Bukefalos 28 år!

Sambon är känslig mot djur

Emuliiaa

Trådstartare
Min sambo är uppväxt med hundar och har aldrig känt av något från dem,
har även en egen sen tre år tillbaka, men sedan vi flyttade ihop och min långhåriga
katt följde med har han börjat nysa och känna sig snuvig emellanåt.

Han gick och gjorde ett allergitest som visade att han hade pollen (det visste vi) men också
att han var känslig mot djur, han sa någonting om en skala där han låg på 0,18 och 0,36 var
en allergi. Hans pappa är också allergisk men det är mest mot katt då egna hundar finns i hemmet.

Kan det bli värre med tiden om han fortsätter att utsättas för djur? Det borde vara katten
han känner av eftersom hundar aldrig varit något problem. Är det dumt att skaffa en kompis
till min misse eftersom det då blir dubbelt upp med katthår?

Någon som varit med om samma? Erfarenheter?
 
Inte riktigt samma situation, men min kompis var just på besök hos mig under fem dagar och vi visste sen innan att hon tydligen var kattallergiker även om hon inte riktigt bott med en katt innan och hennes familj äger en hund. Så hon åt medicin medan hon var här och hade varit sjuk alldeles innan hon kom hit, men vi förstod snart att hon reagerade på katten trots allt då hon blev snuvig och nyste ibland när vi var inomhus.

Så hon har inte heller problem med hundar men däremot med katter, en annan vi känner har problem med hundar men inte katter :meh: Om jag någon gång skulle fundera över att bo tillsammans med nämnda kompis (vi är mycket bra kompisar så det skulle inte kännas så dumt annars) så skulle jag bli mycket tveksam över om jag skulle kunna ha min katt med mig tyvärr, det var jobbigt för henne att behöva snyta sig ofta och då fick hon sova i ett rum där det är absolut kattfritt.

Men för din sambo kanske det funkar med allergimedicin?
 
Man kan dessutom reagera olika på olika individer så en katt till kan vara dumt av den orsaken också.
 
Inte riktigt samma situation, men min kompis var just på besök hos mig under fem dagar och vi visste sen innan att hon tydligen var kattallergiker även om hon inte riktigt bott med en katt innan och hennes familj äger en hund. Så hon åt medicin medan hon var här och hade varit sjuk alldeles innan hon kom hit, men vi förstod snart att hon reagerade på katten trots allt då hon blev snuvig och nyste ibland när vi var inomhus.

Så hon har inte heller problem med hundar men däremot med katter, en annan vi känner har problem med hundar men inte katter :meh: Om jag någon gång skulle fundera över att bo tillsammans med nämnda kompis (vi är mycket bra kompisar så det skulle inte kännas så dumt annars) så skulle jag bli mycket tveksam över om jag skulle kunna ha min katt med mig tyvärr, det var jobbigt för henne att behöva snyta sig ofta och då fick hon sova i ett rum där det är absolut kattfritt.

Men för din sambo kanske det funkar med allergimedicin?

Det är lustigt det där.. Dock kände inte min sambo av något dem första månaderna utan det kom samtidigt som pollen. Sen är det inte varje dag heller utan bara ibland, jättelustigt
 
Det är inget konstigt att man reagerar mer vid pollen, tvärtom. Droppen som får glaset att rinna över, liksom.
 
Det är inget konstigt att man reagerar mer vid pollen, tvärtom. Droppen som får glaset att rinna över, liksom.

+ att många (de flesta jag träffat) blir känsligare mot sådant som de är känsliga eller allergiska mot, när en annan allergi triggas samtidigt och/eller nära inpå att de fått en allergisk reaktion. Som Gimlan skriver: glaset blir överfullt. Kroppen är i ett utsatt läge. (Lite som när en redan är på jävligt dåligt humör, och någon liten småsak utlöser ett raseriutbrott ;) .)
 
+ att många (de flesta jag träffat) blir känsligare mot sådant som de är känsliga eller allergiska mot, när en annan allergi triggas samtidigt och/eller nära inpå att de fått en allergisk reaktion. Som Gimlan skriver: glaset blir överfullt. Kroppen är i ett utsatt läge. (Lite som när en redan är på jävligt dåligt humör, och någon liten småsak utlöser ett raseriutbrott ;) .)

Ja precis, så är det nog..
 

Liknande trådar

Övr. Katt Är som sagt allergisk mot katt men har i flera år hört om sibirisk katt. Har haft hund i flera år trots allergi även där men då gick det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 858
Senast: Liten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har velat ha hund så länge jag kan minnas. Är både katt och hundmänniska, men pga allergi så kan vi inte ha katt. Hund är inga...
41 42 43
Svar
845
· Visningar
37 347
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna...
2
Svar
39
· Visningar
10 063
Senast: Extrakonto
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 258
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp