Sambo när den ena äger huset?

hopphast

Trådstartare
En vän till mig har ett hus som hen bor i och har bott i själv många år. Nu har hen skaffat sambo.
Sambon äger ingen del i huset och ska inte äga i framtiden heller. Detta skapar dock en del ekonomiska diskussioner. Båda tjänar ganska lika. Inga barn.

*Vad anser ni att sambon ska betala? bara löpande kostnader som el, avlopp, sophämtning ?

*Renovering? Huset är gammalt och behöver lite uppfräschning, ska sambon vara med och hjälpa till trots att den inte äger huset men bor där? Tänk om de går isär senare, då har sambon lagt jobb på hus denne inte äger?

*Vad ska sambon betala på renovering?
Billigare saker som lite färg, skruv, brädor? eller också vara med och betala större kostnader?

*Eller ska sambon betala "hyra" månadsvis som delvis täcker renoveringskostnader?

Hur hade ni gjort?
 
En vän till mig har ett hus som hen bor i och har bott i själv många år. Nu har hen skaffat sambo.
Sambon äger ingen del i huset och ska inte äga i framtiden heller. Detta skapar dock en del ekonomiska diskussioner. Båda tjänar ganska lika. Inga barn.

*Vad anser ni att sambon ska betala? bara löpande kostnader som el, avlopp, sophämtning ?

*Renovering? Huset är gammalt och behöver lite uppfräschning, ska sambon vara med och hjälpa till trots att den inte äger huset men bor där? Tänk om de går isär senare, då har sambon lagt jobb på hus denne inte äger?

*Vad ska sambon betala på renovering?
Billigare saker som lite färg, skruv, brädor? eller också vara med och betala större kostnader?

*Eller ska sambon betala "hyra" månadsvis som delvis täcker renoveringskostnader?

Hur hade ni gjort?
Löpande kostnader skulle jag säga, inga större renoveringar. Möjligen byte av packningar eller något mindre slitage. Om det finns ett lån kan man dela på räntan.
 
En vän till mig har ett hus som hen bor i och har bott i själv många år. Nu har hen skaffat sambo.
Sambon äger ingen del i huset och ska inte äga i framtiden heller. Detta skapar dock en del ekonomiska diskussioner. Båda tjänar ganska lika. Inga barn.

*Vad anser ni att sambon ska betala? bara löpande kostnader som el, avlopp, sophämtning ?

*Renovering? Huset är gammalt och behöver lite uppfräschning, ska sambon vara med och hjälpa till trots att den inte äger huset men bor där? Tänk om de går isär senare, då har sambon lagt jobb på hus denne inte äger?

*Vad ska sambon betala på renovering?
Billigare saker som lite färg, skruv, brädor? eller också vara med och betala större kostnader?

*Eller ska sambon betala "hyra" månadsvis som delvis täcker renoveringskostnader?

Hur hade ni gjort?

Inget med lånet och inga värdehöjande renoveringar om man inte äger huset.

Så hade vi avtalat när min då sambo ägde huset vi bodde i.
 
Halva amorteringen och halva löpande kostnader. Inget på renovering. Den som äger huset bekostar huset själv.
 
Min sambo får betala hälften av alla löpande kostnader (även ränta).
Han hjälper till när det är saker som behöver göras som har med boendet att göra och betalar därmed inget tillägg för "hyra". Jag betalar för material.

Skulle han inte hjälpa till hade jag kollat upp vad som är en rimlig hyreskostnad och helt enkelt fakturerat honom hyra.
 
Jag har betalat halva avgiften samt halva kostnaden på försäkring/bredband/parkering till min sambo som även den bostadsrätt vi bor i. Jag har även betalat för mindre enkla renoveringar, typ ommålning av hall och vardagsrum.

Vi tycker det har varit ett bra upplägg för oss.
 
Jag hade (och har) bestämt en rimlig hyresnivå för boendet som erbjuds. Vad hyresvärden sedan gör med pengarna är upp till denne (renovering, kläder etc). Den som inte äger boendet bestämmer själv vad den vill bidra med men räknas inte göra mer än städning, disk etc. Hushållsarbete alltså.
 
Jag har varit sambo en gång med en man som ägde huset och då betalade jag inte något för huskostnaden -alltså lån och amortering men hälften av de fasta kostnaderna för el mm. Jag handlade all mat åt oss båda pga jag brydde mig mycket mer om mat och ville ha mest möjligt ekologiskt. Mat till en rejäl grovarbetare kostade betydligt mer än åtmig själv, det är ju helt naturligt. Men jag betalade nästan hälften av de fasta avgifterna och då vi behövde byta tvättmaskin så betalade jag halva. Köpte tapeter, färg, gardiner o lite ditt o datt också. Huvudsaken att man är överens.
 
Om jag mot all förmodan blir med sambo, så förväntar jag mig definitivt inte att han ska betala något på lån/större renoveringar. Den kostnaden är -som husägare- min liksom.

Däremot alla löpande kostnader förväntar jag mig att vi delar på, nån jädra snyltare som lever på mig utan att bidra ekonomiskt öht till vårt gemensamma liv är jag definitivt inte intresserad av!
 
Löpande kostnader skulle jag säga, inga större renoveringar. Möjligen byte av packningar eller något mindre slitage. Om det finns ett lån kan man dela på räntan.
Det är min tanke med. Lite småfix tänker jag att det är rimligt att man bidrar till, det kostar att leva liksom, men inget större.
Att hjälpa till med renoveringarna tänker jag är självklart, man hjälps ju åt i livet.
 
Jag äger inget i min sambos hus. Vill inte heller. Vi delar lika på el, föreningsavgiften (som innehåller sophämtning mm) bredband, larm och vatten. Alla renoveringskostnader mm står han för. Det är hans hus. Jag betalar en liten "hyra". Jag bidrar trots allt till slitage och hade ju haft en hyra i ett eget boende. Denna "hyran" är mycket lägre. Men sambon tjänar tre gånger mer så han tyckte detta räckte. Så jag kan stoppa undan lite extra "ifall förållandet tar slut" och sambon har kvar sitt.

Till möbler mm har vi ett gemensamt konto som vi betalar ifrån. Vid en separation har vi skrivit med i samboavtalet att saker köpta från det kontot ska delas. I övrigt är allt annat enskillt.
 
Jag tänker att fasta boendekostnader ska delas. Kan tänka mig att betala del av räntan, men ingen amortering. Underhållsrenovering som typ lite målarfärg och enklare underhåll tycker jag hör till boendet och kan delas på, men värdehöjande renoveringar får den som äger betala. Huruvida man vill vara med och renovera handlar väl lite om intresse. Jag tycker det är rätt kul att måla och sånt så hade kunnat göra sånt för att jag tycker det är roligt, men skulle inte vilja ha någon uttalat krav på det när det inte är mitt boende. Jag personligen hade nog haft svårt att ha ett sånt upplägg överhuvudtaget mer än en period. Men huvudsaken är att man är överens och det är en fördel om man skriver samboavtal så det inte blir något tjafs i slutet heller.
 
Tycker det är jättesvårt. Självklart betalas hälften av löpande kostnader, el, vatten/avfall, internet/tv, uppvärmning osv. Även räntorna. Absolut inte amorteringen!

Sen blir det ju mer slitage såklart om man är två, tex tvätt/diskmaskin får ju gå dubbelt, så kanske man bör dela på sånt?

Större renoveringar tex byta tak, helrenovering av badrum osv skulle jag som husägare bekosta själv, för det blir ju (typ) inte mer slitage bara för att man är två. Tapetsering/målning (inomhus) känns också svårt. Handlar iofs inte om så mycket pengar, och om jag som husägare vill ändra något så tycker jag att jag ska stå för det, vill sambon däremot ändra något så bör man komma överens om vad och sen dela.

Så antingen dela på alla löpande kostnader plus dela på slitage”maskiner” när dom går sönder, ELLER dela på alla löpande kostnader plus en liten extra hyra som ska täcka upp slitage, kanske 500-1000kr månad? (Utöver löpande kostnader) Och då betala allt själv som husÄGARE när något går sönder.

Sen finns det ju ytterligare en aspekt, har den inflyttande sambon något (betalt/lånat) boende idag? Tex om den också har ett hus/bostadsrätt som den tänkt hyra ut? Då har ju den en ränta/lån att betala där också. Samtidigt som den får in en ”extra” inkomst.

Skulle jag tex flytta in hos någon och bestämmer mig för att hyra ut mitt hus för kanske 8000kr i kallhyra, då ska ju jag betala räntor/amortering på mitt hus som ligger på kanske 3500kr/månad. Då går ju jag plus 4500kr, ska jag då betala mer till sambon då jag får in pengar tack vare att jag bor hos honom, eller är det enbart mina pengar då jag ska jag betala 1,5 ränta, dvs hela min och halva hans där jag bor. Samtidigt så vad händer om hans och mitt kylskåp pajar samtidigt, ska jag betala ett nytt i mitt hus, sen betala halva i hans?


Det viktiga är att ni pratar igen det ordentligt och kommer överens om det INNAN ni flyttar ihop.
 

Liknande trådar

Relationer Bäst att förtydliga att detta inte aktuellt i nuläget, men kan bli i framtiden. Jag gillar att ha lite kött på benen, så tänkte ta reda...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
14 221
Senast: hoppsann
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 528
Fordon Jag och min kille har varit ihop i fem år, har precis köpt hus. Vi har inget samboavtal, då vi inte anser oss behöva avtala bort någon...
2
Svar
34
· Visningar
5 934
Senast: Presto
·
Hemmet Sitter i lite "knepig" sits. Jag äger ett hus, pojkvän flyttar in och vi blir sambos. Han och jag har egna barn. I framtiden så kommer...
2
Svar
25
· Visningar
2 930
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp