Salta ridbanan??

B

**BORTTAGEN**

Vilket salt är bäst? Ska man salta innan det fryser på? Hur mycket Hur ofta? Fungerar det??
 
Hålla ridbanan så den inte fryser, funkar ju bara så länge det inte kommer regn eller snö.
För då måste man ju salta igen, eftersom ju saltet man redan saltat på ju kommer rinna bort ner i dräneringen så fort det kommer nederbörd...
 
Okej. Mn D brukar jöh funka mot lätt kyla, Smälter fortare.. Elr är D ingen idé O slösa pengar på det?
 
Jag vet faktiskt inte?
Men om man jämför med när vägar saltas, så strös ju ny salt på så fort det gamla regnat bort eller körts bort av trafiken.

I ett ridhus behövs det bara saltas när underlaget är nytt eller man lagt på mer underlag.
Men där utsätts ju inte underlaget för ngn nederbörd.

Jag har på skoj funderat på om det skulle funka att göra med en ridbana på vintern, som det görs med tennisplaner om det börjar regna under en tävling.
Alltså att man täcker över den med några stora presenningar.
Då borde det ju funka med att salta.
 
en liten fundering jag fick:
om man saltar ridbanan , vad händer med hästens hovar?
Blir de sämre av salt?
 
De blir inte sämre av salt.
Alla ridhus som INTE har fruset underlag på vintern, ÄR saltade.
Såvida de inte är uppvärmda vill säga.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej Ska salta min ridbana nu när det är plusgrader så den kan hålla ett litet tag men vilket salt? Magnesiumklorid som även används på...
Svar
2
· Visningar
552
Senast: Cattis_E
·
Mat Jag har bestämt mig för att skärpa mig med mina matvanor och rutiner. Maten jag äter är egentligen inte så illa, men dels har jag en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
3 985
Senast: Tilly_85
·
Foder & Strö Hej. En fundering nu när sommarvärmen kommit. Hur löser ni det med salt till era hästar som har betesreducerare? Min ponny får nu salt...
Svar
8
· Visningar
1 301
Senast: Roheryn
·
Mat Hur kryddar ni er kyckling? Jag är så förbannat less på allroundkrydda / salt och peppar... snälla hjälp! När kycklingen är stekt och...
2
Svar
21
· Visningar
1 154
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp