Sålt släp utan ägarbyte

Ja? Vid en eventuell felparkering som medför böter och du inte kan visa bevis på att en annan person äger släpet, är det så lätt att få boten avskriven då?

Jag svarade på ditt inlägg Ang att man kan få böter om man inte upplyst föraren om att fordonet är avställt och du börjar skriva om parkeringsböter och sålt släp?
 
Skatten är 450 kr. Släpet kostade köparen x13 så mycket som skatten avrundat till närmaste 1000-tal.
Legitimation fick vi se vid avhämtningen, köparen var också mycket noga med att inspektera pappas legg i typ 2 min innan hen var nöjd. o.O Däremot har vi inte ställt av släpet och kommer inte göra det heller. Däremot beställde pappa hem ett nytt reg.bevis idag, och ska, om ägarbytet inte gått igenom i början av nästa vecka, _kräva_ att köparen kommer hit och skriver på samt betalar honom för skatten kontant (om han nu inte heller tänker göra det av fri vilja sedan...).
Ja, skicka in ägarbytet själva ska vi definitivt göra i fortsättningen.


Ni kan med hjälp av en bild på nya ägarens körkort göra bytet i appen mina fordon. Ni behöver körkortsnummer o personnummer. Ni tog ingen bild på leg? Be om en annars om den inte har tid att komma.
Ni behöver ett BankID förstås.
(Har inte läst svar efter denna så ber om ursäkt om det blir dubbelt. )
 
Ni kan med hjälp av en bild på nya ägarens körkort göra bytet i appen mina fordon. Ni behöver körkortsnummer o personnummer. Ni tog ingen bild på leg? Be om en annars om den inte har tid att komma.
Ni behöver ett BankID förstås.
(Har inte läst svar efter denna så ber om ursäkt om det blir dubbelt. )

Vi har ingen bild på köparens id tyvärr...
 
Vi har ingen bild på köparens id tyvärr...
Men det är ganska enkelt att be om och sen är ägarbytet superenklelt :).

Det jag tänkte också. Om hen inte hinner åka till er så hinner den kanske skicka de uppgifter ni behöver för att byta ägare i app. Jag har själv gjort så vid försäljning av bil. :) (då med någon jag kände iof).
Förutsätter ju att personen är schyst förstås. Men man kan ju föreslå det. :)
 
Ja om det kan bevisas. Men det är ju absolut inget som är aktuellt i tråden?

Det var mer ett svar på att föraren är 100% ansvarig till allt. Vilket inte stämmer. Huruvida den skrivna ägaren klarar sig undan böter och sånt när det gäller släp som av nån anledning bryter mot lagar/regler är väl också rätt osäkert. Om köparen påstår att han/hon inte alls köpt/kört med släpet kan det bli knivigt för säljaren att motbevisa. Antar jag.
 
Det var mer ett svar på att föraren är 100% ansvarig till allt. Vilket inte stämmer. Huruvida den skrivna ägaren klarar sig undan böter och sånt när det gäller släp som av nån anledning bryter mot lagar/regler är väl också rätt osäkert. Om köparen påstår att han/hon inte alls köpt/kört med släpet kan det bli knivigt för säljaren att motbevisa. Antar jag.

Förutom parkeringsböter så är ju det de kan bötfällas för saker under färd. Så jag förstår verkligen inte vad du tänker på/antar?
 
Förutom parkeringsböter så är ju det de kan bötfällas för saker under färd. Så jag förstår verkligen inte vad du tänker på/antar?

Vissa klarar sig utan att bötfällas för saker under färd. Sköter man sig när man kör, så brukar man slippa betala böter. Dock kan man ibland få betala böter för att man parkerar fel. Dessa skickas hem till fordonets ägare om de inte betalas i tid.
Jag förstår att det är svårt att förstå, men så ser verkligheten ut.
 
Vissa klarar sig utan att bötfällas för saker under färd. Sköter man sig när man kör, så brukar man slippa betala böter. Dock kan man ibland få betala böter för att man parkerar fel. Dessa skickas hem till fordonets ägare om de inte betalas i tid.
Jag förstår att det är svårt att förstå, men så ser verkligheten ut.

Nej det är inte svårt förstå. Det som är svårt förstå är vad du menar att ägaren till ett släp någon annan använder skulle kunna drabbas av för böter förutom parkeringsböter?
 
Update: Vi har försökt nå köparen igen sedan i fredags, främst för att få en bild av körkortet så vi kan lösa ägarbytet på nätet, sekundärt för att kunna åka hem till hen och lösa det på papper där. Det har dock visat sig vara fruktlöst och köparen går inte längre att få tag på. :banghead: Tidigare svarade åtminstone hen att denne skulle fixa ägarbytet "någon gång" men nu verkar det som sagt ha blivit knäpptyst...
 
Update: Vi har försökt nå köparen igen sedan i fredags, främst för att få en bild av körkortet så vi kan lösa ägarbytet på nätet, sekundärt för att kunna åka hem till hen och lösa det på papper där. Det har dock visat sig vara fruktlöst och köparen går inte längre att få tag på. :banghead: Tidigare svarade åtminstone hen att denne skulle fixa ägarbytet "någon gång" men nu verkar det som sagt ha blivit knäpptyst...

Ja, det kanske skulle vara att överväga att ställa av släpet och meddela att köparen nu kör olagligt... :grin:
 
Update: Vi har försökt nå köparen igen sedan i fredags, främst för att få en bild av körkortet så vi kan lösa ägarbytet på nätet, sekundärt för att kunna åka hem till hen och lösa det på papper där. Det har dock visat sig vara fruktlöst och köparen går inte längre att få tag på. :banghead: Tidigare svarade åtminstone hen att denne skulle fixa ägarbytet "någon gång" men nu verkar det som sagt ha blivit knäpptyst...
Ok då hade jag meddelat via sms eller pratat in på telefonsvarare att jag ställer av det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 611
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 837
F
Juridik & Ekonomi Jag har mycket liten erfarenhet av att ta lån men nu har sambon och jag stött på så pass mycket patrull i senaste låntagarsvängen att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 058
Senast: Tualma
·
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
32 934
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp