Allergi mot katt

Vårt problem är att vi har jätte stora fönster och söderläge så det är få växter som klarar den starka solen utan bli brända eller att torka och dö så vi är väldigt begränsade ifråga om växter. Just flaskliljorna trivs dock ypperligt. Yuccapalmerna kan jag nog försöka klämma in i sovrummet. Flaskliljorna verkar det vara så skilda meningar om, vissa rekommenderar dom (även uppfödare med kattungar) till katt medans andra varnar och säger att katter dör av att dom är vassa. Vad ska man tro? Vi har även två Hibiskusar men dom är ju ofarliga, vår hund älskade att äta upp blommorna och rev även ner dom ibland för att komma åt en smaskig blomma.. Flaskliljorna eller Yuccapalmen rörde han aldrig.

Porslinsblommor är väl inte giftiga? Jag har en står i just ett söderfönster och stortrivs! En Hoya australis.
 
Vårt problem är att vi har jätte stora fönster och söderläge så det är få växter som klarar den starka solen utan bli brända eller att torka och dö så vi är väldigt begränsade ifråga om växter. Just flaskliljorna trivs dock ypperligt. Yuccapalmerna kan jag nog försöka klämma in i sovrummet. Flaskliljorna verkar det vara så skilda meningar om, vissa rekommenderar dom (även uppfödare med kattungar) till katt medans andra varnar och säger att katter dör av att dom är vassa. Vad ska man tro? Vi har även två Hibiskusar men dom är ju ofarliga, vår hund älskade att äta upp blommorna och rev även ner dom ibland för att komma åt en smaskig blomma.. Flaskliljorna eller Yuccapalmen rörde han aldrig.

Jag hade liknande i min förra lägenhet, fönster som låg i sol från soluppgången till nån gång mitt på eftermiddagen (och bara fönster åt ett håll, etta på precis under 30kvm). Det mesta stendog. Mina ampelliljor överlevde i fönstret och stående på golvet så länge de varit stora nog (att driva upp nya gick åt pipan, och de som blev ordentligt "nerbetade" återhämtade sig inte utan fick bytas ut). Även om de trivs bättre i nuvarande lägenheten (där fönstren har sol antingen på morgonen+förmiddagen eller på eftermiddagen+kvällen, lite mindre stekhett..plus att jag kör självbevattningskrukor nu, eftersom jag lite tenderar att i perioder "glömma bort" dem..).

Jag har tyvärr inte koll på "dina" växter, så vågar inte säga något om just dem. Personligen skulle jag inte vara jätteorolig för att bladen är vassa - så länge inte katterna skär sig på dem, så litar jag nog på att magsyran klarar att ta hand om det. Det är mer om de är giftiga, eller irriterande (en del växters växtsaft kan ju vara det, tex).
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 632
Senast: cirkus
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 280
Senast: Murphy
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 518
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 846
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp