vardag ex.), men att masa sig hem till oss och skriva papper, det verkar svårare. :banghead:

Får på något sätt en dålig känsla, då köparen inte skulle ha det som hästsläp, betedde sig lite "märkligt" när hen kom och köpte det, insisterade på att betala kontant och nu vägrar ägarbyta. Men jag ska väl inte dra förhastade slutsatser.
Risken är att släpet använd till dv räder och då står på er. Meddela köparen att ni ställer av släpet, ställ av det och hjälper det inte så gör en anmälan till polisen. Rentav att ni skulle lyssna med dem lite, de kan ju vara intresserade.
 
Jag skulle gissa att de kan ge en fingervisning om vad man som säljare kan vidta för åtgärder, eller vart man kan vända sig (eller helt enkelt upplysa om att det är sura äpplet som gäller) .

Trots uppmaningar om att inte lämna ifrån sig registreringsbeviset så sker det ju, uppenbarligen, så det är troligtvis inte första gången de får samtal om det.

Man kan inte göra särskilt mycket mer än ställa av det och försöka förmå köparen medverka till ägarändring dessvärre. Problemet är välkänt och ger enormt mycket större konsekvenser vad gäller bilar. Men lösningen är densamma. Och det är mellan ingenting och extremt lite transportstyrelsen kan göra. Det är bland annat därför det tagits fram tjänster där bytet direkt ska gå igenom osv.

(Man kan göra allt rätt och själv skicka in pappret men sen går inte ägarbytet igenom pga fel personnummer t ex. Då står man också där)
 
Risken är att släpet använd till dv räder och då står på er. Meddela köparen att ni ställer av släpet, ställ av det och hjälper det inte så gör en anmälan till polisen. Rentav att ni skulle lyssna med dem lite, de kan ju vara intresserade.

Min tanke också. Eller inte just kanske räder, men iaf skumma grejer. Jo, vi får väl ställa av det i nästa vecka om det inte löst sig då.
 
Vad ska anmälas till polisen? Vilket är brottet?
Är det en som inte har för avsikt att alls skriva på för ägarbyte och använda släpet till tveksam verksamhet så kan de vara intresserade. Behöver liksom inte vara anmälan om brott var gång man har att göra med dem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 569
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 650
Juridik & Ekonomi Jag har mycket liten erfarenhet av att ta lån men nu har sambon och jag stött på så pass mycket patrull i senaste låntagarsvängen att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 051
Senast: Tualma
·
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
32 886
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp